Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man ha höns i ofodrad ladugård?  (läst 2344 gånger)

ozzian

  • Inlägg: 5
    • Småland
Kan man ha höns i ofodrad ladugård?
« skrivet: 15 sep-19 kl 15:33 »
Jag har en hönsgård med taknär och där har dom möjlighet att gå in under tak med väggar men det håller absolut ingen värme.
Kan det fungera över vintern?
vilka raser isåfall?

Vill bara ha ägg, gillar faveroller men dom är svåra att få tag i.
Foder mer än havre snäckskal, värpfoder o vatten?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kan man ha höns i ofodrad ladugård?
« Svar #1 skrivet: 15 sep-19 kl 19:50 »
Förstår inte riktigt frågan men en ofodrad ladugård, exempelvs en ladugård i timmer funkar bra att ha hönsen i på vintern.
När det är -10 grader ute är det ca 0 grader inne i ladugården som vi har. Sen kan man hänge upp en värmelampa också.
Raser som hedemorahöns klarar de temperaturerna.

 

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Kan man ha höns i ofodrad ladugård?
« Svar #2 skrivet: 15 sep-19 kl 21:40 »
Kolla Justin Rhodes på youtube. Han har sina höns ute i en vagn med nätbotten året runt. Säger dock inte att det är bra här i Sverige.

Dan

  • Inlägg: 134
  • Åland
    • Övriga världen
SV: Kan man ha höns i ofodrad ladugård?
« Svar #3 skrivet: 05 jan-21 kl 22:13 »
Mina höns har möjlighet att gå in i ett isolerat hönshus men trivs ute.
Tuppen sover ute med en eller två hönor med sig hela natten och vi har nu -3 ute.
Stoppar jag in honom tar det inte länge så är han ute igen med någon höna med sig.

Tror mycket beror på vilken ras man har och hur kyltåliga dom är, själv har jag Altai Bantam som är anpassad till livet i kalla klimat.
Altai Bantam är en rysk ras som härstammar från Sibirien (Ryssland)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Kan man ha höns i ofodrad ladugård?
« Svar #4 skrivet: 05 jan-21 kl 22:46 »
Det går bra och du kan ju komplettera med en värmelampa när det är riktigt kallt. Undvik raser med stora kammar, det är kammen som de förfryser om det blir för kallt..
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

259 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser