Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönan ruvar! Adoptera ägg från maskin?  (läst 675 gånger)

Mariace

  • Inlägg: 6
    • Gotland
Hönan ruvar! Adoptera ägg från maskin?
« skrivet: 20 maj-19 kl 14:28 »
Jag har en Sussexhöna som lagt sig på riktigt idag. Hon har ordnat fram och tillbaka i en vecka men nu verkar hon ha bestämt sig. Om två dagar ska ägg i maskinen kläckas, några av äggen är från den nu ruvande hönan.
Kan jag ge henne äggen? Eller blir det för kort ruvningstid för hönan för att hon ska förstå att ta hand om kycklingarna sedan? Jag har testat att ge henne några träägg som hon genast petar under sig. Detta är mina första kycklingar som kläcks, så jag är helt ny på området och tar tacksamt emot tips och råd!

 

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: Hönan ruvar! Adoptera ägg från maskin?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-19 kl 18:39 »
Tror det är från höna till höna.
Gjorde samma. Två hönor la sig att ruva. Hade ägg som nästan var klara i kläckningsmaskinen. Tre eller fyra dagar kvar. La dem under dem samma dag som äggen pep. De fick 5 var. Då hade de ruvat i ca 3 dagar
Den ena tog hand om de små jätte bra medan den andre hela tiden ville ruva på bebisarna och stoppade dem hela tiden under dig när de ville gå ut. Hon lärde dem inte äta eller dricka så på dag 4 fick de flytta till den andra mamman som tog hand om dem oxå. Båda var 1:a gångs mammor. De var av blandras.
Ullish


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 3 användare
xaelanar, javill, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser