Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anlägga odlingsyta  (läst 3078 gånger)

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
Anlägga odlingsyta
« skrivet: 18 apr-13 kl 13:56 »
Vi flyttade i höstas och har inte hunnit förbereda odlingsytor än. Den tilltänkta marken består idag av gräsmatta med ganska mager, tunn & lätt småländsk jord med rörligt markvatten. Kvickrot och kirskål finns det gott om i närheten.  :P

Jag har nyligen täckt en liten yta med en markduk på 6-8 m2. Under duken har jag tänkt lägga organiskt material och sen låta det stå i 2 år. Men att täcka hela ytan vi vill odla med markduk känns inte aktuellt eftersom det blir DYRT. Och vår gummibelagda presenning vill vi inte offra. Där vi bodde innan odlade vi ca 100 kvm och det känns lite litet men lagom för oss under de närmaste åren.

Att harva hela ytan nu och odla potatis känns tveksamt. Dels för att det kanske inte blir så bra skörd (larver och näringsfattigt) och dels för att vi kanske inte hinner få det gjort. Om vi hade haft gott om täckmaterial hade jag använt det, men det har vi tyvärr inte. Det känns så tråkigt att inte ha kommit igång med odlingen!  :'(
 
Någon som har tips på bra och billig metod?
 ???

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Anlägga odlingsyta
« Svar #1 skrivet: 18 apr-13 kl 14:01 »
Kolla med bönder på trakten om de har nån gammal halm de inte själva ska ha som du kan få för att ha och täcka med.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: Anlägga odlingsyta
« Svar #2 skrivet: 18 apr-13 kl 14:09 »
Närmaste bonden har inget över (använder till strö) och längre än så vill vi helst slippa att transportera.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Anlägga odlingsyta
« Svar #3 skrivet: 18 apr-13 kl 15:47 »
Odlingslimpor: Täck marken med tex tidningspapper, sen på med ris, grenar, löv, kompost helbrunnen, halvbrunnen.... det är inte så noga. Jag lägger i det mesta jag krattar upp i trädgården när jag vårstädar. Sen toppar jag limpan med ett lager matjord som jag kan odla i.

Har man inte tillgång till så mycket material så kan man köpa ett bar höbalar och varva med grenar, kvistar och gödsel.

En sån här limpa som byggs på höjden är jätte bra att odla i redan nu. Nästa år så har naturen brutit ner det inre materialet och man har fått kalas fin matgjord  :D
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: Anlägga odlingsyta
« Svar #4 skrivet: 18 apr-13 kl 17:12 »
Tack för tips!  ;D

Hm. Ja jag kanske får se till att fixa hit ett par rundbalar ändå.   ::)
Hästbajs finns det också, men hästarna går på lösdrift och har hittills inte gjort ifrån sig en enda plutt i lösdriften. :o  Det blir till att plocka skit lite här och var i hagen istället och då har oftast en del näring redan försvunnit. Matjord för "topping" vet jag inte var jag ska hitta... I alla fall inte om jag vill slippa gräva en grop någonstans, och det vill jag ju... :-[

Det kanske går att odla utan matjord? Bara stråfoder/strö och urlakat hästbajs? Jag har sett blider på potatisodling i halm men det verkar vara känsligt för larvangrepp om det sker direkt på gräsvallen.


 

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Anlägga odlingsyta
« Svar #5 skrivet: 18 apr-13 kl 17:43 »
Första gången jag gjorde limpor så toppade jag med sån där billig skit jord "5 för 100 kr" som brukar säljas överallt i säckar. Blandade i lite hönsgödsel eller i ditt fall plocka lite hästskit och blanda i. För mig funkade det alldeles utmärkt.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: Anlägga odlingsyta
« Svar #6 skrivet: 19 apr-13 kl 09:24 »
Hur många liter jord fick du för 100 kr? Det kanske är billigare att köpa lite extra jord som är ogräsfri, än att köpa markdukar. Den markduk jag har kostade över 200 kr och är ca 6 m2. Det blir dyrt tycker jag. Någon som har tips på billig mörkläggningsduk som håller i två år?

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Anlägga odlingsyta
« Svar #7 skrivet: 19 apr-13 kl 09:43 »
Hur många liter jord fick du för 100 kr? Det kanske är billigare att köpa lite extra jord som är ogräsfri, än att köpa markdukar. Den markduk jag har kostade över 200 kr och är ca 6 m2. Det blir dyrt tycker jag. Någon som har tips på billig mörkläggningsduk som håller i två år?


Måste du ha markduk? Japanpresenningar brukar man kunna få ganska stora för någon hundring. Tänker om du bara ska marktäcka för framtida land.
« Senast ändrad: 19 apr-13 kl 11:35 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: Anlägga odlingsyta
« Svar #8 skrivet: 19 apr-13 kl 10:39 »
Vad är Japanpressenngar?  ???

 

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Anlägga odlingsyta
« Svar #9 skrivet: 19 apr-13 kl 11:22 »
Hur många liter jord fick du för 100 kr?

Tror varje säck innehåller 50 liter. Som jag skrev så är det skitjord men det funkar ok om man tillsätter lite eget gödsel och ser till att vattna ofta. Jorden innehåller mkt torv och torkar lätt ut. Året efter blandar du den med din fina jord som du fått i limpan, då blir det mumma för växterna  :-*
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Anlägga odlingsyta
« Svar #10 skrivet: 19 apr-13 kl 11:34 »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Anlägga odlingsyta
« Svar #11 skrivet: 19 apr-13 kl 12:42 »
Vi brukar köpa kompostjord på återvinningscentralen för 135:-/ton. Hämtar med bil + släp.

Bättre jord och bättre pris än säckarna med torv.

Kolla om det finns i närheten där ni bor. Blanda med hästskit och vad du nu kan hitta av organiskt material.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Anlägga odlingsyta
« Svar #12 skrivet: 19 apr-13 kl 13:02 »
Länkar till biltema där man kan hitta sådana.


http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Presenning-och-overdrag/Presenning-14148/

Dom presenningarna har jag testat att marktäcka med och de släpper igenom en hel del ljus och man behöver grunda med papp/tidningar/organiskt täckmaterial etc innan man lägger på presenningen som måste fästas ordentligt i många öljetter annars blåser dom till skogs   ;) Räkna inte med att de håller att ligga ute på marken mer än max några år - dom blir sköra redan efter ett år.
Limpa är en bra idé och även pallkragar funkar att odla direkt i om du har gödsel att bottna med. Behöver passas mer med vattning annars är pallkragar inte så arbetskrävande.
Och så förfärligt mycket knäpparlarver är det inte säkert att det blir - lägg ut sättpotatisen direkt på grässvålen och gör ett rejält täcke av organiskt material. Nackdelen med att göra så är att mördarsniglarna brukar ha party under potatistäcket och äta upp en del av skörden så man får inspektera under täcket emellanåt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: Anlägga odlingsyta
« Svar #13 skrivet: 24 apr-13 kl 16:04 »
Tack för svaren!

Nej, de där tunna presenningarna vill jag inte använda mig av. Jag har också dålig erfarenhet av dem och det finns mycket kvickrot här, så jag behöver något rejälare material. Det lutar ändå åt att jag ska köpa någon markduk som kan ligga ett par år så att kvickroten får sig en törn. Sen kanske jag täckodlar (med hästbajs, gräs, grenar, kompost mm) lite separat redan i år, på en annan yta.

Jag har googlat runt lite och tittat i en del affärer på alternativ till marduk. Byggvaruhandeln har något som heter Geotextil. Den släpper igenom vatten och verkade tålig och billig förutom att den var ljus i färgen. Om man ska använda sådan så måste man nog lägga sand/jord eller annat ovanpå. 

Jord från återvinningscentralen är jag lite suspekt till. Det kan ju förekomma både sjukdomar och föroreningar i jorden som man inte vill ha i sin odling (till exempel mördarsniglar som jag inte tror finns här...än å länge...). Vi bodde tidigare i anslutning till en handelsträdgård och märkte hur sniglar och smittor spreds därifrån.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 2 användare (1 dolda)
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser