Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fröbank  (läst 5248 gånger)

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Fröbank
« skrivet: 27 mar-09 kl 17:36 »
Hej.

Jag undrar om det finns någon fröbank med nordiska nyttoväxter? Tänker med tanke på gmo-frågan. Hur stor möjlighet finns att bevara gamla traditionella fröer av nordiska grönsaker, frukter och lantbrukets växter osv. om gmo- blir allmännt utbrett i det svenska kulturlandskapet?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

malines

  • Gäst
SV: Fröbank
« Svar #1 skrivet: 27 mar-09 kl 18:00 »
Finns oxå en stor fröbank på Svalbard där de antagligen kommer att kunna lagras i evigheters evighet. Vet dock inte vem som ansvarar för den, men jag vet att det finns drakblommefrön från Åsarp i den!  :)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Fröbank
« Svar #2 skrivet: 27 mar-09 kl 20:59 »
Fröbank (genbank, sortbank) behöver inte betyda frysförvaring. Även om frysförvaring oftast är en viktig del, så måste fröerna odlas ibland också. Det är en myt att fröer kan förvaras hur länge som helst i frys.

Genbanker i offentlig regi är viktiga, men de ska tillgodose flera intressen, bland annat att tillhandahålla förädlingsmaterial till växtförädlingsföretag med mycket gmo på agendan. Det är därför inte så säkert att de alltid gör det "vi" vill att de ska göra.

Monsanto har såvitt jag vet finansierat en stor del av den nya fröbanken på Svalbard. Hur detta förhåller sig till den fröbank som Nordiska Genbanken länge haft där vet jag inte. Jag nämner detta som ett exempel på att flera intressen är intresserade av genbanker, och alla dessa verkar inte nödvändigtvis för långsiktigt bevarande kombinerat med allmän tillgänglighet.

Jag är tveksam till idén att förvara fröer på Svalbard. När ska detta backupplager användas? Efter ett kärnvapenkrig t ex? Vem ska utrusta expeditionen dit? Vem kommer veta hur fröerna ska användas? Under vissa betingelser kan det kanske hjälpa till att återvinna vissa sorter, men det är inte självklart att det fungerar. 

Det bästa lär vara att ha de sorter man vill bevara i odling inklusive fröodling/uppförökning/utsädesodling på flera håll. Det ger det säkraste skyddet mot katastrofer. Vad gäller gmo-korsning så går det att finna platser där ingen annan odlar blommande exemplar av de allra flesta kulturväxter på långa avstånd.

Sesam har en ganska bra fröbank och Nordiska genbanken har en ganska bra fröbank. Allt som borde finnas där finns inte, men en hel del.

Seed Savers Exchange (SSE) i USA har en bra fröbank på idéell grund, liknande Sesams, men större och till stor del baserad på avlönat arbete. Den främste grundaren och eldsjälen har nyligen avpoletterats, vad det verkar p g a personliga konflikter. De som nu styr organisationen verkar ha en liknande bakgrund. Det hela har dock bidragit till ett visst minskat förtroende för hur pålitlig även en "klippa" som SSE är i det långa loppet.

Min slutsats är att det säkraste är om alla intresserade odlar och bevarar de sorter de själva helst vill se bevarade, och samarbetar på lämpligt sätt, genom att utbyta fröer, information etc. Det är så värdefulla sorter har bevarats genom årtusendena. Sen kan genbanker och organisationer av olika slag vara ett komplement. Idag är det dock snarare tvärtom.

Föreningen Sesam är ett tänkbart forum för sådant samarbete, och den fungerar även som en idéellt driven genbank.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Fröbank
« Svar #3 skrivet: 28 mar-09 kl 09:29 »
Intressant! Ska kolla upp sesam. Vi är ett gäng som troligen kommer börja odla i sommar och då vill man ju inte ta in nått "nymodigt skit". :P

En tanke: Borde inte svenska skärgården vara ett bra ställe att bevara gamla frösorter på genom odling?

Den här filmen var det som väckte mitt intresse i frågan:
http://video.google.com/videoplay?docid=6262083407501596844&ei=k-zJSai9KI6y-Aa8w4nRAQ&q=the+world+according+to+monsanto


Får mig att ryyysa.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Fröbank
« Svar #4 skrivet: 28 mar-09 kl 14:19 »
Intressant! Ska kolla upp sesam. Vi är ett gäng som troligen kommer börja odla i sommar och då vill man ju inte ta in nått "nymodigt skit". :P

En tanke: Borde inte svenska skärgården vara ett bra ställe att bevara gamla frösorter på genom odling?

Skärgården kan ge bra isoleringsavstånd mot oönskade korsningar. Klimatet kan också vara bra, om det inte för blåsigt. Jag har dock hört om problem med insektsangrepp vid de enstaka fröodlingar i skärgården jag hört talas om. Vet inte om detta är ett allmänt problem eller varför det i så fall skulle vara så.

Det finns dock ett praktiskt problem med fröodling i Sverige: odlingssäsongen är i kortaste laget, och ofta kommer fuktigt väder eller frost innan fröet mognat och skördats. Då mognar fröet inte bra, så att grobarheten och groningsenergin/skjutkraften sätts ned. Det gör det lite svårodlat. Kan ligga länge i jorden och ge relativt svaga plantor. Man får ta vara på de bra fröskördarna och använda de sämre mest bara till att i nödfall hålla liv i sorter. Annars är det bara fördelar med egen fröodling, främst genom bättre lokalanpassning. Smaken tycks också kunna förbättras.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Fröbank
« Svar #5 skrivet: 28 mar-09 kl 15:44 »
Växter som man vill ha frö från kan i många fall sättas på hösten, och därmed efter övervintring komma igång bra på våren.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Fröbank
« Svar #6 skrivet: 28 mar-09 kl 15:56 »
Växter som man vill ha frö från kan i många fall sättas på hösten, och därmed efter övervintring komma igång bra på våren.

Tänker du på tvååriga växter, som t ex kål, lök och olika rotfrukter? -Så håller jag med, förutsatt att vinterklimatet är lämpligt och det inte kommer djur och äter upp dem under vintern.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Fröbank
« Svar #7 skrivet: 28 mar-09 kl 16:03 »
Tänker du på tvååriga växter, som t ex kål, lök och olika rotfrukter? -Så håller jag med, förutsatt att vinterklimatet är lämpligt och det inte kommer djur och äter upp dem under vintern.

Jo jag tänkte närmast på tvååriga.  Ibland är det problem med att man kan få inkorsning, antingen från grannar eller egen odling.
I teorin borde man ju med egen fröodling efterhand få fram varianter som passar lokalen bättre än köpta frö, som vanligen är framtagna i något sydligare klimat.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Fröbank
« Svar #8 skrivet: 30 mar-09 kl 12:47 »
Spana in Svenska örtsällskapet också. De bevarar gärna fröer till gamla kulturväxter och kunskap om dessa.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Fröbank
« Svar #9 skrivet: 15 aug-09 kl 10:02 »
Jag flyttade Isatis fröerbjudande till en ny tråd "Fröerbjudanden".

Henriksson

  • Inlägg: 1349
  • Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: Fröbank
« Svar #10 skrivet: 10 dec-10 kl 20:05 »
Citera
Fredag 10 december 2010
Vilda släktingar till grödor ska räddas

Forskare planerar att samla in och bevara vilda släktingar till dagens jordbruksgrödor åt eftervärlden, rapporterar brittiska BBC.

Projektet leds och koordineras av Global Crop Diversity Trust*. Utsäde från hela världen ska samlas in och katalogiseras och därefter långtidsförvaras i fröbanker. Målet är att säkra egenskaper som kan bli värdefulla i framtiden, till exempel i ett förändrat klimat.

Tiden är knapp. Många vilda släktingar till dagens grödor är hotade i sina naturliga miljöer, rapporterar BBC.

Bakgrund
*) Global Crop Diversity Trust bildades av FN:s jordbruks- och livsmedelsorgan FAO och Biodiversity International. FAO har ansvar för verksamheten som bedrivs från Rom i Italien.

ATL.nu
info.atl@lrfmedia.lrf.se
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=64116&nyhetsbrev&a=Vilda%20sl%C3%A4ktingar%20till%20gr%C3%B6dor%20ska%20r%C3%A4ddas
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 3 användare
xaelanar, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser