Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölkvarn  (läst 2422 gånger)

Svensk i Norge

  • Inlägg: 9
    • Norge
Mjölkvarn
« skrivet: 01 dec-21 kl 23:03 »
Jag har hittat en bonde att köpa säd av för att mala mitt eget mjöl. Nästa steg: skaffa en kvarn.

Jag har inte hittat någon kvarn varken i butik eller på nätet som jag kan få hem för under 3000 kr. Om det funkar bra att köpa och mala olika sädesslag har jag inga problem att köpa en kvarn för tretusen kronor, men innan jag fått snurr på det känns det som mycket pengar. Man får ett halvt ton mjöl i butiken för de pengarna och även om det är en annan grej att baka av nymalet är det inte värt hur mycket som helst.

Min fråga är därför om det finns något lågprisalternativ, begagnat, kinesiskt skit eller överhuvudtaget något alternativ till att betala 3000 kr innan jag kan testa att baka bröd av egenmalet mjöl?

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Mjölkvarn
« Svar #1 skrivet: 01 dec-21 kl 23:38 »
Tja, du kanske kan låna eller köpa en 200år gammal hand driven kvarnsten?  I mina trakter var de i bruk även för 100 år sedan i skiftet juli/augusti då det var svårt att få brödsäden att räcka ihop.

Nu står de på bodvindar eller som prydnad i trädgårdar.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Svensk i Norge

  • Inlägg: 9
    • Norge
SV: Mjölkvarn
« Svar #2 skrivet: 02 dec-21 kl 09:37 »
Tja, du kanske kan låna eller köpa en 200år gammal hand driven kvarnsten?

Det vore visserligen kul att testa, men det är nog rätt mycket jobb att få en gammal kvarnsten att funka för ett test.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Mjölkvarn
« Svar #3 skrivet: 02 dec-21 kl 10:08 »
Om det rör sig om ett test i mycket liten skala och man inte har något krav på sig att arbeta synnerligen effektivt, så går det ju att mala i mortel, kaffekvarn eller liknande.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Mjölkvarn
« Svar #4 skrivet: 02 dec-21 kl 12:22 »
Det vore visserligen kul att testa, men det är nog rätt mycket jobb att få en gammal kvarnsten att funka för ett test.

Jag tycker det var väldigt lite jobb att prova, sköljde av damm och bös med vatten, ställde ut i solen så det fick torka. Nu kommer jag inte i håg om jag provade mala 1 eller 2 dagar senare men stenarna var torra och det var ju bara att veva runt tills det var lagom finfördelat.

Besök en hembygdsförening som har gamla grejor så kanske du får prova?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Svensk i Norge

  • Inlägg: 9
    • Norge
SV: Mjölkvarn
« Svar #5 skrivet: 02 dec-21 kl 14:32 »
Om det rör sig om ett test i mycket liten skala och man inte har något krav på sig att arbeta synnerligen effektivt, så går det ju att mala i mortel, kaffekvarn eller liknande.

Ja, mycket liten skala, men jag måste ju i alla fall mala mig något kilo för att kunna baka på det. Mortel känns orimligt, men skulle det alltså funka att mala i kaffekvarn?

Svensk i Norge

  • Inlägg: 9
    • Norge
SV: Mjölkvarn
« Svar #6 skrivet: 02 dec-21 kl 14:33 »
Jag tycker det var väldigt lite jobb att prova, sköljde av damm och bös med vatten, ställde ut i solen så det fick torka. Nu kommer jag inte i håg om jag provade mala 1 eller 2 dagar senare men stenarna var torra och det var ju bara att veva runt tills det var lagom finfördelat.

Besök en hembygdsförening som har gamla grejor så kanske du får prova?

Jag får väl kanske göra det. Helst hade jag fått tag i en billigare, men liten kvarn som håller ihop tills jag är klar över att jag ska fortsätta med detta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Mjölkvarn
« Svar #7 skrivet: 02 dec-21 kl 20:06 »
Kaffekvarn tror jag inte på, i alla fall inte i vår gamla, det blir så grovt.

Nu bor du ju kanske lite off, men å andra sidan är ju forumdeltagarna rätt spridda ändå. Finns det ingen som har en sådan modern liten kvarn som kan mala ett kilo åt dig i sin maskin om du skickar ditt spannmål? Du bränner ju två porton som du skulle kunnat använda till ditt eventuella inköp, men du får ju ett test som kan hjälpa dig i ditt val.

Har själv varit sugen på att mala eget mjöl, men ännu inte kommit dit.

Svensk i Norge

  • Inlägg: 9
    • Norge
SV: Mjölkvarn
« Svar #8 skrivet: 02 dec-21 kl 21:29 »
Kaffekvarn tror jag inte på, i alla fall inte i vår gamla, det blir så grovt.

Nu bor du ju kanske lite off, men å andra sidan är ju forumdeltagarna rätt spridda ändå. Finns det ingen som har en sådan modern liten kvarn som kan mala ett kilo åt dig i sin maskin om du skickar ditt spannmål? Du bränner ju två porton som du skulle kunnat använda till ditt eventuella inköp, men du får ju ett test som kan hjälpa dig i ditt val.

Har själv varit sugen på att mala eget mjöl, men ännu inte kommit dit.

Ja, jag bor så pass off att det skulle bli väldigt dyrt att först skicka spannmål och sedan mjöl tillbaka.

Någonstans har jag en liten elektrisk kaffekvarn. Skulle det kunna funka att mala mjöl i en sådan?

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Mjölkvarn
« Svar #9 skrivet: 02 dec-21 kl 21:45 »
Ja, jag bor så pass off att det skulle bli väldigt dyrt att först skicka spannmål och sedan mjöl tillbaka.

Någonstans har jag en liten elektrisk kaffekvarn. Skulle det kunna funka att mala mjöl i en sådan?
Om du har oändligt med tid kanske, bättre att låna eller köpa en ordentlig kvarn, de från 1800talet eller för den delen elfria u-länder borde funka bäst
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Mjölkvarn
« Svar #10 skrivet: 02 dec-21 kl 22:34 »
Gamla kaffekvarnar kan vara konstruerade på många olika sätt. En del har räfflade valsar, andra bygger på ett löphjul i en konisk tratt. Jag kan tänka mig att man får prova några olika modeller för att se vilken som fungerar bäst på spannmål.

Svensk i Norge

  • Inlägg: 9
    • Norge
SV: Mjölkvarn
« Svar #11 skrivet: 02 dec-21 kl 22:37 »
Om du har oändligt med tid kanske, bättre att låna eller köpa en ordentlig kvarn, de från 1800talet eller för den delen elfria u-länder borde funka bäst

Ont om både det ena och det andra här. Främst elfria u-länder  :-\

Svensk i Norge

  • Inlägg: 9
    • Norge
SV: Mjölkvarn
« Svar #12 skrivet: 02 dec-21 kl 22:40 »
Gamla kaffekvarnar kan vara konstruerade på många olika sätt. En del har räfflade valsar, andra bygger på ett löphjul i en konisk tratt. Jag kan tänka mig att man får prova några olika modeller för att se vilken som fungerar bäst på spannmål.

Det låter logiskt. Just nu känner jag att jag kanske får fortsätta att köpa malet butiksmjöl. Vore jättekul att testa detta, och gillar verkligen tanken på att handla direkt från producentledet, men det verkar bli ett oöverstigligt projekt som jag inte har energi till just nu.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Mjölkvarn
« Svar #13 skrivet: 02 dec-21 kl 23:35 »
Ja, jag bor så pass off att det skulle bli väldigt dyrt att först skicka spannmål och sedan mjöl tillbaka.

Någonstans har jag en liten elektrisk kaffekvarn. Skulle det kunna funka att mala mjöl i en sådan?

Nu tänkte jag ju inte att du skulle fortsätta med att få malt på distans utan bara som prov  ;) Du kan ju skicka ett personligt meddelande till en medlem som maler själv och fråga om hon är nöjd, tror att Lichiplommon maler. Kanske finns någon tråd om för och nackdelar också, men jag hittar så dåligt.

Om du testar i en kaffekvarn får du nog köra ett par gånger. Alltså att du grovmaler först och sedan finmaler det grovmalna.


Men det finns kvarnar under 3000, jag tittade på en sida som säljer KoMo i Sverige och de hade en liknande för 2400. De säger att den ger 100 gram finmalet mjöl per minut. Inte så snabbt om man har ett bageri, men jag tror du får lägga en halvtimme för att få den mängden ur en kaffekvarn. https://www.brodochkvarn.se/product/mockmill-100/

Svensk i Norge

  • Inlägg: 9
    • Norge
SV: Mjölkvarn
« Svar #14 skrivet: 03 dec-21 kl 00:35 »
Jag förstod, men med dubbla utlandsporton blir det nog nästan löjligt dyrt att göra det där testet. Då skulle jag nog hellre bråka med en kaffekvarn, så bråttom har jag inte för ett test. Och jag har aldrig tänkt göra detta kommersiellt, så långsamt malande duger gott.

2400 eller 2490 var ändå klart billigare än 3000 kr, så nu är vi på väg åt rätt håll. De finns inte att köpa begagnade? Eller (nu svär jag kanske i kyrkan) på någon kinesisk webbshop?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Mjölkvarn
« Svar #15 skrivet: 03 dec-21 kl 08:59 »
Har inte sett begagnade bland annonser, och det kan ju betyda att de som köpt är nöjda och inte säljer sin maskin.

En av grejerna jag funderade på när jag var som mest sugen på att mala själv var livslängden på maskinen. Måste man byta stenar efter 100 timmar så är det ju också en kostnad att ta med i beräkningen. En maskin kanske håller 100 timmar, en annan 500 timmar, och när den kinesiska lägger av efter 100 timmar får man kanske inte tag i nya stenar utan får kasta hela maskinen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Mjölkvarn
« Svar #16 skrivet: 03 dec-21 kl 09:28 »
Läs igenom gamla trådar, tex den här https://www.alternativ.nu/index.php?topic=35794.0 så får du lite mer kött på benen, och om du hittar någon som har en kvarn så kan du ju skicka ett meddelande till denne och fråga. När man tittar i gamla trådar så är det inte säkert att medlemmen finns kvar, men det får man en vink om om man tittar när det loggades in sist. Skickar man ett personligt meddelande så tror jag det är kopplat till medlemmens e-post, så även om denne inte loggat in på flera år så kan det plinga i en dator någonstans. Den där Anders som skrev sitt namn uppochner var en kunnig och hjälpsam individ som tyvärr slutat skriva här, men han kanske finns på e-posten.

 

Svensk i Norge

  • Inlägg: 9
    • Norge
SV: Mjölkvarn
« Svar #17 skrivet: 07 dec-21 kl 10:58 »
Jag läste den där och andra trådar innan jag postade, och delar din spaning att begagnade tycks ovanliga. Om det beror på att den som börjat mala är nöjd, om de gått sönder eller om folk har för bra ekonomi och därför bara låter gamla grejer de inte använder ligga i en låda vet jag inte, och egentligen spelar det ju ingen roll. Synd om det inte ska gå att göra ett billigt test först.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

271 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser