Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  krypgrund  (läst 834 gånger)

skogochfjäll

  • Gäst
krypgrund
« skrivet: 16 jul-19 kl 22:36 »
Önskar tips på hur man bäst undersöker fuktigheten i krypgrunden?

Har köpt ett hus där besikningskvinnan bedömde att krypgrunden behövde undersökas utifrån fuktproblem.

Tack på förhand :-)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: krypgrund
« Svar #1 skrivet: 17 jul-19 kl 00:05 »
Många besiktningspersoner har en standardformulering om den saken som de ALLTID skriver in i protokollet när de besiktigar ett hus med krypgrund, utan att fundera på om det verkligen är något problem  eller inte.

Man bör ta hänsyn till t ex hur gammalt huset är och hur trossbotten och annat trävirke/organiskt material i husgrunden ser ut, när man bedömer om det verkligen kan tänkas vara ett problem.  Man bör också tänka på att fuktigheten i krypgrunden varierar med väder och årstid. I år kan man t ex vänta sig mycket högre fuktvärden i krypgrunder i så gott som alla delar av Sverige, än vid samma tid förra sommaren.
En annan sak att ta hänsyn till är hur fuktig marken är, hur ev dränering är ordnad, hur långt under marknivån grundvattnet ligger osv.

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: krypgrund
« Svar #2 skrivet: 17 jul-19 kl 07:20 »
Sa hon att det fanns fuktskador i grunden eller att det var risk för detta?
Är det så högt mellan mark och golv att det går att ta sig in och inspektera själv, och finns lucka till detta? Innan du gör några mer komplicerade undersökningar är det bäst att bara se med egna ögon samt lukta med egen näsa. Går det inte att ta sig in under golvet kan du gå till "kattgluggarna" och sticka in din kamera/telefon och ta foton med blixt, då får du direkt se om det är någon form av angrepp på träet. Finns inga gluggar är det förmodligen en gammal stengrund, och då kan du om den inte är putsad, ta loss någon/några stenar som inte är bärande. (På ett gammalt timmerhus är det som regel bara de stenar som ligger under knutarna som bär upp huset, de andra stenarna är dekoration och för att hindra golvdrag. Dessa stenar kan som regel tas loss utan allt för mycket våld.)


Så ta det lugnt, är det ett modernt hus kan det finnas anledning till oro (men då inte bara för grunden... :-\ ), men är det ett äldre är det med all största säkerhet inga bekymmer alls. Helt anekdotiskt kan jag nämna att jag sedan jag flyttade hemifrån bott i 5 hus med krypgrund/torpargrund, och inget av husen har haft några som helst problem relaterade till grundens konstruktion.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, alternaiv, von tratt, Frida Hagman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser