Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blåtunga Vaccin  (läst 1525 gånger)

voortrekker

  • Inlägg: 136
    • Västergötland
Blåtunga Vaccin
« skrivet: 24 jul-09 kl 09:02 »
Nyfiken på om någon observerat något negativt i sin besättning efter Blåtunge vaccinering? Den som jag köpte mina djur av (tackor med lamm) hävdar att samtliga lamm som föddes efter vaccinering har hämmad tillväxt. Stor skillnad mot de som föddes i januari innan vaccinering. Vidare hade hon mycket större dödlighet bland lamm i år. Snart är det dax att vaccinera igen och jag har två dräktiga tackor...

Har någon annan märkt något negativt eller har detta med något annat att göra?


Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Blåtunga Vaccin
« Svar #1 skrivet: 24 jul-09 kl 10:09 »
Har själv inte vaccinerat i sådant läge att jag märkt detta, men har hört flera med kor som drabbats av liknande.
Är inte helt överrens med SJV om nödvändigheten med vaccination. 
Tycker Norge gör helt rätt som ställer sig utanför. Det finns för många frågetecken och allt verkar vara ett hastverk i panik.

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: Blåtunga Vaccin
« Svar #2 skrivet: 24 jul-09 kl 10:54 »
Vi har en bekant vars tacka kastade dagen efter vaccinering. Hon nämnde till en veterinär
efteråt som sa att hon hört om att det kan ske. Sen om det beror på vaccinet eller stress
vet vi ju inte. Men tackor klipps ju ofta innan lamning utan att fördenskull kasta.
Men vi var lite försiktiga i våras, och pratade med vaccinatören och sa att vi inte ville vaccinera de
dräktiga tackorna utan vänta tills efter lamning. Vi fick gehör för det och de väntade med
 vaccinationen.
Jag tror inte de har så bra koll på biverkningar . . . men det är min eegen åsikt.
Njuter av värme och allt det gröna!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Blåtunga Vaccin
« Svar #3 skrivet: 24 jul-09 kl 11:31 »
Lite det jag menade, vårlängtan. De känner inte till alla konsekvenser och kanske är dessa större än risken för blåtunga ::)

louise

  • Gäst
SV: Blåtunga Vaccin
« Svar #4 skrivet: 24 jul-09 kl 13:21 »
Om ni vill att SVA och SJV ska kunna någo0t om biverkningar så måste ni berätta om era observationer för dem. Gör ni det? I dag verkar de inte ha fått in några sådana rapporter, och då kan man inte begära av dem att de ska ta fram kunskap om biverkningar.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Blåtunga Vaccin
« Svar #5 skrivet: 24 jul-09 kl 14:48 »
Och hur säker är man på att det är vaccinationen som är orsaken? Problemet är ju osäkerheten både från myndigheter och lantbrukare.
Hade man börjat vaccinera i liten skala och följt upp dessa besättningar så hade denna osäkerhet kanske inte uppstått.

voortrekker

  • Inlägg: 136
    • Västergötland
SV: Blåtunga Vaccin
« Svar #6 skrivet: 24 jul-09 kl 15:18 »
Det intressanta är att när dom ringde mig nu inför vaccinering i augusti sa dom att dom inte ville vaccinera lamm under 3 månader. Att då vaccinera dräktiga djur låter vanskligt.


louise

  • Gäst
SV: Blåtunga Vaccin
« Svar #7 skrivet: 24 jul-09 kl 15:28 »
Till mig ställde de inga som helst frågor om lamm.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Blåtunga Vaccin
« Svar #8 skrivet: 24 jul-09 kl 16:22 »
De vaccinerar inte lamm under 10 veckor. Inte heller högdräktiga djur (om man upplyser om detta). Man har också möjlighet att ändra datum.
Vad jag är mer orolig för är hur det kan påverka utvecklingen av foster t.ex.

I Norge vill de snarare se om djuren själva kan hantera viruset. Vilket verkar sunt. För då ger det ju ett automatiskt försvar mot angrepp.

louise

  • Gäst
SV: Blåtunga Vaccin
« Svar #9 skrivet: 24 jul-09 kl 16:52 »
Norge har redan fått in smitta, så lycka till ..

Torsabjörke

  • Inlägg: 235
SV: Blåtunga Vaccin
« Svar #10 skrivet: 24 jul-09 kl 17:14 »
Hej!

Jag håller med föregående talare om att det är viktigt att rapportera "biverkningar" även om man inte säkert kan hävda att det är vaccinationen som orsakat. Inom sjuk-hälsovården är alla händelser i samband med medicinering viktig för att slutsatser ska kunna dras. Jag anser att vi måste rapportera ev. misstankar för att kunna bidra till en säkrare vård av djur och människor!

 :)
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.

Gunhild

  • Inlägg: 145
SV: Blåtunga Vaccin
« Svar #11 skrivet: 31 jul-09 kl 19:54 »
Jag pratade men vet om bivärkningar, hon sa att det fanns djur som fått bivärkningar men att det hade varit i besättningar där djuren redan innnan var i dåligtskick. Hon viste inte om det berodde på den stress som de ev blir utsatta av.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Blåtunga Vaccin
« Svar #12 skrivet: 01 aug-09 kl 08:50 »
Det viktiga är väl att de som vaccinerar får veta om biverkningar. Först då kan de se till att undersökningar görs för att utreda om det beror på vaccineringen eller ej.
Åsenfår, hundar och katter

Pukared

  • Inlägg: 239
    • Halland
SV: Blåtunga Vaccin
« Svar #13 skrivet: 01 aug-09 kl 08:59 »
Min man är hälften holländare, och när man hör hur det har drabbat besättningarna där nere när de fått blåtunga (alltså INTE vaccinationen utan de har fått sjukdomen) så tar jag gärna en del biverkningar. Där är besättningar som mist upp till 80% av lammen de år blåtungan gått fram hårt.  :'(

För den skull behöver man ju inte vaccinera utan att tänka. Riktigt unga djur är inte intressant för att det helt enkelt inte funkar att bygga upp ett bra skydd genom vaccination på dem. Vad gäller dräktiga djur eller andra grupper som man känner att man vill vara försiktig med så är det ju som många sagt redan jätteviktigt att ta reda på mer om vad som händer och då måste vi rapportera vad som händer även om vi inte vet vad det beror på. Om en person rapporterar en grej kanske det inte var vaccinet, men om många rapporterar samma sak så är ju anledningen större att misstänka att det finns ett samband.

I år tycker jag att vi fick jättebra gehör för när vi ville att de km och vilka grupper som skulle vaccineras när. Inte alls som förra årets hysteri!
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

javill

  • Inlägg: 11409
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Blåtunga Vaccin
« Svar #14 skrivet: 04 aug-09 kl 21:06 »
Inget negativt alls i vår besättning i samband med vaccineringen. Bästa lamningen och överlevandeprocenten i år sen vi startade med får.  :) Snart är det dags för vaccinering igen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Blåtunga Vaccin
« Svar #15 skrivet: 12 aug-09 kl 15:03 »
Det kan ju tänkas vara s att olika får/raser är olika känsliga för blåtunga. Att smitta påvisats behöver inte innebära att djuret är sjukt. Kan djuret hantera detta och även övriga i besättningen, så skulle de bli immuna. Vaccinerade får kan, vad jag förstått, smitta icke vaccinerade djur även om de själva inte kan bli sjuka.

Jag har heller inte sett något negativt med vaccineringen, men ogillar "massvaccinering" innan man gjort en noggrann analys av situationen m.m.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser