Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  duvor på balkongen!!  (läst 13425 gånger)

Lc01

  • Gäst
duvor på balkongen!!
« skrivet: 26 apr-07 kl 23:16 »
Hej!

Finns det någon som vet något om duvor?
Det är nämligen så att ett par duvor har byggt bo på min lilla balkong, och jag vet inte vad jag ska göra.  De har 1-2 ägg i boet och ruvar turvis.  Jag skulle gärna vilja vara på balkongen, men det finns inte plats för oss alla:)  Jag vill förstås ha bort boet men jag undrar hur länge hela processen kommer att ta - lönar det sig att vänta, lämnar de min balkong sen då ungarna har kläckts eller ej? Och hur ska ja isåfall ta bort boet? skrämma bort föräldrarna och kasta bort äggen eller? Jag bor i ett höghus mitt i centrum av en ganska stor stad, så det är inte möjligt att bara flytta på boet...  hjälp mig, jag skulle inte vilja förstöra deras lilla famlij ! :)

KarinLinnea

  • Inlägg: 339
    • Småland
    • Tillökningsbloggen
Re:duvor på balkongen!!
« Svar #1 skrivet: 26 apr-07 kl 23:48 »
Nä, tycker absolut inte att du ska slänga iväg äggen!!! Båda föräldrarna ruvar äggen i 15-19 dagar och ungarna är normalt flygfärdiga efter 21-28 dygn, men ibland längre. Ofta får ringduvan minst två kullar men kan få upp till fem på en säsong, antalet beror främst på födotillgång.
Eftersom ni är så nära grannar ::) så kan du hålla lite koll på när ungarna kläckts och blivit flygfärdiga. Vilken borde vara i slutet av maj i ditt fall. Efter det borde det vara lämpligt att uppehålla dig på balkongen så mycket som möjligt, så dom inte vill lägga nästa kull i samma bo på din balkong...

Hoppas det löser sig.
"Vi ärver inte jorden av våra föräldrar. Vi lånar den av våra barn!"
Som förälder och politiker för MP, måste dessa ord leda mig. En möbelsnickare med intresse för hantverk, natur och jakt. Och jag erkänner, jag är tyvärr för lat för 100% självhushållning.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:duvor på balkongen!!
« Svar #2 skrivet: 27 apr-07 kl 01:51 »
Min syster hade samma problem förra året men hon lät dem ruva fram kull ett, städade sen bort boet och hängde sen upp plastsnitslar för att störa dem lite.
Så kull två osv fick de ha på nåt annat ställe.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

810 gäster, 4 användare (2 dolda)
Bustera, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser