Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Okänd Duva  (läst 6664 gånger)

Phantom

  • Inlägg: 50
    • Södermanland
Okänd Duva
« skrivet: 04 feb-13 kl 00:14 »
Halloj ^^ Någon gång i november hittades denna sötnos nära Sankt Eriksplan, urmärglad, lite skitig och väldigt svag. Uppenbarligen visste den inte hur man klarade sig i storstaden så en kompis ringde mig så jag åkte och tog hand om den. Den har bott hemma hos mig sen dess och nu börjar mina föräldrar få nog.
Ingen aning om vilken ras det är men knappast en vanlig stadsduva, mår jätte bra och har ganska stark personlighet. Vi har försökt få den lite tam under tiden och man komma ganska nära den utan att den flyger iväg men sitter den i buren och man räcker in handen så "morrar" den och försöker slå en med vingen. Då dem flyger runt där hemma så älskar den att studera vad vi gör och den spatserar ibland på golvet. Katten är skeptiskt till den och rent utav rädd x) Jag tror däremot man kan få den ordentligt tam om man har mer tid för den än vad jag haft.

Jag skulle uppskatta ifall någon vill adoptera den så den får ett bättre hem o så jag slipper paja relationen med mor... Som det är nu får den flyga fritt i större delen av hemmet på dagarna och det är inte ultimat för oss eller den.

Jag går att nå här (ska försöka bli aktiv här igen) samt på telenummret 0735411607. Duvan finns i Södertälje och kan mötas upp i stockholmstrakten utan problem.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Okänd Duva
« Svar #1 skrivet: 04 feb-13 kl 16:18 »
om du har vaktlar kan den bo med dom :)
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Phantom

  • Inlägg: 50
    • Södermanland
SV: Okänd Duva
« Svar #2 skrivet: 04 feb-13 kl 16:21 »
Jag står lite skeptiskt till det men den flyttar nog ut dit snart. Vill dock att den ska komma till ett hem med andra duvor och större flygytor

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Okänd Duva
« Svar #3 skrivet: 04 feb-13 kl 20:40 »
synd att du bor så långt bort annars hade jag kunnat tagit över honom :( :(
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Ägghuvudet

  • Inlägg: 227
    • Halland
SV: Okänd Duva
« Svar #4 skrivet: 24 feb-13 kl 09:14 »
Hur går det för duvan :)?

Phantom

  • Inlägg: 50
    • Södermanland
SV: Okänd Duva
« Svar #5 skrivet: 23 mar-13 kl 14:27 »
Duvan bor än sålänge kvar men har det trångt och börjar inkräkta mer och mer på Undulatens territorium. Mina föräldrar tänker slänga ut den då de blir varmare ute. Överlever den sommaren så lär den inte klara hösten/vintern därpå med tanke på att det var då jag hittade den utmärglad. Jag tror inte den klarar sig själv =/ Den äter bara frön och vägrar äta annat man ger den så kan aldrig bli en stadsduva av den.

Så med andra ord, den söker fortfarande hem och det börjar bli ganska akut. Den är inte vidare sällskaplig men väldigt vacker med sina drag och färger.

Jag åker ibland iväg på lajv lite varstans i Sverige. Nästa inplanerade blir i katrineholm och då kan duvan följa med om det finns någon där som har intresse för den.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Okänd Duva
« Svar #6 skrivet: 23 mar-13 kl 14:59 »
Men om ni släpper ut den kommer den få jättesvårt igen  :P Konstig tanke att rädda en duva, sedan släppa ut den igen....du skriver ju själv att den inte kan klara sig som stads duva. Finns det ingen som har ett duvslag där du bor? Här kryllar det med sådana i allafall. Men du kan ju som sagt inte släppa den bara,för jag tror den kommer tillbaka till er igen,så gör ju duvor.
Så om ingen vill ha den så får du fortsätta ta hand om den,eller avliva den. Tycker jag  (:)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Okänd Duva
« Svar #7 skrivet: 23 mar-13 kl 15:11 »
Att släppa ut tamdjur tror jag till och med Är olagligt? Om frakt kan ordnas till Värnamo i Småland så kan jag ta hand om duvan..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Okänd Duva
« Svar #8 skrivet: 23 mar-13 kl 15:14 »
Daaniel du är en ängel  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Okänd Duva
« Svar #9 skrivet: 23 mar-13 kl 15:19 »
La ut en förfrågan i min duvgrupp på Facebook nu också.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Okänd Duva
« Svar #10 skrivet: 23 mar-13 kl 15:26 »
 :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Phantom

  • Inlägg: 50
    • Södermanland
SV: Okänd Duva
« Svar #11 skrivet: 24 mar-13 kl 00:00 »
Awesome att folk engagerar sig! ^^
Värnamo ligger dock en bit bort och vet inte hur duvan skulle fraktas dit på lämpligt vis =/

Det är tyvärr inte jag som vill släppa ut duvan. jag bor som sagt hemma och har inte allt för mycket att säga till om då päron tröttnat på den nu. Som jag skrev ovan så lär inte duvan klara sig själv därav att jag måste försöka hitta ett hem till den då jag inte vill slänga ut den på gatan igen.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Okänd Duva
« Svar #12 skrivet: 24 mar-13 kl 19:04 »
det finns inte en liten djurpark eller nåt liknande där den kan få bo ???
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Okänd Duva
« Svar #13 skrivet: 24 mar-13 kl 19:24 »
Du kan ju sätta upp en lapp i några butiker. Sätta ut en annons på Blocket. Annonsera på lördagar i din lokala blaska. Lite förslag som säkert kan bli fler,men det måste gå att lösa. Kolla med kommunen om de vet var det finns duvslag. Kom igen nu, så du slipper släppa ut den till en säker död. Och ha dåligt samvete hela livet,för visst kommer man undra hur det gått för den när den igentligen är tam?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Phantom

  • Inlägg: 50
    • Södermanland
SV: Okänd Duva
« Svar #14 skrivet: 24 mar-13 kl 21:17 »
Jag letar på efter min förmåga och Smajsan, det hjälper inte att försöka ge mig samvetskval. Det är inte mitt beslut.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Okänd Duva
« Svar #15 skrivet: 24 mar-13 kl 21:38 »
Det var inte alls min mening, att ge dig samvetskval. Jag vill bara putta lite på dig så du kan få ett nytt hem till duvan. Förlåt om jag skrev onödigt hårt, det var som sagt inte meningen.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Okänd Duva
« Svar #16 skrivet: 24 mar-13 kl 22:00 »
Kanske kan duvan hitta en skjuts till Värnamo?! Tyvärr finns det ingen djurpark som tar emot duvor överhuvudtaget, mig veterligen. Och folk som håller rasduvor eller brevduvor brukar vilja ha "äkta" eller fina duvor. Det förekommer ganska många "borttappade" rasduvor, som dyker upp bland de sk stadsduvorna i Stockholm. Det är alltid svårt att hitta ett gott och varaktigt hem till dem. Jag ska höra med mina fågelkontakter och hålla öronen öppna!

Tyvärr utvecklade jag, ironiskt nog, en svår allergi mot damm från duvor för ett par år sedan. Annars skulle jag gärna ta hand om dem alla. Duvor är väldigt trevliga. Hoppas dina föräldrar kan tänka sig att stå ut ett tag till!
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Okänd Duva
« Svar #17 skrivet: 24 mar-13 kl 22:03 »
Kanske kan duvan hitta en skjuts till Värnamo?! Tyvärr finns det ingen djurpark som tar emot duvor överhuvudtaget, mig veterligen. Och folk som håller rasduvor eller brevduvor brukar vilja ha "äkta" eller fina duvor. Det förekommer ganska många "borttappade" rasduvor, som dyker upp bland de sk stadsduvorna i Stockholm. Det är alltid svårt att hitta ett gott och varaktigt hem till dem. Jag ska höra med mina fågelkontakter och hålla öronen öppna!

Tyvärr utvecklade jag, ironiskt nog, en svår allergi mot damm från duvor för ett par år sedan. Annars skulle jag gärna ta hand om dem alla. Duvor är väldigt trevliga. Hoppas dina föräldrar kan tänka sig att stå ut ett tag till!
Ja, om skjuts kan ordnas till Värnamo så får den gärna flytta in här. Har sedan innan 2 vilsna duvor som hittades i stan. :) Mina duvor är bara som sällskap och för att de är fina, så här får de stanna :D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Okänd Duva
« Svar #18 skrivet: 24 mar-13 kl 22:09 »
Jag ska nog inte läsa denna tråd med tanke på risken ökar för att jag skaffar duvor
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Phantom

  • Inlägg: 50
    • Södermanland
SV: Okänd Duva
« Svar #19 skrivet: 25 mar-13 kl 22:54 »
Duva ser ut att ha hittat ett hem och ska flytta imorgon :)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Okänd Duva
« Svar #20 skrivet: 26 mar-13 kl 06:38 »
Duva ser ut att ha hittat ett hem och ska flytta imorgon :)
Skönt! =)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Okänd Duva
« Svar #21 skrivet: 26 mar-13 kl 16:52 »
Åååh! vad bra  :D Heja!!
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Phantom

  • Inlägg: 50
    • Södermanland
SV: Okänd Duva
« Svar #22 skrivet: 27 mar-13 kl 13:59 »
Duvan bor numera granne med några kycklingar och ska flytta ut till en voljär till sommaren :)

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Okänd Duva
« Svar #23 skrivet: 27 mar-13 kl 17:10 »
Härligt att höra  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

AnnikaE

  • Inlägg: 643
    • Södermanland
SV: Okänd Duva
« Svar #24 skrivet: 18 apr-13 kl 20:25 »
Halloj ^^ Någon gång i november hittades denna sötnos nära Sankt Eriksplan, urmärglad, lite skitig och väldigt svag. Uppenbarligen visste den inte hur man klarade sig i storstaden så en kompis ringde mig så jag åkte och tog hand om den. Den har bott hemma hos mig sen dess och nu börjar mina föräldrar få nog.
Ingen aning om vilken ras det är men knappast en vanlig stadsduva, mår jätte bra och har ganska stark personlighet. Vi har försökt få den lite tam under tiden och man komma ganska nära den utan att den flyger iväg men sitter den i buren och man räcker in handen så "morrar" den och försöker slå en med vingen. Då dem flyger runt där hemma så älskar den att studera vad vi gör och den spatserar ibland på golvet. Katten är skeptiskt till den och rent utav rädd x) Jag tror däremot man kan få den ordentligt tam om man har mer tid för den än vad jag haft.

Jag skulle uppskatta ifall någon vill adoptera den så den får ett bättre hem o så jag slipper paja relationen med mor... Som det är nu får den flyga fritt i större delen av hemmet på dagarna och det är inte ultimat för oss eller den.

Jag går att nå här (ska försöka bli aktiv här igen) samt på telenummret 0735411607. Duvan finns i Södertälje och kan mötas upp i stockholmstrakten utan problem.
Han har fått en brud hon är av samma ras och är helvit. AnnikaE
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Phantom

  • Inlägg: 50
    • Södermanland
SV: Okänd Duva
« Svar #25 skrivet: 07 jun-13 kl 13:06 »
Såg inte detta förrns nu men vad härligt ^^
Hur har dem det?

AnnikaE

  • Inlägg: 643
    • Södermanland
SV: Okänd Duva
« Svar #26 skrivet: 20 jun-13 kl 19:13 »
Såg inte detta förrns nu men vad härligt ^^
Hur har dem det?
De har det bra, han har blivit pappa  : )
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Okänd Duva
« Svar #27 skrivet: 20 jun-13 kl 19:30 »
Jag tycker det ser ut som stadsduva/tamduva/klippduva. Det finns många färgvarianter, särskilt bland stadsduvorna, som såvitt jag vet är förrymda tamduvor. Tamduvorna lär i sin tur vara domesticerade klippduvor - ungefär sisådär. I varje fall tillhör de allihop samma art. Klippduvorna finns vilda i sydeuropa.

Om den inte klarade sig själv och inte åt samma "stadsmat" som stadsduvorna så är det nog som Alba skriver en förrymd tamduva. Eller också en sjuk stadsduva med specialdiet. :)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Okänd Duva
« Svar #28 skrivet: 20 jun-13 kl 20:28 »
Jag tycker det ser ut som stadsduva/tamduva/klippduva. Det finns många färgvarianter, särskilt bland stadsduvorna, som såvitt jag vet är förrymda tamduvor. Tamduvorna lär i sin tur vara domesticerade klippduvor - ungefär sisådär. I varje fall tillhör de allihop samma art. Klippduvorna finns vilda i sydeuropa.

Om den inte klarade sig själv och inte åt samma "stadsmat" som stadsduvorna så är det nog som Alba skriver en förrymd tamduva. Eller också en sjuk stadsduva med specialdiet. :)
Stadsduvor har inte tofsar i nacken. Just denna på bilden tror jag är en tehrani/irani eller vad rasen heter :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Okänd Duva
« Svar #29 skrivet: 20 jun-13 kl 21:03 »
Stadsduvor har inte tofsar i nacken. Just denna på bilden tror jag är en tehrani/irani eller vad rasen heter :)

Är det en ras av tamduva eller en egen art?

AnnikaE

  • Inlägg: 643
    • Södermanland
SV: Okänd Duva
« Svar #30 skrivet: 27 jun-13 kl 11:56 »
Är det en ras av tamduva eller en egen art?
Det är en Toghi duva.
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 3 användare
javill, Manimals90, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser