Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppfostra bagge  (läst 10489 gånger)

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Uppfostra bagge
« Svar #40 skrivet: 15 jan-13 kl 19:04 »
Det var helt mitt fel. Nu när jag förändrat mitt beteende mot honom så är han snäll som ett lamm. Men reflexen finns där hela tiden. Och han är altid bakom mig den fulingen.
Idag vid utsläpp fick han spel. Han rusade fram och tillbaka. Jag tror han var glad för att det hade snöat :-). Och försökte få med tackorna i detta hopande och rusande och jagade runt dem lite. Det oroade mig då de är dräktiga.

Sebastian

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Uppfostra bagge
« Svar #41 skrivet: 15 jan-13 kl 19:57 »
Det verkar som om du pratar MED dina får, inte endast TILL dem och OM dem!  :D  Jag har tänkt på din bagge under några veckor, och kommit fram till att han nog är påverkbar enligt lönsamhetsprincipen:  Han kommer att göra som det blir lönsammast för honom.  Ett problem är bara, att de gånger han lyckas pútta omkull Stora Mäktiga Husse, då känner han sig så omåttligt stor och stark, så bara det blir en belöning.

  Men, som någon ovan skrev, så kan förutsättningarna ändras helt om en tacka börjar brunsta eller förbereda nedkomst.  Om det finns små gulliga ömtåliga lamm att försvara, då ...  "Släpp ingen jävel över bron genom grinden!!!"  :o

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Uppfostra bagge
« Svar #42 skrivet: 15 jan-13 kl 19:59 »
Idag vid utsläpp fick han spel. Han rusade fram och tillbaka. Jag tror han var glad för att det hade snöat :-). Och försökte få med tackorna i detta hopande och rusande och jagade runt dem lite. Det oroade mig då de är dräktiga.

Sebastian

Att vara dräktig är ingen sjukdom ;D ;D
Att ha lite roligt är inte farligt :o
Bara de själva får bestämma takten, så är det säkert bara nyttigt (lammen lägger sig rätt, och allt det där...)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Uppfostra bagge
« Svar #43 skrivet: 15 jan-13 kl 20:05 »
Det verkar som om du pratar MED dina får, inte endast TILL dem och OM dem!  :D
  Men, som någon ovan skrev, så kan förutsättningarna ändras helt om en tacka börjar brunsta eller förbereda nedkomst.  Om det finns små gulliga ömtåliga lamm att försvara, då ...  "Släpp ingen jävel över bron genom grinden!!!"  :o

Han har aldrig skadat mig, jag startade den här tråden långt innan han ens "tagit sats". Och med hjälp av råden här, har han inte buffat mig någonsin sedan dess. Och jo, just nu är jag ensam på gården och pratar friskt med mina djur. De lystrar och förstår (i alla fal när jag pratar om mat :-)
Jag tror naivt att min bagge tycker jag tillhör flocken och att han inte kommer behöva försvara lammen mot mig. Han är faktiskt det vänligaste och inställsammaste får jag haft. Han vet nog vem som kommer med vatten och mat två gånger om dagen. Vi får se.

Sebastian

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Uppfostra bagge
« Svar #44 skrivet: 15 jan-13 kl 20:47 »
Vi håller tummarna och ser fram emot dina rapporter!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Uppfostra bagge
« Svar #45 skrivet: 17 feb-13 kl 18:28 »
Nå.
Han uppför sig exemplariskt. Gott humör och nyfiken varje gång jag besöker.
Orädd på ett charmigt sätt.
Har egenheten att gå mig i hasorna, ofta där han släpar efter några meter, och sedan rusar han fram med nosen till baken på mig.
Tolkar det positivt att han har sådan lust att följa mig i hasorna, för det är väl så de går efter ledarfåret?

Sebastian

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Uppfostra bagge
« Svar #46 skrivet: 17 feb-13 kl 23:01 »
Senast jag hade "diskussioner" med en bagge, så visade det sig att hans "humör" mest berodde på att hormonerna "rann över" på honom.  På hösten var det brunstiga tackor, och frampå vårkanten blev det ...  mirabile dictu - LAMM!!!  Baggen skulle skydda lammen från alla slags faror, men då syntes det till och med för ett korkat troll att han gick emellan, och skulle skydda.  :D   :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Uppfostra bagge
« Svar #47 skrivet: 02 mar-13 kl 08:20 »
Nå, baggen jagar tackor runt hagen. Inget agressivt, men energiskt och länge. Han är förmodligen utråkad. Hur lämpigt är det med dräktiga tackor?

Klippte honom i veckan, blev inte så mycket kvar av honom, långt mindre imponerande tedde han sig :-)

Sebastian

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Uppfostra bagge
« Svar #48 skrivet: 02 mar-13 kl 11:20 »
Motion är bra under graviditeten, men inte att bli jagad, då kan man ju halka och fläka sig.  Även våra fyrbenta vänner får foglossning, och högdräktiga tackor är tunga om buken.  Så ett fall kan ge skador.

  Och den stackars baggen har ingen "kronprins" att låta sin energi gå ut över?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Uppfostra bagge
« Svar #49 skrivet: 02 mar-13 kl 11:23 »
Hej

Tackorna får en viss lukt före/efter lammning vilket beror på deras hormoner och en del ungbaggar tror att dom närmar sig brunst...
Det är väl inte det ultimata att dom blir jagade när de är högdräktiga,de kan snubbla,slinta på berg och i värsta fall lamma fööör tidigt. Ifall nån tacka är krasslig kommer han inte att visa hänsyn heller. Äldre baggar brukar vara lugnare men detta beteende är typiskt för baggar - eller gutebaggar åtminstone. Jag hade hade låtit honom i hage brevid eller i egen box så att han hör/ser tackorna. Eller stoppat honom i frysen ;)

Det kan bli besvärligt för lammen att hitta ljuver om mammorna måste springa...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Uppfostra bagge
« Svar #50 skrivet: 02 mar-13 kl 11:27 »
Har du alltså någon box eller hage som faktiskt skulle hålla det där energiknippet instängt?  Om han lyckas slå sig ut, lär han bara få vatten på sin kvarn ...

  Dessvärre lär isolering inte dämpa hans energi/aggressivitet/stressnivå, tvärtom.  :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Uppfostra bagge
« Svar #51 skrivet: 02 mar-13 kl 11:44 »
Har du alltså någon box eller hage som faktiskt skulle hålla det där energiknippet instängt?  Om han lyckas slå sig ut, lär han bara få vatten på sin kvarn ...
Dessvärre lär isolering inte dämpa hans energi/aggressivitet/stressnivå, tvärtom.  :o

Håller med dig,Trollmor.
Men jag kallar det för isolering med utsikt ;) han ser sin flock. Ingen bagge har försökt ta sig igenom mina el-stängsel ;D
Box är ju inte kul för en bagge men han är så ung så han stångar sig nog inte ut genom väggar i år - nästa år är han mer kapabel... ;D
Det är bättre att han lider lite ett tag än att tackorna gör det - dom ska ju snart lamma :)
Detta är ett problem som många vill slippa och slaktar hellre baggen efter han gjort sitt jobb.  Man kan ju inte få allt här i livet,varken som djurägare eller bagge  ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Uppfostra bagge
« Svar #52 skrivet: 01 feb-15 kl 15:07 »
Nå nu har han upplevt sin 2 årsdag.
Inga allvarligare incidenter.
Har fått ryta till ibland och idka lite fysisk preventiv uppfostran då han ger tecken att vilja "rusa".
Men vårt avtal gäller än - att han ska få uppleva sin ålderdom.

PantaRei

  • Gäst
SV: Uppfostra bagge
« Svar #53 skrivet: 01 feb-15 kl 15:16 »
Här finns ett mycket tänkvärt inlägg om baggars natur:  https://colliefarm.wordpress.com/2015/01/25/mean-rams-nature-or-nurture/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 4 användare (2 dolda)
Sebastian Berggren, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser