Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor  (läst 20947 gånger)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« skrivet: 29 sep-07 kl 17:07 »
Tråden för mopeder och motorcyklar inkl cyklar med hjälpmotor

http://www.twike.com/

http://www.ecoprofile.se/1200_481_Twike.htm



« Senast ändrad: 29 sep-07 kl 17:16 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #1 skrivet: 30 sep-07 kl 19:07 »
En sådan vill jag ha, absolut!


Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #3 skrivet: 01 okt-07 kl 17:03 »
Du kör glatt och laddar dina  batterier billigt, kanske till och med med egen producerad el. Sen skall batterierna förr eller senare bytas, och DÅ kanske det inte är lika roligt och billigt längre... :(

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #4 skrivet: 01 okt-07 kl 17:43 »
Avtog entusiasmen så snart,Tompa?
Men du håller dej iallafall varm genom att trampa,
det kan bli svårt med värmen i elbilar om vintern annars.  ;D
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #5 skrivet: 01 okt-07 kl 21:46 »
Ofta anges bara laddkostnad per mil i olika annonser med eldrivna två och trehjulingar. Det blir en fantastiskt billig driftskostnad så länge man inte behöver byta batterier. Det är ofta så jag tänker själv när det gäller alla mina idéer om eldrift. Kronor per mil och laddning
Men hur många mil räcker dessa batterier och vad kostar nya?


'






 
« Senast ändrad: 01 okt-07 kl 21:47 av Tompaiuppsala »

Röst i CyberSpace

  • Inlägg: 380
  • Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #6 skrivet: 04 okt-07 kl 17:58 »
El-bike:
Men roligt verkar de vara med el-bike!
 Lite farligt kanske, men de är det alltid för en pionjär.





Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #7 skrivet: 04 okt-07 kl 18:20 »
Jag tror mer på två hjul i fram och ett bak, det blir lätt som Mr Bean-filmerna annars.
Såg ju kul ut, men det blir nog inte poppis om många börjar susa ljudlöst i +50 knyck på gångbanorna.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #8 skrivet: 04 okt-07 kl 18:33 »
en två eller tre hjul fram eller bak. Bara att byta ett ut ett hjul mot ett med navmotor så har du din elcykel.

endast fantasin och plånboken sättre gränser för var man skulle kunnda tillverka där  :D

http://www.electro-mobile.se/navmotor.htm

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #9 skrivet: 04 okt-07 kl 18:43 »
Det var en bra länk Tompa, för en överkomlig penning är det fritt fram att experimentera..
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Röst i CyberSpace

  • Inlägg: 380
  • Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #10 skrivet: 15 okt-07 kl 17:01 »
Green machine

Ännu en Green Machine

NBC om Green Machine




PS.
Ja de mesta verkar finnas på ”Youtube”! Många ettor och nollor lagrade är det.
 Om de finns någon minnesbegränsning i deras servrar eller om vi har med en äkta evighetsmaskin att göra återstår nog att se.

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #11 skrivet: 16 okt-07 kl 00:06 »
Ja det mesta verkar finnas och det mesta som är intressant i dessa sammanhang länkar du också till. Det tackar vi för.
« Senast ändrad: 16 okt-07 kl 00:07 av Tompaiuppsala »

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #12 skrivet: 16 okt-07 kl 13:53 »
Så här ska min elcykel se ut. Eftersom jag inte är någon konstnär ser det ut att vara tre olika fordon, men det är det inte.  :D
Den här cykeln ska klara hela sommarhalvåret utan uppladdning.

Vingarna är inte avsedda att flyga med, de ska bara ge plats för solceller och karossen har dels till uppgift att ge lågt luftmotstånd, men den ska också dölja benen så att det inte syns att jag struntar i plikten att trampa (cykling är bara för amatörer :D). Stjärtfenan ska också göra att jag syns bättre i trafiken (full med lysdioder åt alla håll och solceller uppåt).


Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #13 skrivet: 16 okt-07 kl 14:26 »
Snygg 3-plansskiss, Zigge!
Ser ut som en korsning mellan F-1:a och rymdfärja.
Men vingarna passar inte på vägar och gångbanor,
dom är för svåra att se för medtrafikanter och en ovan förare kan missbedöma bredden och t ex skada fotgängare.
Ett frågetecken också för sidvindskänsligheten.
« Senast ändrad: 17 okt-07 kl 01:56 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #14 skrivet: 16 okt-07 kl 18:34 »
Tror zeke har en viktig poäng där, men så vitt jag vet finns inga tydliga regler för dessa saker så som det finns för bilar och motorcyklar. Tror sunt förnuft skulle gälla vid en rättsprövning.

Man kan bygga av mjuka material och göra så att de utstickande delarna lossnar eller fjädrar undan vid slag/krock. Mjuka radier är också en god idé. Att följa normerna för bil och MC är ett tips. Om Zigge menar allvar med skapelsen (bra tänkt förutom säkerhetsproblemen) rekomenderar jag SFRO bygghandbok (för hembyggnad av motorfordon)

Förresten, om man nöjer sig med 15 km/h kan man hävda att ett eldrivet fordon är en elektrisk rullstol och en sådan är i övrigt att betrakta som cykel. Med andra ord BEHÖVER inte Zigge vara med och trampa själv så länge det inte går fortare än 15km/h.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #15 skrivet: 17 okt-07 kl 01:14 »
Det här är 100 % seriöst.  :D

Vingarna ska jag bygga av något lätt material, kanske skumplast (Zotefoams) och de ska gå att vika in under fordonet så att det tar sig in genom dörrar. Stjärtfenan ska gå att tippa i sidled av samma anledning. Det där med säkerheten för fotgängare ska jag tänka på.

I fram ska fordonet ha ett bärhandtag så att den går att dra som en resväska på hjul uppför trappor. På handtaget ska finnas knappar som får motorn att gå i låg fart både framåt och bakåt, annars blir den för tung att släpa, uppför och nedför. Batterierna sätter jag bakom bakaxeln så att tyngdpunkten hamnar så långt bak som möjligt.

SFRO har jag funderat på, men det första exemplaret blir en cykel, då kan jag testköra den när jag vill.  :D


Röst i CyberSpace

  • Inlägg: 380
  • Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #16 skrivet: 17 okt-07 kl 16:58 »
Green Machine II
   Insider reportaget      




…Tillbaka till elcykeln:
Undrar just vad en elcykel drar för effekt(watt) vid 15 km/h, i genomsnitt? Vore bra att veta som jämförelsesiffra.



Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #18 skrivet: 17 okt-07 kl 17:31 »
En cykel kräver ca: 50 watt vid 15 km/h.

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #19 skrivet: 17 okt-07 kl 18:02 »
Jag hade tidigare en elektrisk cykel av kinesisk tillverkning. Den gick c:a 20 km/t på plan väg med mig 75 kg. Motorn i hjulnavet var på 200W om jag minns rätt. 3 batterier seriekopplade=36 V och c:a 8 Ah gick väl ungefär 4-5 mil.

36x8=288Wh till helt urladdat

50 km kör man på 2,5 timme med 20 km/t. Då blir det drygt 100 W som ett medelvärde.  

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #20 skrivet: 17 okt-07 kl 20:54 »
Hello :)

Tror jag har en synkronmotor i garaget med hög verkningsgrad  ;)
 Förstår inte varför jag sågat sönder väl fungerande cyklar tidigare. Självklart ska jag bara montera magneter på främre kedjedrevet, och sätta en skiva med spolar intill. Med ett batterie på pakethållaren har jag en tvåhjuling med hjälpmotor!

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #21 skrivet: 17 okt-07 kl 23:50 »
100 watt får jag också för en cykel vid 20 km/h. 200 watt borde räcka för 25 km/h.

En strömlinjeformad cykelbil gör drygt 30 km/h på 100 watt och 200 watt räcker för drygt 45 km/h. Med en motor på 250 watt och "specialdäck" gör en sådan cykelbil närmare 60 km/h och med en tvåhjulig strömlinjeformad lowracer kommer man upp i närmare 70 km/h.

Med en motor som en vanlig bil (ca: 100 kW) gör cykelbilen 480 km/h och tvåhjulingen 630 km/h. Med motor som en muskelbil (ca: 600 hk) gör cykelbilen 790 km/h och tvåhjulingen 1030 km/h.  :D

Röst i CyberSpace

  • Inlägg: 380
  • Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #22 skrivet: 18 okt-07 kl 17:59 »
Effekten på elcykeln:
Ok, kring 100 Watt då, +-50 %. Men vid vissa situationer kan elmotorn dra fantastiskt mycket mer förstår ja! Exempelvis från stillastående och full acceleration, och helst då om det är uppförsbacke!

Nästa fråga man då kan ställa är… hur stor ström ska säkringen och eventuell elektronisk motor kontroll( fartreglage ) egentligen klara av(värsta fallet)?

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #23 skrivet: 18 okt-07 kl 18:37 »
Kinesiska cykeln var lite dum i uppförsbackar. Då när man bäst behövde kraften dog motorn pga att överbelastningsskyddet ut.

Då fick man dra av "gasen" och dra på igen och trampa som besatt för att klara backen utan alltför många avbrott.

Det var väl ett sätt att rädda motorn från för hög värme. Ganska vanligt när man väljer för liten motor att den inte klarar att köra för fullt.

Hasse

  • Gäst
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #24 skrivet: 18 okt-07 kl 18:57 »
Problemet med de flesta elektriska cyklar är att de har en navmotor med direktdrift utan växlar. Då blir det som du skriver, att när man mest vill ha hjälp av elmotorn, fungerar den inte.
En bra elcykel ska driva genom växlarna, jag har kört en sådan och det var jättehärligt!
Man kan köpa sig en byggsats enligt nedan, inte så farligt dyrt, 348 dollar för satsen och 60 dollar för begränsaren, 408 dollar + tull + moms blir nog 3500 spänn eller så. Går att köra som olaglig moped om man vill.

http://www.cyclone-tw.com/
http://www.bicyclestore.com.au/Cyclone-Electric-Kit-with-Recommended-Bike-p-36.html

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #25 skrivet: 19 okt-07 kl 00:15 »
Wow! Med den motorn kommer min cykelbil att göra 100 km/h!  :D
« Senast ändrad: 19 okt-07 kl 00:19 av Zigge »

Röst i CyberSpace

  • Inlägg: 380
  • Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #26 skrivet: 14 nov-07 kl 17:45 »
Green machine III  

The Killacycle blev nästan en riktig Dödsmaskin(13 sep-2007)…

Men all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet!
Föraren kommenterar kraschen...


Green machine, nu i bättre form än aldrig förr!!(Nov-2007)

Och här är Batterierna till Green machine…


Röst i CyberSpace

  • Inlägg: 380
  • Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #27 skrivet: 28 nov-07 kl 17:25 »
Ursäkta att jag stör igen här, men denna lite skruvade elcykel måste ändå få vara med också!

Elcykel med en skruv lös...



...El Mobil Bonus...



Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #28 skrivet: 02 dec-07 kl 18:11 »
Citera
Internet resource for those seeking information related to powering a bicycle or scooter with an electric motor, gas engine (two-stroke, four-stroke, rotary), or even a hydrogen powered fuel cell battery


http://bicycle-power.com/
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #29 skrivet: 12 jan-08 kl 03:19 »
Är kul med oavancerade (ofta dödfödda) hemprojekt oxå...
Tog en gång för länge sen en vanlig containercykel, svetsade(denna gång UTAN batterier ::))dit fästen för 2 gamla 12volts bilbatterier på sidan av bakhjulet, en vanlig huvudbrytare på ramen som 'gas', och satte på en gammal fiat 126-likströmsgenerator som drev uppepå framdäcket via ett plasthjul på generatoraxeln som var 'svarvat' med vinkelslipen till ca 5cm diameter.
Åbäket var lite lätt instabilt i nerförsbackar men gick med olätta mig ca 2mil i 30-35 km/h på en laddning när det inte regnade för mycket. Härligt! Och kostade nästan inget varken att sätta ihop eller att använda. Med min 50kgs ex-svåger gick den 3 mil :-[...
Glädjen att åka på nåt man gjort själv av skit andra slängt har för mig ofta varit större än när jag köpt färdiga grejor.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #30 skrivet: 29 maj-09 kl 15:31 »
Citera
Den här elmotorn byggs in i ramen på den egna cykeln. Då är det ingen som ser att du inte själv står för racerfarten i uppförsbacken.


http://www.dn.se/ekonomi/hjalp-i-uppforsbacken-1.874515

http://www.gruberassist.com/





« Senast ändrad: 29 maj-09 kl 15:50 av Foppas fot »

Huggorm

  • Gäst
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #31 skrivet: 01 jun-09 kl 00:16 »
Om man ville bygga om sin cykel till elektrisk hjälpdrift, vad skulle man använda för motor då? Jag tänker mig någon motor man kan ta från någon gammal bil eller lastbil. Och hur monterar man enklast? Jag skulle vilja ha lite draghjälp uppför de brantaste backarna, vore det inte för dom skulle jag kunna cykla hur långt som helst

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #32 skrivet: 01 jun-09 kl 06:09 »
Man kan köpa ett framhjul med elmotor i navet, plus batteri och "datorpaket" för ca 300 dollar, från Asien.  En hel sådan cykel inköpt i Sverige är  nästan tre gånger dyrare än en EU-moppe här.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #33 skrivet: 01 jun-09 kl 06:51 »
Och i Sverige går de att hitta för drygt 3000kr. 250w navmotor-kit
Fast den verkar vara slut, men det finns en 500w modell för 3 595,00 kr
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Huggorm

  • Gäst
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #34 skrivet: 01 jun-09 kl 10:08 »
Jo, men så skall det ekras om också, plus att jag har generatorn till cykelljuset i framnavet på min cykel. Skulle man vilja konvertera tillbaka så är det kört.

Hade tänkt mig något slags hemmabygge, vet bara inte exakt hur

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #35 skrivet: 01 jun-09 kl 10:25 »
Elmotorer för hembygge hittar man i lite större bilars elfläktar, både för kupé och motorkylning.
På buss- och lastbilssidan finns rejäla grejor för 24 volt men sannolikt kostar de också därefter på skroten.
Styrelektronik för 24 volt behöver bara hantera hälften av strömmen av motsvarande 12-voltsmotor och förlusteffekterna (värmen) behöver bara bli omkring en fjärdedel. Till 24 volt finns massor av färdiga kraftenheter, men de kostar förstås...

Det svåraste för hembyggaren är troligen att ordna en transmission som anpassar motorn till cykelhjulen. Vindrutetorkarmotorer har oftast en växellåda men då det är en självlåsande snäckväxel blir det problem om man inte lägger till någon form av frihjul. Kanske montera en torkarmotor med kort kedja till ett bakhjulsnav som man sätter fram på cykeln. Elfläktmotorerna kan ibland vara på flera hundra watt men då brukar de också ha rejäla varvtal som kräver en växellåda för att passa cykeln.

Det blir en del pyssel om man ska göra eget lågbudgetbygge...
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Huggorm

  • Gäst
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #36 skrivet: 01 jun-09 kl 10:26 »
Det blir en del pyssel om man ska göra eget lågbudgetbygge...

Jo det blir väll tyvärr det

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #37 skrivet: 01 jun-09 kl 20:01 »
Det finns eller fanns ju mopeder som var cykel med hjälpmotor, driften överfördes av gummitrissor till framhjulet, en elektrisk variant kanske inte är så väldigt svårt att snickra ihop.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Huggorm

  • Gäst
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #38 skrivet: 01 jun-09 kl 20:37 »
Det finns eller fanns ju mopeder som var cykel med hjälpmotor, driften överfördes av gummitrissor till framhjulet, en elektrisk variant kanske inte är så väldigt svårt att snickra ihop.

Jag läste någonstans på forumet att någon byggt en sådan variant med en likströmsgenerator från en gammal fiat. Tanken är ju inte helt fel

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #39 skrivet: 01 jun-09 kl 21:49 »
Kanske det finns någon lämplig motor här. http://www.el-scooters.se/
Klicka på reservdelar och motorer.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #40 skrivet: 02 jun-09 kl 07:50 »
I nedre tonåren svetsade jag fast ett framhjul med styre på en gammal cykelkärra, klämde i ett batteri,  satte en planka ovanpå ramen att sitta på och på sidan av plankan en likströmsgenerator jag tryckte mot däcket med handen. Det fungerade en liten stund men det gick defintivt inte fort. Det var en tämligen usel elmotor... Kanske gjorde jag något fel eller så är likströmsgeneratorer inte så bra som motorer. Finns bara ett sätt att ta reda på sanningen.  ;)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #41 skrivet: 02 jun-09 kl 18:43 »
Det där med att använda en likströmsgenerator som motor har jag testat dock inte på en cykel utan på en gräsklippare. Byggde om en bensinmotordriven gräsklippare där jag ersatte bensinmotorn med en likströmsgenerator och ett 12 volts bilbatteri. Dock upptäckte jag ganska snart att generator var alldeles för svag. Den orkade helt enkelt inte att klippa gräset, varvtalet sjönk alldeles för mycket.

Nåja, skam den som ger sig. Bytte ut likströmmaren mot en startmotor från en gammal VW 411, som jag försåg med fläkt för kylningen och ett stödlager som egentligen var ett bakhjulslager från en gammal Oldsmobile. Tillverkade ett enkelt svänghjul av en gammal bromsskiva från en Volvo 240 för att med dess hjälp kunna hålla varvtalet uppe.

Och ser man på det fungerade faktiskt! Nackdelen var dock att strömförbrukningen var i högsta laget, den drog 40A så ett 60Ah batteri räckte inte speciellt länge.
Numera klipper jag gräset med en bensindriven klippare.
If it doesn't work, chrome it!

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #42 skrivet: 03 jun-09 kl 07:43 »
Startmotor har jag också provat. -En sådan fick en liten 12" barncykel med förlängd ram
och 70A bilbatteri att gå ett varv runt kvarteret varefter batteriet var tomt och
lindningarna var så brända att startmotorn luktade stekt ravioli...

Jag fick därefter tag på en s.k. compoundmotor från en bakgavellyft för lastbilar.
Motorn var för ovanlighets skull en 12-voltare och effekten på dessa brukar vara 2000w.
Nu jäklar blev det raketfart på den lilla cykeln! Tror aldrig jag vågade toppa den eftersom
jag körde på smågator i bostadsområden, men den gick ett par kilometer på det
slitna gamla batteriet. Senare byggde jag en stor elmoped av en 24-volts compoundmotor
av samma typ och med fyra fritidsbatterier. Det bygget marschade 40-45km/h och
gick drygt fyra mil på en laddning.

Compoundmotorerna är bättre lämpade för fordonsdrift än seriemotorer (startmotor t.ex.)
men det är fortfarande motorer med förhållandevis låg verkningsgrad. C-motorerna jag
använde försågs med kylfläkt och blev ändå ganska varma. Till ett vettigt elfordon av lättare
typ är det bara permanentmagnetmotorer jag anser lämpliga. 2000w är också rejält overkill
för en trampcykel, -om man inte har mer bråttom än långt att färdas vill säga...
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Henriksson

  • Inlägg: 1349
  • Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #43 skrivet: 19 jun-09 kl 23:18 »
intresse.
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Fraams Palsing

  • Gäst
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #44 skrivet: 13 apr-13 kl 07:49 »
Är det bara i Sverige som man, enligt reglerna, måste trampa för att el-motorn skall kopplas in?
Ingen av er nämner detta handikapp i era konstruktioner, och jag hoppas verkligen detta innebär att ni inte tar hänsyn till den avunds-och missunsamhetsregeln! 

Fick, medan ni samlar er till svar, se i bestämmelserna att man inte behöver "evighetstrampa", men då är maximala tillåtna hastighet 20 km tim! Klarar vuxna svenskar det?
« Senast ändrad: 13 apr-13 kl 14:24 av Fraams Palsing »

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #45 skrivet: 24 mar-19 kl 07:19 »
Litet olika, tydligen, i olika länder! På 1930-talets slut byggdes i Tyskland hjälpmotorn ,,Saxonett!" Var föregångare till Cyclemaster beträffande konstruktion, med minst 1.5 hkr och fick framföras av barn över 12 år och vuxna, förstås. man kunde notera att man tyckte att det vara bra att barnen slapp trampa, och heeelt kunde koncentrera sig på trafiken!
(Cyclemaster = hjälpmotor i form av bakhjul med inbyggd motor. )

G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #46 skrivet: 03 aug-21 kl 12:18 »
pusha tråden lite till liv igen... Undrar om det finns nån som vet var det finns elcykel-kunniga i Västernorrland.
Har för ett par år sen köpt en sån http://q-cycles.com/eshop/trikes/qrt-serie/15/qrt-trike och cyklade den upp hit
Funkar bra på asfalt, men nu har styrenheten hakat upp sig. Och shoppen i tyskland är lite sega att svara och det ligger inte direkt på vägen att bara åka förbi direkt...
Tips tas tacksamt emot


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 7 användare (1 dolda)
ktulo, xaelanar, per.martinsson, Banelinjen, ärt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser