Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny kisse....  (läst 1919 gånger)

IsaIrina

  • Inlägg: 92
    • Ljungdalsgården
Ny kisse....
« skrivet: 11 okt-05 kl 07:22 »
Hej!

 Jag har tre kastrerade honkatter,F 11år(henne har vi haft sen hon var liten)S 5år(har vi haft i 3år)och B 4år(har vi haft i 2år).Alla tre funkar bra ihop,visst var det lite "nervöst" när vi har skaffat dom...men i det stora hela har allt funkat smärtfritt.

För 3 veckor sedan kom katt nummer 4 till oss.
M 4år också en kastrerad honkatt. Väldigt tillgiven och rar katt. Men B fräser åt henne hela tiden. Inget slagsmål men så fort hon kommer i närheten så fräser B.

Till saken hör att B är den enda katt som har dålig erfarenhet av andra katter. Hon var i kattslagsmål förra hösten(en okasterad hankatt som kom in på våran tomt).Vad tror ni...kommer det att ordna sej eller kommer vi att få ha det så här? ???

M har blivit dålig i magen sen hon kom hit och vi tror att hon är lite nervös. Vi har inte bytt foder och hon har inte fått något som hon inte är van vid i matväg.

Just nu ger jag henne speciall kost från vet. som är till för nyopererade katter. det funkar bättre men det är ett himla pyssel att ge 4 katter mat.. ingen mat får stå framme och alla ska ju helst ha samtidigt.

Men vad gör man inte för sina djur.  :P

Alla gissningar och förslag som kan hjälpa är jag tacksam för.  ;D

Tack på förhand!!!

/ Isarina
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Ny kisse....
« Svar #1 skrivet: 11 okt-05 kl 10:32 »
Hej där!
Jaa, tre veckor är ju en ganska kort tid, kan tänka mig att det kan ta ett tag att "vänja in" en ny katt i gänget. Hur reagerar S och F? En viktig sak att tänka på, är att inte kela för mycket med en nya katten, kela minst lika mycket med B - hon kanske är svartsjuk?
« Senast ändrad: 11 okt-05 kl 10:33 av Nettus »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

IsaIrina

  • Inlägg: 92
    • Ljungdalsgården
Re:Ny kisse....
« Svar #2 skrivet: 11 okt-05 kl 11:59 »
Hej!  :)

F och S har redan börjat tvätta M:s huvud och sover gärna på samma ställe, så där är det inga problem.

Det där med svartsjuka har jag faktiskt inte tänkt på... :-[ så kan det säkert vara, B har alltid varit min favorit och det är klart att när det nu dök upp en ny kisse så ägnar man sej ju lite extra åt den. M har ju fått en ny familj och ett nytt hem så man är ju mån om att hon ska känna sej välkommen.

Jag ska tänka på att gosa lite extra med B och kanske gärna när M finns i närheten så hon förstår att hon fortfarande är min favvo. :)

/ IsaIrina
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Ny kisse....
« Svar #3 skrivet: 11 okt-05 kl 21:41 »
Pröva med det, det kanske hjälper!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
Re:Ny kisse....
« Svar #4 skrivet: 13 okt-05 kl 23:46 »
Hej kattevæn!

Jag ær inte specielt optimistisk vad det gæller din nya katt. Alla katter gillar inte varandra. Jag har ett par kompisar som har Birma-
katt uppfødning. Den ældsta katten hade lugnt funnit sig i att familjen væxt med både kattungar och mænskliga ungar tills den
dom skulle spara lilla Maja. Den lilla kattflickan tålde hon inte!
Inget hjælpte, så till slut gav dom bort gammelkattan. (av ekonomiska skæl, den lilla har ett høgt avelsværde.)

Om något hjælper så ær det væl i så fall att hon får vænja sig vid
den nya vældigt långsamt. Håll dom i skilda rum. Ta in den nya
till dom andra, instængd i en kattbur. Om dom får fortsætta att morra och tjafsa så blir det aldrig bættre.

Min katt vaktar sitt revir såpass agressivt att det ær ingen ide att jag ens førsøker ta hem en till katt. De enda hon ville vara med sin
kattfamilj och till sist blev hon ensam kvar. Men hon ær god før 2 så
jag ær nøjd ændå.

Nina

 

IsaIrina

  • Inlägg: 92
    • Ljungdalsgården
Re:Ny kisse....
« Svar #5 skrivet: 14 okt-05 kl 15:04 »
Lite uppdatering...

Det går bättre..B fräser inte LIKA mycket och häromdagen när jag kom hem låg båda och sov i samma säng!!! :D
Visserligen en på huvudkudden och den andra vid fotändan men ändå!!!

Jag hoppas fortfarande att det ska lösa sig...Man måste ju vara opptimist :P
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Ny kisse....
« Svar #6 skrivet: 14 okt-05 kl 15:11 »
Kissar kan ta lång tid på sig att acceptera varandra. Skriv igen om tre månader så ska du se att det är frid och fröjd.
« Senast ändrad: 14 okt-05 kl 15:13 av Gruff »

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
Re:Ny kisse....
« Svar #7 skrivet: 01 nov-05 kl 23:16 »
Isarina - HÅLL UT!
Det löser sig ;)
Jag har haft flera vuxna katter som varit obekanta för varandra-det har alltid löst sig till det bästa, trots allt.
Den senaste (obs ej sista!) katten tog god tid på sig, drygt 1 år...
En enda gång har jag kört fast - då gällde det en kattunge på 14 veckor. Oemotståndlig i våra ögon men klart överreklamerad i de andra katternas ögon ;D
Den fick vi ordna ett annat hem till.
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

IsaIrina

  • Inlägg: 92
    • Ljungdalsgården
Re:Ny kisse....
« Svar #8 skrivet: 02 nov-05 kl 08:17 »
Det låter ju hoppfullt !!! :D

Än så länge är läget ganska oförändrat...B fräser men ingenting mer.

Den nya kissen har börjat våga komma upp i vår säng på kvällen och kan ligga där en stund men sen går hon ner.

Hon har fortfarande inte vågat gå ut men det får ta den tid det tar.

Trägen vinner!!! ;)
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Alore

  • Gäst
Re:Ny kisse....
« Svar #9 skrivet: 18 jan-06 kl 00:52 »
Det låter ju som att det går ganska bra! :) Om du vill skynda på det lite kan du köpa ett medel som heter Feliway. Det finns att köpa hos veterinären. Feliway är en liten dosa som kopplas in i väggutaget, och som utsöndrar ansiktsferomoner som lugnar katten. Min mammas första katt var otroligt stressad när de tog in en ny liten bebis. Katten kräktes och dreglade så fort hon fick syn på den nye. En halvtimme efter hon hade kopplat in feliway var de framme och nosade på varandra. Nu, två månader senare, är de bästisar :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

774 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser