Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bryta ruvlust  (läst 1902 gånger)

Nale

  • Inlägg: 1
    • Skåne
Bryta ruvlust
« skrivet: 16 maj-21 kl 11:11 »
Någon som har ett bra knep för att bryta en ruvsugen höna? Brukar stänga in den sugna för sig själv i tre dygn och det har fungerat felfritt i 20 år. Fram tills nu. Efter tre dagars isolering minglar hon ett tag med sina artfränder och springer sedan raka vägen tillbaka till värpredet. Spelar ingen roll om där finns ägg eller ej.
Vi vill inte ha kycklingar och hon kan ju inte bara ligga där och..ligga. Synd om henne och det tvingar de andra att lägga sina ägg på ställen där vi inte kan hitta dem. (Frigående höns.)

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Bryta ruvlust
« Svar #1 skrivet: 16 maj-21 kl 20:46 »
Tycker dom brukar ge sig rätt fort om man är där och plockar bort äggen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bryta ruvlust
« Svar #2 skrivet: 16 maj-21 kl 20:54 »
Hysta in madam i bilen och gör er en glad dag på stan med fräcka pojkar och gemytliga gentlemän.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Bryta ruvlust
« Svar #3 skrivet: 17 maj-21 kl 11:32 »
En del är hopplösa att få att sluta ruva även om man plockar alla äggen. Hade Åsbohöns innan och de ruvade hela tiden även om jag plockade alla äggen. En gång ruvade tio av elva hönor redan i maj så det blev dåligt med ägg den sommaren.  ::) Nu har jag Ölandshöns och de vill aldrig ruva. En höna på tre år har ruvat så det blev kycklingar och nu skulle jag behöva föryngra flocken, men det ser dåligt ut med ruvlusten.  :-\
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Klockaregården

  • Inlägg: 25
    • Skåne
SV: Bryta ruvlust
« Svar #4 skrivet: 11 maj-22 kl 22:40 »
Våra höns (silkes) kan vara väldigt envetna ruvare på både ägg och på ingenting, då ligger de i redena i hönshuset.
Det som har funkat är att lyfta ut dem ur redet, flera gånger om dagen (ibland mååånga gånger) tills de ger med sig, ibland räcker det med en långhelg ibland tar det två veckor, men till slut ger de sig.
Till nästa gång...
Stone in my hand

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Bryta ruvlust
« Svar #5 skrivet: 12 maj-22 kl 10:02 »
Jag har en höna som regelbundet vill ruva. Envis. På ingenting. Jag låter henne ligga en vecka, plockar förstås bort äggen som de andra lägger hos henne. Sedan ordnar jag så att hon inte kan komma nära  redet.  Det betyder utestängning från hönshuset för alla, mat, vatten, värprede (till de andra) i hönsgården. På natten får de förstås komma in. I början går hönan runt hela dagarna och skrockar, letar efter ett sätt att komma tillbaks till redet, lägger sig där på natten, men efter ett par dagar avtar det och hon sitter på pinnen med de andra  på natten. Jag väntar ett par dar till och sedan får det återgå till det normala.

Orsaken till att jag väntar en vecka innan jag stänger ute henne är att hon annars kan hitta ett annat ställe att ruva.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bryta ruvlust
« Svar #6 skrivet: 12 maj-22 kl 14:26 »
Effektivt att bryta ruvlust är att hysta in madam i vagn och göra sig en glad dag på stan med god man, vin och härliga möten...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Bryta ruvlust
« Svar #7 skrivet: 15 maj-22 kl 04:25 »
Jag har samma erfarenhet som Karsan ovan. Låt henne ruva en vecka och stäng sedan ut dom, eller stäng in henne i en transportbur, i tre dagar. Då ger hon sig, men det tar upp till 2 veckor innan hon värper igen.

Svarttuppen

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Bryta ruvlust
« Svar #8 skrivet: 15 okt-22 kl 21:40 »
Två av våra hönor ville ruva för tredje gången på sex månader (!) och vi fick dem att sluta genom att först låta dem ligga en vecka, sedan lyfta ut dem på gräset så de letar mat en stund, stänga hönshuset sista timmarna från att resterande höns har värpt tills läggdags, och det som hade bäst effekt var att sätta dem på pinnen sent på kvällen, då stannar de där hela natten och tog bara två dagar med detta tills de slutade ruva helt!

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Bryta ruvlust
« Svar #9 skrivet: 17 okt-22 kl 13:52 »

Jag har försökt att sätta min på pinne men hon flög ner till redet igen. Men det var iofs fortfarande ljust i hönshuset. Mörkt ute och alla de andra hade satt sig på pinnen.  Ska testa igen, men med släckt lampa, då kanske hon stannar kvar.
Annars lyfter jag ut henne flera gånger om dagen ur redet. Hon ligger inte på ägg, men jag har upptäckt att hon senaste dagarna byter rede och lägger sig på de andra hönsens ägg.

Två av våra hönor ville ruva för tredje gången på sex månader (!) och vi fick dem att sluta genom att först låta dem ligga en vecka, sedan lyfta ut dem på gräset så de letar mat en stund, stänga hönshuset sista timmarna från att resterande höns har värpt tills läggdags, och det som hade bäst effekt var att sätta dem på pinnen sent på kvällen, då stannar de där hela natten och tog bara två dagar med detta tills de slutade ruva helt!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 7 användare (3 dolda)
tuslus, von tratt, Gröfre Slissing, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser