Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duvslag på liten balkong med fritt flygande duvor - går det?  (läst 6622 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
En dröm jag har är att bo i en lägenhet mitt i stan, med balkong på lägenheten, och ha ett duvslag på balkongen, där duvorna flyger fritt, utomhus.

Vet någon om det här är en genomförbar idé?

Hur får man duvorna att hitta tillbaka? Jag antar att de inte flyger tillbaka om man har duvslaget öppet från första stund... Men samtidigt känns det grymt att stänga in duvor i ett litet duvslag...

Kommer jag bli den mest hatade personen i stan, pga allt duvbajs under mitt fönster?

Kommer mina fina rasduvor para sig med vilda stadsduvor?

Och så vidare!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Duvslag på liten balkong med fritt flygande duvor - går det?
« Svar #1 skrivet: 28 apr-13 kl 14:35 »
Jag kan inte så där jättemycket om duvor, med de bildar ju par, så vad gäller rasrenhet kan det kanske funka men

Kommer jag bli den mest hatade personen i stan, pga allt duvbajs under mitt fönster?
... det är nog risk för det.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Duvslag på liten balkong med fritt flygande duvor - går det?
« Svar #2 skrivet: 28 apr-13 kl 14:48 »
Har du några tankar om hur man ska få dem att fatta att de bor på min balknong? Hålla dem instängda i duvslaget ett dygn? Låta dem flyga in inomhus i lägenheten i en vecka?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Duvslag på liten balkong med fritt flygande duvor - går det?
« Svar #3 skrivet: 28 apr-13 kl 14:58 »
Har du några tankar om hur man ska få dem att fatta att de bor på min balknong? Hålla dem instängda i duvslaget ett dygn? Låta dem flyga in inomhus i lägenheten i en vecka?
Beroende på ras måste du ha de i en bur på balkongen i minst tre veckor, så de ser och känner av omgivningen.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Duvslag på liten balkong med fritt flygande duvor - går det?
« Svar #4 skrivet: 28 apr-13 kl 15:11 »
Beroende på ras måste du ha de i en bur på balkongen i minst tre veckor, så de ser och känner av omgivningen.

Uppfattat. Då går mitt projekt alltså bara att genomföra om jag har en åtminstone normalstor balkong.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Duvslag på liten balkong med fritt flygande duvor - går det?
« Svar #5 skrivet: 28 apr-13 kl 15:32 »
Uppfattat. Då går mitt projekt alltså bara att genomföra om jag har en åtminstone normalstor balkong.

Duvor låter och skitar ner, gäller att du väljer lägenhet med omsorg. Upplagt för sura grannar om din balkong är en i raden.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Duvslag på liten balkong med fritt flygande duvor - går det?
« Svar #6 skrivet: 28 apr-13 kl 15:33 »
Duvor låter och skitar ner, gäller att du väljer lägenhet med omsorg. Upplagt för sura grannar om din balkong är en i raden.

Också uppfattat.

Man kan ju inte direkt muta grannarna med ägg, heller.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Duvslag på liten balkong med fritt flygande duvor - går det?
« Svar #7 skrivet: 28 apr-13 kl 15:51 »
Duvor låter och skitar ner, gäller att du väljer lägenhet med omsorg. Upplagt för sura grannar om din balkong är en i raden.


duvor låter väl inte, dom kuttrar ju
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Duvslag på liten balkong med fritt flygande duvor - går det?
« Svar #8 skrivet: 28 apr-13 kl 16:08 »

duvor låter väl inte, dom kuttrar ju

Det där kuttrandet kan nog vara rätt störande. När jag är i skogen ibland så hörs skogsduvors kuttrande lång väg.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Duvslag på liten balkong med fritt flygande duvor - går det?
« Svar #9 skrivet: 28 apr-13 kl 17:10 »
Det där kuttrandet kan nog vara rätt störande. När jag är i skogen ibland så hörs skogsduvors kuttrande lång väg.

Tycker faktiskt inte att tamduvor låter fullt så mycket/högt som skogsduvor. Lite dovare, liksom.
Ska du ha dem på balkong (vilket nog är fullt genomförbart) så skulle jag rekommendera påfågelduvor. De flyger rätt dåligt, så de tar korta turer och nöjer sig nog sedan med att få spatsera på balkongen och balkongräcket. Se till att de har sittpinne med bajsbräda under så slipper du arga grannar, de tenderar att sköta bajset när de sitter på pinnen och inte mitt i luften. Fångar du upp bajset så blir det inte så drygt att städa heller, en träskiva klädd med vaxduk är ideal.

Jag har bara duvorna instängda i ca en vecka innan jag släpper ut dem. De är inte dummare än att de kommer tillbaks dit de vet att de får mat & vatten.
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Duvslag på liten balkong med fritt flygande duvor - går det?
« Svar #10 skrivet: 28 apr-13 kl 18:41 »
Påfågelduvor kan man släppa ut efter bara några dagar, men tex brevduvor kan man i vissa fall behöva ha inne i minst ett halvår.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Britttis

  • Inlägg: 37
    • Dalarna
SV: Duvslag på liten balkong med fritt flygande duvor - går det?
« Svar #11 skrivet: 28 apr-13 kl 18:51 »
Ofta är det förbjudet att mata fåglar på balkongen eftersom det brukar dra till sig råttor/möss  (:). Finns gott om såna i stan!
Mångsysslare med 1500 kvm grönsaksland, djur, jordkällare och stort välfyllt skafferi på höstarna.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Duvslag på liten balkong med fritt flygande duvor - går det?
« Svar #12 skrivet: 28 apr-13 kl 19:29 »
Påfågelduvor ser ju helt förstörda ut. Kan de verkligen må bra?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Duvslag på liten balkong med fritt flygande duvor - går det?
« Svar #13 skrivet: 28 apr-13 kl 19:37 »
Påfågelduvor ser ju helt förstörda ut. Kan de verkligen må bra?

Engelska påfågelduvor ser lite störda ut, googla på indiska påfågelduvor istället.
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

John Rambo

  • Gäst
SV: Duvslag på liten balkong med fritt flygande duvor - går det?
« Svar #14 skrivet: 22 nov-13 kl 06:56 »
Menas att det finns en lagtex som förbjuder matande av fågel från balkong?

Csilla75

  • Inlägg: 233
    • Skåne
    • mina husdjur
SV: Duvslag på liten balkong med fritt flygande duvor - går det?
« Svar #15 skrivet: 08 dec-13 kl 11:07 »
Engelska påfågelduvor ser lite störda ut, googla på indiska påfågelduvor istället.

jag föreslår indiska påfågelduvor. De flyger ingenstans, kanske runt omkring på balkongen. otroligt fina, tama... googla på "indian fantail", sökresultat på svenska är katastrofala då de inte är vanliga i Sverige.
bifogar foto på min ena, han är född för 4 veckor sedan, en kaxig liten sak. :-)   
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 3 användare
von tratt, tuslus, pingu544

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser