Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var köper ni sättpotatis?  (läst 8641 gånger)

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
Var köper ni sättpotatis?
« skrivet: 28 jan-15 kl 17:52 »
I år kommer jag ha plats att odla lite mer potatis än jag brukar. Jag kommer behöva 15-20 kg sättpotatis räknar jag med. Tidigare har jag köpt sättpotatis från Larsviken, men då har det bara handlat om 3-4 kg. Nu känns det lite fånigt, och dyrt, att exempelvis köpa 10 enkilospåsar av en sort.

Var handlar ni er sättpotatis? Finns det något ställe där man kan köpa lite större förpackningar en enstaka kg? Tips mottages tacksamt.  :)

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Var köper ni sättpotatis?
« Svar #1 skrivet: 28 jan-15 kl 19:22 »
Vi har ju en del potatisodlare här i Östergötland, jag har köpt av en kravgård i vadstena.. kan förmedla kontakt om du bor däråt eller om du bor häråt (söder/norrköping viken) kan vi samköpa..
Köper för 10 kr kilot.. krav utsädespotatis
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

 

kervennic

  • Inlägg: 1212
  • vita e vita
    • Övriga världen
SV: Var köper ni sättpotatis?
« Svar #2 skrivet: 28 jan-15 kl 20:33 »
Alltid använde potatis jag köpte en månad tidigare i en eko affär och lät de gro en månad inne, utspred på en tidningspaper på golvet. Har alltid varit nöjd med skörden och märkte att jag fick sämre skörd och tidigare mögel än de som använder sättpotatis.
Beror kanske om hur billigt kan man köpa sättpotatis.
vita e vita

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Var köper ni sättpotatis?
« Svar #3 skrivet: 29 jan-15 kl 22:42 »
Vi har ju en del potatisodlare här i Östergötland, jag har köpt av en kravgård i vadstena.. kan förmedla kontakt om du bor däråt eller om du bor häråt (söder/norrköping viken) kan vi samköpa..
Köper för 10 kr kilot.. krav utsädespotatis

Vadstena ligger ungefär en halvtimme bort, så det skulle kunna fungera. Jag skulle gärna få kontakt med en person kring Vadstena som kan tänka sig att sälja lite till mig.  :) 10 kg/kg låter ju som en dröm om man jämför med vad jag betalat tidigare för sättpotatis.

Alltid använde potatis jag köpte en månad tidigare i en eko affär och lät de gro en månad inne, utspred på en tidningspaper på golvet. Har alltid varit nöjd med skörden och märkte att jag fick sämre skörd och tidigare mögel än de som använder sättpotatis.
Beror kanske om hur billigt kan man köpa sättpotatis.

Jag har ju varit lite frestad att köpa vanlig kravpotatis från grönsaksdisken när jag tittat på priserna på krav-sättpotatis, men sämre skörd och mer mögel låter inte så lockande.

I vilket fall får jag se till att lägga undan så jag har sättpotatis till nästa säsong tror jag. Bara sork- >:D låter bli att knapra på varenda knöl!

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Var köper ni sättpotatis?
« Svar #4 skrivet: 29 jan-15 kl 23:25 »
Kolla i antäckningarna.. skrev inte upp företagsnamnet men ligger precis utanför vadstena norr motalavägen några hundra meter de är en skylt från vägen, de har gårdsförsäljning.

En annan god nyhet är att utsädet kostade 6:- kilot! Stubbetorps potatis ligger i krokarna med ju.. har många sorter konventionella dock
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Var köper ni sättpotatis?
« Svar #5 skrivet: 29 jan-15 kl 23:34 »
antäckningarna??

6 kr/kg låter väldigt väldigt bra!

fru frithioff

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
SV: Var köper ni sättpotatis?
« Svar #6 skrivet: 20 jan-16 kl 16:39 »
Hej. Jag bor utanför Rimforsa, och min familj och några grannfamiljer har tänkt oss en gemensam potatisåker i år. Det låter intressant att gå ihop och köpa sättpotatis om det fortfarande är aktuellt? Vet du vilka sorter en kan köpa?

fru frithioff

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
SV: Var köper ni sättpotatis?
« Svar #7 skrivet: 20 jan-16 kl 16:42 »
 Såg just att jag är ett år för sent ute!  ;D :o
Så min fråga får bli om det är något som är aktuellt även år 2016?

oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: Var köper ni sättpotatis?
« Svar #8 skrivet: 10 feb-16 kl 10:26 »
Jag har alltid använt kravodlad vanlig snabbköpspotatis, utan några problem. Vill man ha någon särskild sort så får man köpa sättpotatis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Var köper ni sättpotatis?
« Svar #9 skrivet: 11 apr-16 kl 09:48 »
Kan man fynda fin potatis i butiken typ på Willys, lagt i plastpåse och fått stå och de har fått finna skott. Cherie 9:90 /kg, funkar alltid.

Asterix från förra året, eget utsäde.

Folva och Rocket åker ut!

Ersätts av Sparrispotatis och Juliette (årets potatis 2016). Stubbetorps!

Bild 1,  Cherie (kärlekens potatis)
Bild 2,  nya potatislådor på ca 600 liter.


Gilbert

  • Gäst
SV: Var köper ni sättpotatis?
« Svar #10 skrivet: 11 apr-16 kl 09:52 »
Bättre frontbild på påtatislådan.

Har en låda för varje sort.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 7 användare (1 dolda)
Tli, von tratt, Besksöta, Westerbergarn, Lillskiten, ekoknutte

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser