Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovering av ett litet torp - tips  (läst 5167 gånger)

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Renovering av ett litet torp - tips
« Svar #20 skrivet: 11 jan-18 kl 08:17 »
Jadu. Och med ditt svar ger du en tydlig bild av hur radikal den självpåtagna byggnadsvårds eliten är. Its your way or the highway..... man förvanskar om man inte följer ditt ord, du ger klara besked om vad som gäller utan alternativ, och du berättar för oss vad den rätta meningen med byggnadsvård är.

Jag låter det vara osakt huruvida byggnadsvård verkligen är definerat så. Men vad man kan utläsa från t.ex. uppslagsverk eller andra källor tycker inte jag tyder på att det måste vara så. Sen kan man med bondförnuft inse att ett så allmängiltigt ord inte kan reserveras åt en liten självutnämnd skara med en strikt doktrin.

Vad jag vet finns inte heller nått certifikat för byggnadsvårdare därför tänker jag bibehålla mig rätten att också kalla mig byggnadsvårdare och öppet sprida det begreppet innefattar för mig.

Eftersom det här blir mer och mer off-topic lämnar jag här diskutionen. Vi kan ju öppna en ny tråd om du vill berätta om varför ditt sätt att se det bör ha tolkningsföreträde. Ha en bra dag

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk


Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Renovering av ett litet torp - tips
« Svar #21 skrivet: 11 jan-18 kl 10:21 »

Men byggnadsvård i dess rätta mening betyder att man tar hand om vårt kulturarv  och t,ex bevarar ett hus i orginalskick.

Det du förespråkar är vad vi i museala kretsar kallar konservering.

Från Jönköpings läns museums hemsida: Konservera, att förebygga eller åtgärda skador så att föremål bevaras så oförvandskade som möjligt för kommande generationer.
« Senast ändrad: 11 jan-18 kl 10:57 av Sjaunja »

Valascus

  • Inlägg: 7
    • Södermanland
SV: Renovering av ett litet torp - tips
« Svar #22 skrivet: 11 jan-18 kl 11:17 »
nej,då förvanskar du ju ursprunget. Sedan bör man också se hur den lokala traditionen varit. Lerklining är här i mitt område något ytterst sällsynt,har faktiskt aldrig stött på det i de kanske 200 kulturhus jag varit med i. Du har alltså ingen palett att välja från utan husets ursprungsutseende styr. Fanns det spännpapp så gäller det.Var väggarna lerklinade gäller det.
Sedan kan du givetvis helt bortse från husets kulturhistoria men då lämnar du byggnadsvårdssidan.
Byggnadsvård handlar om att bevara huset i dess orginalskick och med dess ursprungsmaterial . Finns faktiskt inga andra tolkningar .Byggnadsvård i den meningen att man vårdar ett hus stämmer ju in på allt vad du gör i ett hus även om du bygger om,sätter in moderna material eller vad man än hittar på.
Men byggnadsvård i dess rätta mening betyder att man tar hand om vårt kulturarv  och t,ex bevarar ett hus i orginalskick.
Har man ett torp från 1800 så bör man alltså tänka till innan man gör som modetidningarna säger.Vad vill jag med huset?

Jätte spännande diskussioner. Jag själv är mycket för byggnadsvårdssidan. Däremot finns det gränser, om jag skulle bevara torpets originalskick från början skulle jag behöva kasta vedspisen och bakugnsluckan m.m. och ha öppen häll i princip. Taket skulle inte vara i tegel utan säkert i halm eller ved den med. Annan gissning är att de yttre panelerna hade säkert inte heller funnits och de kom nog i slutet på 1800-talet, vem vet. Alla hus följer tidernas teknologi och var går gränsen? Använda gammal teknologi som visar sig vara fortfarande bra eller gå till den ursprungliga teknologin som kanske inte var bra alls?

Min uppfattning av byggnadsvård i mitt torps fall är att använd det som skulle kunna vara tidsenligt även osannolikt samt att den tekniken ska passa konstruktionen. Om lerklining funkar med timmerhus, då enligt mig är det bra och tidsenligt trots att sannolikheten kanske hade varit liten för kanske just mitt torp och regionen. Det enda jag vet är att det troligen fanns tapeter bakom dagens inre paneler. Vad som finns bakom tapeterna vet jag inte. Är det spännpapp kanske? En ledtråd uppe i vinden är att det fanns bruk mellan taket och stockarna.

Enligt trådens innehåll och med mycket bra tips hittills har jag sammanfattad det på följande vis:

Steg 1 - Timmer:
Fixa timmer som har rötskador innan annat jobb skall påbörjas. Steg 2 skulle kunna vara steg 1 enligt mig också

Steg 2 - Vind & grund:
Isolera vinden samt grunden för störst effekt med att minska energiförluster. Inannfönster också såklart. Vinden fanns delade meningar men alla var överens om att minst 20-30 cm isolering behövs? Behövs det en ångbromsduk?
Grunden undrar jag hur jag ser fuktriskerna? Huset är torrt i dagsläget men det drar som bara den och tror att ursprungskonstruktionen (mullbänk) skulle lösa det?

Steg 3 - Väggar:
Känna efter vart det drar och dreva mellan stockarna. Uppfattade det som att det var inga problem att dreva med linnull trots att det finns mossa mellan stockarna?
Flera lösningar med väggarna kom fram:
 a) att lämna inre panelerna och dreva utsidan och sedan sätta upp vindpapp. Låter som en enkel och billig lösning. Då kan man måla de inre panelerna, självklart inga plastfärger skall brukas mina vänner.
 b) Riva inre panelerna, lerklina. Tolkar det som en pragmatisk lösning, billig och har många fördelar med fuktbuffring, stoppa drag, bra inomhusklimat m.m. Folk inte helt överens i denna fråga.

Har jag missat något och har ni annat ni vill lägga till. Tack!

Hälsningar,
Valascus



« Senast ändrad: 11 jan-18 kl 17:07 av Valascus »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Renovering av ett litet torp - tips
« Svar #23 skrivet: 11 jan-18 kl 12:32 »
Tycker att det är kul att du vill prova mullbänk utan mull. Leca borde vara kanon, jag har själv varit inne på den lösningen i ett fall, men inte kommit till skott.

Vad jag genom åren i diverse hus kommit fram till är att draget oftast är den stora boven i praktiken, inte tjockleken på isoleringen. Vi har t ex ett rum på bottenvåningen (torpargrund) där trossbotten saknas, alltså endast 35mm spontat golvträ som gräns mot den kalla luften därunder. Det blir visserligen lite golvkallt, men långt ifrån så kallt som när det är springor utmed väggar som det sveper in kalluft ifrån. Luften under huset går ju sällan under nollan och ytan på golvet ligger nog på 12-13 grader.

När du renoverar fönstren kan det vara trevligt att få tag i gammalt glas så du får de där brytningarna som hör gamla hus till. Men jag är påverkad av min uppväxt, även en slät ruta går att titta genom ;D

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Renovering av ett litet torp - tips
« Svar #24 skrivet: 11 jan-18 kl 12:53 »
Tycker att det är kul att du vill prova mullbänk utan mull. Leca borde vara kanon, jag har själv varit inne på den lösningen i ett fall, men inte kommit till skott.

Vad jag genom åren i diverse hus kommit fram till är att draget oftast är den stora boven i praktiken, inte tjockleken på isoleringen. Vi har t ex ett rum på bottenvåningen (torpargrund) där trossbotten saknas, alltså endast 35mm spontat golvträ som gräns mot den kalla luften därunder. Det blir visserligen lite golvkallt, men långt ifrån så kallt som när det är springor utmed väggar som det sveper in kalluft ifrån. Luften under huset går ju sällan under nollan och ytan på golvet ligger nog på 12-13 grader.

När du renoverar fönstren kan det vara trevligt att få tag i gammalt glas så du får de där brytningarna som hör gamla hus till. Men jag är påverkad av min uppväxt, även en slät ruta går att titta genom ;D
I vår brf har vi ju ett nybyggt hus. När vi blev tvugna att installera ett avfuktningsaggregat hände på ett dygn att det blev varmt på golven.  Det här var i första veckan i august 2016.  Entreprenören hade täppt till alla kattgluggarna utom på gavlarna.  Arbetet med att lägga plast i grunden pågick. Fuktigheten i grunden var hög och det tog kanske en månad innan den var nere på 65 grader.  Huset har krypgrund och trossbotten.  Entreprenören har lagt tre skikt med plast mot marken i grunden.  Innan hade vi själva lagt ett lager plast men det gjorde ingen skillnad och kattgluggarna var öppna då medlemmarna har olika uppfattningar om hur det skall vara. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Renovering av ett litet torp - tips
« Svar #25 skrivet: 11 jan-18 kl 13:00 »
Jag är lite tveksam till det där att lägga plast under hus, men den som lever får se. Risken är ju att man skapar en miljö för svamp som sedan känsliga individer mår dåligt av. Och då blir det tråkigt att åtgärda.

Valascus

  • Inlägg: 7
    • Södermanland
SV: Renovering av ett litet torp - tips
« Svar #26 skrivet: 11 jan-18 kl 13:27 »
Tycker att det är kul att du vill prova mullbänk utan mull. Leca borde vara kanon, jag har själv varit inne på den lösningen i ett fall, men inte kommit till skott.

Vad jag genom åren i diverse hus kommit fram till är att draget oftast är den stora boven i praktiken, inte tjockleken på isoleringen. Vi har t ex ett rum på bottenvåningen (torpargrund) där trossbotten saknas, alltså endast 35mm spontat golvträ som gräns mot den kalla luften därunder. Det blir visserligen lite golvkallt, men långt ifrån så kallt som när det är springor utmed väggar som det sveper in kalluft ifrån. Luften under huset går ju sällan under nollan och ytan på golvet ligger nog på 12-13 grader.

När du renoverar fönstren kan det vara trevligt att få tag i gammalt glas så du får de där brytningarna som hör gamla hus till. Men jag är påverkad av min uppväxt, även en slät ruta går att titta genom ;D

En fråga, vet du eller någon annan om det är bättre med leca eller haspor? Finns för- och nackdelar med respektive? Hur blir det när man värmer murstocken? Behåller lecan värmen?

Hälsningar,
Vasco

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Renovering av ett litet torp - tips
« Svar #27 skrivet: 11 jan-18 kl 13:43 »
Skulle tro att de är likvärdiga, men jag har ingen erfarenhet av hasopor. Lekan isolerar så bra att du knappast får någon värmeflytt från murstocken, annat än några decimeter. Den värme som lagras i Leka eller stenmaterial hänger starkt ihop med hur tungt det är, och Leca består ju av en hel del luft.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Renovering av ett litet torp - tips
« Svar #28 skrivet: 11 jan-18 kl 13:43 »
Jag är lite tveksam till det där att lägga plast under hus, men den som lever får se. Risken är ju att man skapar en miljö för svamp som sedan känsliga individer mår dåligt av. Och då blir det tråkigt att åtgärda.
Nu hade vi ju redan svamp dvs en ticka på bjälkarna.   Förhoppningsvis blir det ingen svamp med avfuktningsaggregat och fuktighet under 65 grader i aktuellt hus.   I det färdigrenoverade huset där alla trossbottnar och vissa bärande bjälkar har bytts ut ligger först singel mot marken sedan ett lager byggplast och ovanpå plasten mera singel.  Vi får se.  Ett mindre hus har minst en helrutten bärande stock. 
Ärligt talat jag undrar också vad som händer med plast i grunden.  Kanske förutsätter plast också att ågärder görs tex med ständig avfuktning.  Våra hus ligger lågt och en del ligger på tung lera.   
 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

 

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Renovering av ett litet torp - tips
« Svar #29 skrivet: 11 jan-18 kl 14:14 »
Det är skillnad på cellglas (hasopor foamit. m.fl.) och leca.

Cellglas är skrovligt och blir mer fast medans leca är mer rörligt.
Cellglas är mer kapilärbrytande. Dvs leder inte fukt genom kapilärkraft. Detta påverkas också mycket  att materialen är rena från damm. Både leka och cellglas. Det kan vara stor skillnad mellan olika fabrikat.
Är även skillnad på kondens men kommer inte ihåg det.

Planerar själv att bygga med cellglas i del av ett gammalt timmerhus. Finns en tråd om det. Fick lite mycket jobb så det ligger halvt i träda till våren.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk



Valascus

  • Inlägg: 7
    • Södermanland
SV: Renovering av ett litet torp - tips
« Svar #31 skrivet: 12 jan-18 kl 11:02 »
Jätte spännande diskussioner. Jag själv är mycket för byggnadsvårdssidan. Däremot finns det gränser, om jag skulle bevara torpets originalskick från början skulle jag behöva kasta vedspisen och bakugnsluckan m.m. och ha öppen häll i princip. Taket skulle inte vara i tegel utan säkert i halm eller ved den med. Annan gissning är att de yttre panelerna hade säkert inte heller funnits och de kom nog i slutet på 1800-talet, vem vet. Alla hus följer tidernas teknologi och var går gränsen? Använda gammal teknologi som visar sig vara fortfarande bra eller gå till den ursprungliga teknologin som kanske inte var bra alls?

Min uppfattning av byggnadsvård i mitt torps fall är att använd det som skulle kunna vara tidsenligt även osannolikt samt att den tekniken ska passa konstruktionen. Om lerklining funkar med timmerhus, då enligt mig är det bra och tidsenligt trots att sannolikheten kanske hade varit liten för kanske just mitt torp och regionen. Det enda jag vet är att det troligen fanns tapeter bakom dagens inre paneler. Vad som finns bakom tapeterna vet jag inte. Är det spännpapp kanske? En ledtråd uppe i vinden är att det fanns bruk mellan taket och stockarna.

Enligt trådens innehåll och med mycket bra tips hittills har jag sammanfattad det på följande vis:

Steg 1 - Timmer:
Fixa timmer som har rötskador innan annat jobb skall påbörjas. Steg 2 skulle kunna vara steg 1 enligt mig också

Steg 2 - Vind & grund:
Isolera vinden samt grunden för störst effekt med att minska energiförluster. Inannfönster också såklart. Vinden fanns delade meningar men alla var överens om att minst 20-30 cm isolering behövs? Behövs det en ångbromsduk?
Grunden undrar jag hur jag ser fuktriskerna? Huset är torrt i dagsläget men det drar som bara den och tror att ursprungskonstruktionen (mullbänk) skulle lösa det?

Steg 3 - Väggar:
Känna efter vart det drar och dreva mellan stockarna. Uppfattade det som att det var inga problem att dreva med linnull trots att det finns mossa mellan stockarna?
Flera lösningar med väggarna kom fram:
 a) att lämna inre panelerna och dreva utsidan och sedan sätta upp vindpapp. Låter som en enkel och billig lösning. Då kan man måla de inre panelerna, självklart inga plastfärger skall brukas mina vänner.
 b) Riva inre panelerna, lerklina. Tolkar det som en pragmatisk lösning, billig och har många fördelar med fuktbuffring, stoppa drag, bra inomhusklimat m.m. Folk inte helt överens i denna fråga.

Har jag missat något och har ni annat ni vill lägga till. Tack!

Hälsningar,
Valascus

Ingen som har något att tillägga? Tack!


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Renovering av ett litet torp - tips
« Svar #32 skrivet: 12 jan-18 kl 12:24 »
Ingen som har något att tillägga? Tack!
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=188874.0

En till cellglas i golv träd om jag nu inte gjorde nått fel ;)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 11 användare (2 dolda)
javill, xaelanar, Tomas Skogstjärn, tranberga, von tratt, långfot, Esajanne, LimJans, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser