Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det sådana i Sverige ?  (läst 6964 gånger)

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #20 skrivet: 05 apr-07 kl 12:45 »
Men vet ni vad. Det var typ en sån jag hade en gång..
Pratade om det i en annan tråd. Nämligen om olika raser.. Jag trodde mig bestämt att jag hade haft en egyptisk bock. (Fast han var nog inte riktigt ren) O han föll omkull precis så där. Hon jag köpte bocken av sa att det var epilepsi. Men klart var att han kunde nästan framkalla det själv så fort nåt gick emot han.

Låter klart lika. De kan även reagera så om de blir uppspelta. men som sagt så ska denna ras ännu inte finnas exporterad och mutationen lär  ju klart kunna uppkomma även på andra getter av andra raser.
Undrar hur många olika insmugglade raser det finns i sverige eg.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #21 skrivet: 06 apr-07 kl 17:39 »
Visst är det det.

Trollmor: jag "pratar" inte med mina djur (djur kan nämligen inte prata så jag tycker ordet använd på fel sätt)... jag kommunicerar.
Värst vad Du har snäv definition av begreppet prata.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #22 skrivet: 06 apr-07 kl 22:46 »
Värst vad Du har snäv definition av begreppet prata.


Jag är försiktig när jag använder språket för att det ska användas på ett så korrekt sätt som möjligt. Då är det minst risk att misstolkas... Prata - förknippas idag så väldigt med dessa s.k djurpratare (enligt mig är de flesta ren bluff). Därför använder jag ordet kommunicera då det är det man verkligen gör med djur.
Tillräcklig förklaring till min snäva uppfattning av ordet i en diskussion??

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #23 skrivet: 07 apr-07 kl 06:31 »
OK, jag accepterar det argumentet.  Jag tänkte aldrig på dem som påstår sig se bilder av andra levande varelsers tankar.

Men språk innehåller så mycket mera än ord.  Man kan tala om kroppsspråk och icke-verbal kommunikation.  Dessutom finns dövas teckenspråk.  Och hur är det med delfiner?  Enkelstruktur eller dubbelstruktur?  Och då kanske vi kan bli överens igen, trots att det ibland inte ser så ut?  ;D  Vad jag menar är att våra icke-mänskliga medvarelser har en uppsättning tecken, ljud, kroppsrörlelser med mera med mera, som vi kan lära oss förstå om vi gör oss det besväret.  Och i så fall kan man väl säga att jag som är människa kan lära mig tala en hygglig getiska, vid sidan om svenska och engelska?

I den betydelsen tror jag fortfarande att Du "pratar" med Dina getter.  Det var därför jag föreslog att Du skulle höre med dem vad de tycker.

Och visst kommer jag gärna och hälsar på en dag.  Jag är jättesugen på att få träffa en ÅSNA!  Och lära mig lite åsnespråk.  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #24 skrivet: 07 apr-07 kl 10:51 »
OK, jag accepterar det argumentet.  Jag tänkte aldrig på dem som påstår sig se bilder av andra levande varelsers tankar.

Men språk innehåller så mycket mera än ord.  Man kan tala om kroppsspråk och icke-verbal kommunikation.  Dessutom finns dövas teckenspråk.  Och hur är det med delfiner?  Enkelstruktur eller dubbelstruktur?  Och då kanske vi kan bli överens igen, trots att det ibland inte ser så ut?  ;D  Vad jag menar är att våra icke-mänskliga medvarelser har en uppsättning tecken, ljud, kroppsrörlelser med mera med mera, som vi kan lära oss förstå om vi gör oss det besväret.  Och i så fall kan man väl säga att jag som är människa kan lära mig tala en hygglig getiska, vid sidan om svenska och engelska?

I den betydelsen tror jag fortfarande att Du "pratar" med Dina getter.  Det var därför jag föreslog att Du skulle höre med dem vad de tycker.

Och visst kommer jag gärna och hälsar på en dag.  Jag är jättesugen på att få träffa en ÅSNA!  Och lära mig lite åsnespråk.  :D


Egentligen är det ju samma sak men jag öredrar ordet kommunikation som ju betyder att förmedla sig med någon.
Kom gärna och hälsa på alla djuren. Och Nelly är en speciell upplevelse :-)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #25 skrivet: 07 apr-07 kl 10:55 »
Djur lär sig oxå lite om människans kommunikation, förstår vi konstiga varelser som bara kan gå på två ben, inte dofter, svansföring och andra elementära uttryck, så börjar djuren "prata", för det fattar att det är så vi kommunicerar.

En katt "pratar" mer med människor än andra katter.
« Senast ändrad: 07 apr-07 kl 11:03 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #26 skrivet: 07 apr-07 kl 12:04 »

Och visst finns det diverse krokota gener ute i naturen, exempelvis genen för bröstcancer.  Men det betyder inte att vi bör eftersträva att våra husdjur bär på dessa gener.


Hej!

OT igen!

Genen för bröstcancer skriver du om. Det finns en gen man kallar för den västsvenska cancergenen, som cirkulerar i min släkt. Den ger 60 - 80 % risk för bröstcancer och 30 - 40 % risk för äggstockscancer någon gång under livet. Det är kvinnorna som blir sjuka, männen finns ingen riskförhöjning. Åtskilliga av mina kusiner, mostrar, min mor har avlidit av bröst eller äggstockscancer.
Genetiken är egendomlig.

Edgar

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #27 skrivet: 07 apr-07 kl 19:37 »
Egentligen är det ju samma sak men jag öredrar ordet kommunikation som ju betyder att förmedla sig med någon.
Kom gärna och hälsa på alla djuren. Och Nelly är en speciell upplevelse :-)
OK, vi är nog mer överens än vi först trodde.  :)  Och då skickar jag Dig ett privat meddellande när jag fått ordning på taket, höet, bilen och det hela, och sen kommer jag!  Det brukar bli lite lugnare fram i november... :)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #28 skrivet: 07 apr-07 kl 19:43 »
Genetiken är egendomlig.

Edgar
Jomenvisst.  Jag drog till med något som skulle vara klart och tydligt, rent av övertydligt.

Jag väntar fortfarande på min info från nätet.  Antagligen dröjer det till efter helgen.

Och kan sen nån tipsa mig om hur jag hittar instruktion så att jag kan få in flera citat i samma inlägg, och svara på olika delar av ett citat i tur och ordning?  Bör ju finnas nånstans här på forumet ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #29 skrivet: 07 apr-07 kl 20:06 »
OK, vi är nog mer överens än vi först trodde.  :)  Och då skickar jag Dig ett privat meddellande när jag fått ordning på taket, höet, bilen och det hela, och sen kommer jag!  Det brukar bli lite lugnare fram i november... :)



Ser ut som här då.. typ: stängsel, renovering, trädgård, mer renovering + allt som man gör annars också. Förstår inte varför men allt har en förmåga att hopa sig till sommaren   ;)
PS. renoveringen är av stallet ska bli skönt att få ordning där och nymålat och fint :-)
« Senast ändrad: 07 apr-07 kl 20:08 av Gôskottan farm aka. Balbina »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #30 skrivet: 08 apr-07 kl 07:16 »
Ja, ont om tid har man gott om.  Skillnaden är att när jag hälsar på Dig så kan jag ge Dig ett handtag, men Du kan inte hjälpa mig... :)  Så jag måste göra undan en del innan jag kan ge mig av.  Då hinner vi ju också drabba samman i några fler trådar, och bli lite mer bekanta innan vi träffas. :) :)

Och jag väntar fortfarande på min info från nätet.  :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #31 skrivet: 08 apr-07 kl 08:04 »
Ja, ont om tid har man gott om.  Skillnaden är att när jag hälsar på Dig så kan jag ge Dig ett handtag, men Du kan inte hjälpa mig... :)  Så jag måste göra undan en del innan jag kan ge mig av.  Då hinner vi ju också drabba samman i några fler trådar, och bli lite mer bekanta innan vi träffas. :) :)

Och jag väntar fortfarande på min info från nätet.  :-[


hehe, japp men så länge man kan komma överrens i slutänden så är ju allt väl  ;D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #32 skrivet: 08 apr-07 kl 18:06 »
Ja, ofta är det ju helt enkelt missförstånd.  En av mina grannar och jag hamnade i ett jättegräl om arrendelagstiftning.  Efter mycket bråkande och sura miner uppräckte vi att vi hade precis samma åsikter, men våra starka känslor dolde att vi menade samma sak...

När man tänker efter hur mycket som måste stämma innan det kan bli kommunikation:  Jag tänker en tanke, och bestämmer mig för hur jag ska uttrycka den.  Hjärnan ger order till tunga och stämband, varefter mina ord måste färdas genom luften och ljudvågorna blandas med allehanda annat brus (motsvarande bekymmer med tangentbord och ettor och nollor).  Sen ska Dina örom fånga upp ljudet, och Din hjärna, med helt andra erfarenheter, ska bearbeta oväsendet och försöka tolka in något vettigt i det.  Det är konstiigare att det fungerar så ofta som det gör, inte att det blir fel ibland. ;D

Sen har vi nog faktiskt lite olika åsikter om en del saker, men vi behöver ju inte bli osams för det!  ;D ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #33 skrivet: 08 apr-07 kl 19:40 »
Olika åsikter gör bara livet mer spännande. Annars hade man ju aldrig kunnat få nya vinklingar på saker och ting.
Fram till jag slutade gymnasiet så var jag ovän med en tjej som enligt mig var snobbig och översittare vi nästan slogs om vi fick möjlighet. Efter gymnasiet träffades vi på en fest och kom fram till att det vi hatade mest hos varandra fanns inte där och sedan dess har vi hållit ihop och stöttat varandra. Inte varit osams en ända gång. Så små missförstånd kan ställa till det men är bara båda intresserade av att reda ut dem så kan resultatet bli bra :-)

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #34 skrivet: 19 apr-07 kl 20:42 »
Kommuikation eller tal???
Jag kan lite kattbetende/"språk men då de vill ut jamar de på ett sätt, då de vill ha mat påett annat sätt, då husse är ledsen på ytterligare ett och om husse fattar vad de vill har de ytterligare ett ljud nsamt flera olika spinnande läten vi välmående.
Getterna kan bräka på särkilt sätt efter kraftfoder, en annan sorts ris än de fått den sista tiden, om de vill ha bytt vatten evn extra gång därför att en mus drunknat i hon sedan morgonen osv
men men.... så är det då de tillfällen då man önskar att katter och hund kunde stoppa en förrymd kanin genomatt bilda en drevkjedja och de faktiskt gör det (!) och tar kaninen in i buren.
Eller då man skall lyfta in höhäckens tak i hagen och önskar en tredje man som kunde ta i och ledargeten bräker socialt, går upp på bakbenen med ett framben stött mot stängselstolpen och lyfter upp just det hörn som strävar efter att gå i backen - ger husse ögonkontakt och bräker "frågande", husse svarar med orden -"UPP, lite" och då geten lyft tillräkligt högt och låst taket genom att vrida huvudet så att hornen bänder fast taket i låst låge, står still och åller det tills geten får en ny blick och ordet: -"släpp". Geten gjorde detta fyra gånger i sträck. Märk att vi aldrig tränat det!
Eller då husse var drabbad av tung sorg och kom gråtande med kraftfodret och getterna struntade i kraftfodret och bildade ring kring husse. En ring så tät att alla getter och killingar kunde nå fram till ansikte/ nacke eller axlar för att gnugga sina mular mot husse. De förblir så till husse sammlar ihop sig och slutar gråta.
Då börjar de äta men helatiden lågt och socilt bräkande.
Är dessa exempel på att "prata" med djuren eller att man "sänder bilder" som somliga påstår, eller är det icke mänsklig komunikation???
Jag har ingen aning men jag har fler exempel då jag har haft enorm nytta av att djuren på nått okänt sätt reagerat på situationen eller på min önskan (outtalad) och aggerat därefter.
Det finns i min erfarenhet det omvända oxå, att jag förstått djurens "vilja" utan att riktigt veta hur och de haft glädje av det.
Jag struntar nog i vad det kallas men på något sätt blir husse lik djuren och djuren lik husse om de får tid att umgås tillräkligt!

Till sist:
Om mina getter svimmat de gånger jakthundar kommit, i stället för att bilda försvarsgrupp á la Myskoxar med killingarna i mitten, hade de nog varit betydligt färre kvar än vad det nu är!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #35 skrivet: 19 apr-07 kl 22:14 »
Eller då husse var drabbad av tung sorg och kom gråtande med kraftfodret och getterna struntade i kraftfodret och bildade ring kring husse. En ring så tät att alla getter och killingar kunde nå fram till ansikte/ nacke eller axlar för att gnugga sina mular mot husse. De förblir så till husse sammlar ihop sig och slutar gråta.

Oj, den tog där den skulle. För jag känner igen det. Och så säger folk "det är ju bara getter"  ???

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #36 skrivet: 20 apr-07 kl 21:05 »
Jodu, Torptomten, det Du beskriver har, enligt min mening, inget med magi att göra, utan är en ovanligt god kontakt.  Det Ni gör, Dina getter och Du, kallas "icke-verbal kommunikation", och består i noggrant iakttagande av detaljer i flockmedlemmarnas ansiktsuttryck, kroppsställning och tonfall.  Oftast är det nog omedvetet, men resultatet är helt underbart, och visst har många av oss varit med om liknande, men jag tycker det verkar som om Du har ovanligt god kontakt med Dina djur.  Grattis!  Ett annat ord är empati.

Så för att återgå till ämnet för tråden:  De bräkanden som hörs på filmen är inte nöjda.  Vi som har tränat våra öron för det kan höra det.

Jag hoppas snart ha lite citat från auktoriteter; väntar nu bara på klartecken att citera dem, eller om de vill göra inlägg själva.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #37 skrivet: 21 apr-07 kl 21:36 »
Torptomten härligt att du har så god kontakt med dina djur. Det är verkligen de som gör livet värt att leva. Min mor har någon sorts telepatik förmåga med sitt halvblodssto.. hon kan känna inna hon går in i stallet att något är fel. Och oftast är det då det. Jag kan också få sådana känslor ibland och det är nog bäst att acceptera dem och kolla upp varför.
och det är faktiskt inte BARA GETTER.... Alla som påstår något sånt ska jag ge en rejäl snyting och sedan ska jag straffkommendera dem till gethagen tills de har fattat......

trollmor: jag har tyvärr i dagsläget inget ljud i datorn (har precis bytt) så jag har inte hört hur de låter... Ska bli spännande att höra vad dina "experter" har att säga om rasen....

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #38 skrivet: 22 apr-07 kl 02:07 »
Nej, getter är sannerligen inte "bara".  Och mina källor är väl bortresta, eftersom de inte svarar.  Jag har vidarebefordrat en fråga från Gruff också, som jag hoppas få svar på samtidigt.  Vi får glädjas åt alla fina vårbilder på nyfödingar så länge.  :)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser