Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inbördes testamente  (läst 911 gånger)

Berberis

• Närke
Inbördes testamente
« skrivet: 14 feb-25 kl 17:56 »
Upprätta inbördes testamente om ni lever i par! Det är enkelt, men lätt att glömma bort.

Just nu är ett inbördes testamente mitt mest värdefulla dokument. Det beror på att min sambo precis har gått bort.
Han blev 82, led av en ärftlig sjukdom och hade allt svårare att röra sig. Tillsammans klarade vi oss hyggligt ändå.
För ca 45 år sedan upprättade vi var sitt ömsesidigt testamente. Vi ärver varandra. Han hade inga barn, medan jag har en son.
Våra testamenten bevittnades av 2 personer vardera. Det var enkelt!

Nu är det min sambos testamente som gäller: jag ensam ärver honom. Min son ärver just nu ingenting, men han är min "bröstarvinge" och han ärver mig sedan.
Man kan testamentera på många olika sätt. Huvudsaken är att det blir gjort. Det är en trygghet!

(Sorgen och saknaden är ett annat kapitel, som inte passar in i denna tråd.)

« Senast ändrad: 14 feb-25 kl 18:03 av Berberis »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Inbördes testamente
« Svar #1 skrivet: 15 feb-25 kl 01:15 »
Ett mycket klokt råd Berberis.

Jag beklagar sorgen. ❤️
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Be

• Finland
SV: Inbördes testamente
« Svar #2 skrivet: 15 feb-25 kl 17:42 »
Klokt tips! Och varmt deltagande.
Ingen människa är illegal

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 1 användare
Skogssnubben

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser