Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bondbönor korsningsrisk?  (läst 5022 gånger)

Elin G

  • Inlägg: 370
    • Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
Bondbönor korsningsrisk?
« skrivet: 19 mar-11 kl 17:31 »
Jag skulle vilja fröodla två olika sorters bondbönor i samma trädgård. Är det jättedumt? I fröodlingsboken står det att isoleringsavstådet ska vara 500 meter och det har jag ju inte möjlighet till. Hur stor är egentligen korsningsrisken? Blir det korsningar borde det ju synas på fröna, eller hur? (Den ena sorter har gröna frön, den andra röda.)

Skulle vara vädligt tacksam om Anders eller nån annan fröodlingskunnig kunde hjälpa mig med några tankar.
 
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Bondbönor korsningsrisk?
« Svar #1 skrivet: 19 mar-11 kl 18:38 »
Bondböna är till stor del självbefruktande, men det förekommer också en del korsbefruktning. Hur mycket vet jag inte. Inte heller på rak arm vad för slags insekter som kan korsbefrukta. Kolla gärna själv när du odlar. 
Det där med 500 meter bygger på litteraturuppgifter, till stor del utländska. En del personer anser att det räcker med mycket mindre avstånd för bondbönor i Sverige.
Så det är upp till dig. Väljer du sorter som ser olika ut (helst har olika utseende på bönorna) så märker du om du får korsningar. Troligen får du inte många om du har några tiotal meter avstånd. Korsningarna går troligen att rensa bort, genom att sortera bort avvikande useende som troligne är korsning, även om det kan behöva upprepas några omgångar.

En del korsningar kan bli nya intressanta sorter också. Men det krävs en del tur för att få fram något riktigt bra utan att testa massvis med korsningar.
« Senast ändrad: 19 mar-11 kl 18:40 av Anders Skarlind »

Elin G

  • Inlägg: 370
    • Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
SV: Bondbönor korsningsrisk?
« Svar #2 skrivet: 20 mar-11 kl 08:43 »
Tusen tack för svaret. Jo, det är helt olika (den ena har gröna frön och den andra mörkröda), så då bör jag kunna sortera bort korsningar.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Bondbönor korsningsrisk?
« Svar #3 skrivet: 20 mar-11 kl 08:46 »
Tusen tack för svaret. Jo, det är helt olika (den ena har gröna frön och den andra mörkröda), så då bör jag kunna sortera bort korsningar.
Äta korsningar är ju inga konstigheter, det är ju om du ska ta egna frön till nästa års utsäde du EVENTUELLT vill ha sortrena.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Bondbönor korsningsrisk?
« Svar #4 skrivet: 20 mar-11 kl 13:14 »
Nej, korsning spelar ingen roll om man ska äta bondbönorna. Det blir kanske lite variation i födan?

Ska man ha bondbönorna (eller vilka växter det nu gäller-detta är generellt) till utsäde så finns det minst fyra sätt se på korsningar:

1. Korsningarna är oönskade, för man vill ha kvar sorterna. (Sorterna ändras ändå lite efterhand, som en anpassning till miljön, men det är en annan sak. Och man kan förändra dem mer eller mindre genom urval.)

2. Man vill ha korsningarna till växtförädling. Man behöver då fröodla dem i flera frögenerationer till och göra urval innan de blir stabila. Men man kommer ändå oftast vilja ha kvar de sorter man utgått från. Så då får man ännu fler sorter att bevara - tillbaka till punkt 1.

3. Man vill använda det korsade fröet som F1-frö, för det är F1-frö. Hur bra F1-frö det är beror på hur bra de två korsade sorterna passar ihop i F1. Däremot brukar man inte vara intresserad av nästa frögeneration, F2, som man får om F1-plantorna korsas. I varje fall inte som utsäde, däremot naturligtvis som mat, t ex när det gäller bondbönor. Observera att man här även måste ha kvar ursprungssorterna, om man vill kunna ta fram samma typ av F1-frö igen. Och till det behöver man variant 1.

4. Man är mer eller mindre obekymrad om korsning, och därmed mer eller mindre obekymrad om att bevara och hålla isär sorter. Kan leda till att man har rätt och slätt bondböna (som är mycket variabel) snarare än att man har ett antal bondbönssorter. Men om man håller isär sorterna delvis så kan man istället ha några olika sorter som delvis övergår i varandra. Man kan hamna varsomhelst med det här sättet att odla. Man kan med tiden få fram intressanta nya sorter. Troligen har många lantsorter och familjesorter kommit till på liknande sätt. D v s mycket av den odlade mångfald vi idag vill bevara. Man kan på kort sikt få en ökad vitalitet genom korsning (heterosiseffekt). Men det kan också med tiden bli en enda gröt av alltihop. Jag har i alla fall sett det med palsternackor som jag låtit korsa sig själva år efter år. Man måste då troligen vara vaken med urvalet för att inte tappa i produktionsförmåga. Man kan också tappa i mångfald och tappa bort värdefulla förädlade sorter genom att låta unika sorter korsa sig, om man tappar bort utgångssorterna och inte kan få tag på dem igen.
Det är som jag ser det helt OK att fröodla på det här viset om det passar en, även om man inte helt greppar teorin för det man gör. Men om man sen erbjuder sitt för bör man tala om att det inte längre är den ursprungliga sorten, som Tinna gjorde nyligen i frökedjetråden: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=104908.msg964282#msg964282

I variant 1 får man vara tillräckligt noggrann med isoleringsavstånd och annat för att undvika oönskade korsningar. I variant 2 och 3 försöker man åstadkomma så mycket korsning som möjligt, t ex genom att odla en rad av vardera sorten intill varandra. I variant 4 kan man förslagsvis ändå hålla lite avstånd mellan sorterna så de inte blandar sig hejdlöst. Beror dock på vad man vill åstadkomma.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Bondbönor korsningsrisk?
« Svar #5 skrivet: 24 mar-11 kl 07:40 »
Väldigt informativt och användbar information anders. Hur ser du på att olika bondbönsorter mognar olika tidigt och på det sättet ändå få "sortrena" av den tidigare sorten. Förra året odlade jag "A grano Violetto" och "green hangdown" i samma land. Den förstnämda mognar tidigt och all utsäde som jag sparat av den har lila bönor. Däremot "green hangdown" blev en bråkig skara bönor. Vissa är gröna som sig bör medan andra blev ljusbruna när de torkat, andra en spräcklig blandning. Alla bönor som jag sparat av "green hangdown" har jag gett bort till en kompis som mest behöver en enkel och bra gröda för att reda nytt land. ska bli väldigt spännande att se hur de utvecklar sig. Själv odlar jag i år, trots annan information på bloggen, enbart lila bondbönor dels för att de gav bra skörd men framförallt att de gav tidig skörd. Blir bra att hinna med att så en gröngödning efter det och få landet i bättre trim.
läs gärna på http://postannelund.chilipeppar.com/?p=47

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Bondbönor korsningsrisk?
« Svar #6 skrivet: 24 mar-11 kl 21:39 »
Jag förmodar att de violetta också blommade tidigt, men att det fanns en överlappning i blomningstid till Green Hangdown - föga förvånande eftersom bondbönor brukar blomma länge. Tydligen fick du korsningar på Green Hangdown. (Tydligen tillhör fröskalet den nya plantan, som ännu bara är ett frö och inte moderplantan. Annars skulle korsningen inte synas ännu - om du utgick från sortrent frö.) Om du fick korsning på de violetta är svårt att bedöma. Vad är dominant? Om violett färg är dominant så syns inte korsningen i första generationen efter korsningen. Allt detta går troligen att kolla upp ...

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Bondbönor korsningsrisk?
« Svar #7 skrivet: 26 mar-11 kl 20:51 »
Jag är lite osäker på hur sortren Green Hangdown var, fick den av annan odlare så det kan hända att den ej var så. Visst, a grano violetto blommade tidigare så därför utgår jag från att korsningsrisken är mindre på den. Spännande med dominanta färger, får ta och kolla upp det.

SurOve

  • Inlägg: 45
    • Skåne
SV: Bondbönor korsningsrisk?
« Svar #8 skrivet: 06 apr-11 kl 21:21 »
Eftersom bondbönor har så lång odlingssäsong skulle jag prova att så en sort nu och en sort om 6-8 veckor, beroende på var du bor så klart. Blötlägg fröet en eller flera dagar kommer plantorna lite snabbare. Håll koll på hur länge sort 1 blommar.

Det går att toppa plantorna efter blomning för att skynda på fröets mognad. Ge sorterna så mycket avstånd du kan. Kolla efter urartade fröer även efter flera år, det är väl inte säkert att förändringen visar sig första året? Plantorna klarar lätt frost, speciellt med (ganska) torra frön. Eftermogna vid behov inomhus.

Lycka till!
Syrar ofta. Surar ibland.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 1 användare
savidavi

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser