Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla potatis på gräsmattan  (läst 2288 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Odla potatis på gräsmattan
« skrivet: 13 sep-19 kl 09:31 »
Om jag vill odla potatis på gräsmattan typ nästa vår och inte vill vänta i flera år som jag läst man bör göra innan man kan odla.

Jag har läst man kan direkt börja odla i pallkrage, är det så? Jag vill odla mandelpotatis för eget bruk.

Jag läser man lägger tidningar över gräsmattan och fyller på med jord? Ska potatisen täckas med något, läser att vissa lägger halm, hjälper det?

Behöver jag fundera på något annat?

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 279
    • Dalarna
SV: Odla potatis på gräsmattan
« Svar #1 skrivet: 13 sep-19 kl 10:42 »
Om du bygger upp en odlingsbädd ovanför gräsmattan borde det gå bra. Då slipper man knäpparlarver och andra ovälkomna besök.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Odla potatis på gräsmattan
« Svar #2 skrivet: 13 sep-19 kl 20:17 »
pallkragar och tidningspapper funkar fint.. men även att odla potatis rätt i en bädd av enbart halm.. eller en vanlig odlingsbädd...
Fjäderfän och kaniner

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Odla potatis på gräsmattan
« Svar #3 skrivet: 14 sep-19 kl 18:29 »
Potatisarna skall i alla fall täckas över ordentligt. En gång blev jag inbjuden till en granne som täckodlat potatis under massor med halm. Han visade mig de vackert illgröna knölarna, som naturligtvis inte kunde ätas.

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Odla potatis på gräsmattan
« Svar #4 skrivet: 16 sep-19 kl 09:35 »
Jag tror jag kör på vanlig jord för potatisarna. Enklast och säkrast så känns det som. När bör jorden gödslas, är det på hösten året före eller kan man gödsla efter man planterat? Vi har värmekompost nu som vi slänger köksavfall i, förväntar mig ha en mängd kompost att plantera ut nästa år eller redan i vinter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

272 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser