Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gott med Rönnbär  (läst 1789 gånger)

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Gott med Rönnbär
« skrivet: 15 sep-19 kl 11:01 »
Finns det någon som har recept, där det blir gott med Rönnbär utan kilovis med socker?
Läste ett med 5liter Rönnbär och 5kg socker.....jisses.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Gott med Rönnbär
« Svar #1 skrivet: 15 sep-19 kl 12:56 »
provat stewia? Naturligt sötningsmedel,finns i många affärer idag,går att odla själv. Har också börjat användas i produktion för att undvika socker och syntetiska sötningsmedel. Använder det själv ibland. problemet är bara dosering. det sötar enormt mycket mer än socker så man får prova sig fram.

 

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Gott med Rönnbär
« Svar #2 skrivet: 15 sep-19 kl 19:24 »
Gör dom rårörd. en tredje del socker mot mängden rönnbär.
http://lifebylisen.com/viltskola-del-47-ronnbar/
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Gott med Rönnbär
« Svar #3 skrivet: 16 sep-19 kl 11:27 »
Jag har gjort rönnbärsgele och fått till konsistensen med en mindre mängd socker, hade väl pektin i misstänker jag (det var förra året) men gelen blev näst intill oätlig. Smakar hemskt.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

båten

  • Inlägg: 9
    • Södermanland
SV: Gott med Rönnbär
« Svar #4 skrivet: 17 sep-19 kl 00:23 »
Gillar syrlig smak, och tillsätter Rönnbär till Äppelkompott, även det osötat, men är förstås sötare än Rönnbär.

 Rekommenderar det, socker ger tråkiga, onödiga sjukdomar med tiden, försurar, åldrar i förtid, ger depression/energibrist, näringsbrist - det kostar extra näringsämnen för kroppen att bryta ned o ta hand om det.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Gott med Rönnbär
« Svar #5 skrivet: 24 aug-20 kl 16:46 »
tsm med äpple eller andra bär så kanske det blir gott i saft, och sötare? fick tag på "100% frukt" juice som hade gått ut för ett år sedan, och den med äpplesaft och bär hade klarat sig mycket bättre än den utan bär.

sen kan man ju byta ut sockret mot honung. tycker också det verkar enormt sött med så mycket socker de har i recepten på saft, sylt och annat. testade igår med bara en bråkdel av sockret och lite honung,  krossade och kokade björnbär och tycker det är mycket sött. trots att jag hade i askorbinsyra dessutom. sägs att sockret hjälper till med hållbarheten?


 (:) Rensat bort utanför ämnet. /Torpjens
« Senast ändrad: 24 aug-20 kl 18:50 av torpjens »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 3 användare
xaelanar, surris91, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser