Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fästa plåt på trä  (läst 3834 gånger)

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
Fästa plåt på trä
« skrivet: 29 aug-19 kl 09:12 »
Hej! Nu har jag satt i en gammal trädörr och ska sätta dit tröskelbläck som kommer att "ligga" på tröskeln (som är av trä). Vad ska jag fästa den med? Kan man slippa skruvar är jag glad. Och vad kan jag täta med i ett mellanrum mellan plåt och trä? Silikon har ni lärt mig att undvika..
Linoljekitt kan jag inte tro fungerar där.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Fästa plåt på trä
« Svar #1 skrivet: 29 aug-19 kl 10:47 »
Man bör ju helst utforma plåten (och anslutningen mellan plåt och trä) så att inte vatten kan rinna in under den även om tätningsmassan inte är att lita på. Tätning borde man kunna göra med t ex en alkyd-, butyl- eller polyuretanfogmassa, så slipper man silikonets nackdelar. Fönsterkitt kan nog också fungera.

En möjlighet kan ju vara att limma fast hela plåten med sättlim, typ PL400 eller Biltema Multibond.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Fästa plåt på trä
« Svar #2 skrivet: 29 aug-19 kl 11:06 »
Man bör ju helst utforma plåten (och anslutningen mellan plåt och trä) så att inte vatten kan rinna in under den även om tätningsmassan inte är att lita på. Tätning borde man kunna göra med t ex en alkyd-, butyl- eller polyuretanfogmassa, så slipper man silikonets nackdelar. Fönsterkitt kan nog också fungera.

En möjlighet kan ju vara att limma fast hela plåten med sättlim, typ PL400 eller Biltema Multibond.
Tack! Det får bli biltema nästa! Och kanske testar jag att täta med Linoljekitt ändå.. skulle det inte klara slitaget så är det ju bara att ta bort!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fästa plåt på trä
« Svar #3 skrivet: 29 aug-19 kl 12:04 »
Tack! Det får bli biltema nästa! Och kanske testar jag att täta med Linoljekitt ändå.. skulle det inte klara slitaget så är det ju bara att ta bort!

Linoljekitt är ingen bra lösning då det härdar och blir stenhårt.

Det du behöver är en tätningsmassa med god vidhäftnimgsförmåga som blir nästan hård i ytan och kärnan fortsätter vara mjuk.
Det för att kunna fånga upp de rörelser som uppstår.
Flera tillverkare har just sådant i sitt sortiment.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Fästa plåt på trä
« Svar #4 skrivet: 29 aug-19 kl 12:13 »
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/bt-multibond-2000028571

Fick möjlighet att testa den här av den transparenta sorten, limmade trä mot trä och trä mot plåt och när jag försökte bryta isär så gick träet sönder bredvid limfogen i båda fallen.

Men den vita har större rörelsemöjlighet, så jag köpte sån nu när jag ska limma lite trä på betong.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Fästa plåt på trä
« Svar #5 skrivet: 29 aug-19 kl 13:24 »
Linoljekitt är ingen bra lösning då det härdar och blir stenhårt.

Det du behöver är en tätningsmassa med god vidhäftnimgsförmåga som blir nästan hård i ytan och kärnan fortsätter vara mjuk.
Det för att kunna fånga upp de rörelser som uppstår.
Flera tillverkare har just sådant i sitt sortiment.
Vad kan en sådan massa heta på en höft?

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Fästa plåt på trä
« Svar #6 skrivet: 29 aug-19 kl 13:25 »
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/bt-multibond-2000028571

Fick möjlighet att testa den här av den transparenta sorten, limmade trä mot trä och trä mot plåt och när jag försökte bryta isär så gick träet sönder bredvid limfogen i båda fallen.

Men den vita har större rörelsemöjlighet, så jag köpte sån nu när jag ska limma lite trä på betong.
Menar du en vit variant av multibond?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Fästa plåt på trä
« Svar #7 skrivet: 30 aug-19 kl 16:44 »
Menar du en vit variant av multibond?

Ja, den finns i olika färger

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Fästa plåt på trä
« Svar #8 skrivet: 10 sep-19 kl 21:24 »
Vad kan en sådan massa heta på en höft?

Den heter så enkelt som "utefog". Googla så hittar du 100 fabrikat och varianter. Finns på alla ställen där det finns bygg/färg/hemmafix-grejer.

 

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Fästa plåt på trä
« Svar #9 skrivet: 16 sep-19 kl 06:33 »
Den heter så enkelt som "utefog". Googla så hittar du 100 fabrikat och varianter. Finns på alla ställen där det finns bygg/färg/hemmafix-grejer.
Tack!

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Fästa plåt på trä
« Svar #10 skrivet: 18 sep-19 kl 09:36 »
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/bt-multibond-2000028571
Fick möjlighet att testa den här av den transparenta sorten, limmade trä mot trä och trä mot plåt och när jag försökte bryta isär så gick träet sönder bredvid limfogen i båda fallen.
Men den vita har större rörelsemöjlighet, så jag köpte sån nu när jag ska limma lite trä på betong.

Har använt Biltemas PT Multibond för lite av varje.
Det är ju ingen naturprodukt direkt, men väldigt effektiv.

Limma spruckna eternitplattor funkar den skitbra till, även om fogen är smal så håller det väldigt fint.
Lagar gummistövlar, moderna stövlar spricker överallt då det inte är riktigt gummi längre. Små hål kan man kleta på PT Multibond över hålet och större hål kan man laga med en bit urklippt cykelslang som man limmar på. Snyggt, nja, håller i ett år till, jadå..
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Fästa plåt på trä
« Svar #11 skrivet: 18 sep-19 kl 10:36 »
Biltema har ju bra märken som de köper så stora mängder av att de får eget namn på grejerna. Skulle inte förvåna mig om det där ar samma som de dyrare tuberna som säljs i järnaffären.

Jag har inte testat de där, men jag använder mycket av deras marintätning, och den är riktigt bra.

Gillar förresten innehållsförteckningen: Innehåller reaktionsblandning av a-3-(3-(2H-benzotriazol-2-yl)-5-tert-butyl-4-hydroxyphenyl)propionyl-? -hydroxypoly(oxyethylene) and a-3-(3-(2H-benzotriazol-2-yl)-5-tert-butyl-4-hydroxyphenyl)propionyl-? -3-(3-(2H-benzotriazol-2-yl)-5-tert-butyl-4-hydroxyphenyl) propionyloxypoly(oxyethylene), 3-(2-aminoethylamino)propyltrimethoxysilane, Reaction mass of bis(1,2,2,6,6-pentamethyl-4-piperidyl) sebacate and methyl 1,2,2,6,6-pentamethyl-4-piperidylsebacate, 3-aminopropyltriethoxysilane.

Det gäller att hålla tungan rätt i mun ;D

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Fästa plåt på trä
« Svar #12 skrivet: 18 sep-19 kl 20:27 »
Biltema har ju bra märken som de köper så stora mängder av att de får eget namn på grejerna. Skulle inte förvåna mig om det där ar samma som de dyrare tuberna som säljs i järnaffären.


Historia hörd på ett större verkstadsföretag där jag konsultade för några år sen:
En detalj i någon av deras produkter - liten pryl i en stor och dyr sak som skulle tillverkas i något hundratal exemplar - skulle limmas. Konstruktören lusläste datablad och ringde runt och pratade med säljare på de stora fina grossisterna i branschen. När han så småningom hade hittat ett lämpligt lim och det började diskuteras priser och kvantiteter, så fick han höra ungefär "Om ni inte behöver mer än sådär på ett år, så far och köp det-och-det bygglimmet på Biltema istället! Det är vi som säljer det till dem."

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fästa plåt på trä
« Svar #13 skrivet: 19 sep-19 kl 18:24 »
Historia hörd på ett större verkstadsföretag där jag konsultade för några år sen:
En detalj i någon av deras produkter - liten pryl i en stor och dyr sak som skulle tillverkas i något hundratal exemplar - skulle limmas. Konstruktören lusläste datablad och ringde runt och pratade med säljare på de stora fina grossisterna i branschen. När han så småningom hade hittat ett lämpligt lim och det började diskuteras priser och kvantiteter, så fick han höra ungefär "Om ni inte behöver mer än sådär på ett år, så far och köp det-och-det bygglimmet på Biltema istället! Det är vi som säljer det till dem."
Biltemas olja kommer från en av Europas ledande tillverkare av just motorolja.
Lossade sånt och vart lite nyfiken på vem deras leverantör var och kunde utifrån det utröna hur det låg till.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser