Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver tips - Vad odla i 40kvm växthus för självhushållning?  (läst 10056 gånger)

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
.... Jag odlar bara sockermajs, där man alltså äter kornen omogna så det går inte att ta eget utsäde.  .....

Jag odlar sockermajs och tar frö varje år.
Man får bara låta några kolvar växa färdigt.

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
Jag odlar sockermajs och tar frö varje år.
Man får bara låta några kolvar växa färdigt.

Det är inte så "bara"  om man har kortare säsong än i Skåne.

alexthesaint

  • Inlägg: 447
    • Västergötland
Jag blev väldans glad när en persikokärna grodde, och nu har vuxit upp till ett litet träd i mitt växthus.

Örter är väl värt att dra upp med. Basilika och koriander är svårt att få nog av
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

 

ozzian

  • Inlägg: 5
    • Småland
vilka"träd,buskar" har du satsat på?

Vad ger frukt?
vindruvor?
persika, men det kräver väl värme året runt?

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
vilka"träd,buskar" har du satsat på?

Vad ger frukt?
vindruvor?
persika, men det kräver väl värme året runt?

Jag har ett litet växthus runt 10-11 kvm och där finns en vindruva, vet inte namnet men den är fruktansvärd god...
Har även planterat ett litet Nektarinträd och det ska jag spaljera upp för det blev så mycket frukt i år att det bröts grenar. Spaljering är nog nödvändigt om jag ska få plats med annat oxå.
I år hade jag lite tomater oxå och det blev väldigt trångt och knepigt. Bor i Malmötrakten så det går bra att odla tomater utomhus.
Vad jag kan rekommendera är Yacón, jag köpte 2 småplantor på Ystadplantskola och satt den ena i växthus och den andra i söderläge där tomaterna stormtrivs. Plantan i växthuset är ända upp i taket och ser frodig ut, den som växer på friland är bara c;a 1 meter hög.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Jag vet inte hur mycket du odlar på friland, men jag skulle dra upp en massa plantor för utplantering. Hos oss är det min sambo som sköter det. Med först plantodling i fönster och sen en fortsättning i växthuset innan det är dags att sätta ut. Frampå sommaren är det mest tomater, paprika chili och gurka.

Förutom det som ska växa i växthuset är det; purjolök selleri pumpor, squash mm och blommor. Framåt april blir det dags för alla olika kålsorterna som ska planteras ut efter frost.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 4 användare
xaelanar, Be, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser