Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp koccidios  (läst 6994 gånger)

bellosman

  • Inlägg: 21
    • Skåne
hjälp koccidios
« skrivet: 08 jan-13 kl 20:27 »
 >:( mina duvor har koccidos. är det någon i skåne län som har lite baycox eller esbetre liggandes på hyllan där hemma som jag kan köpa

lena70

  • Gäst
SV: hjälp koccidios
« Svar #1 skrivet: 09 jan-13 kl 07:21 »
Du kan ge dina djur,tex  A-fil med bakteriekultur. Hoppas du får tag i medicin!.Och att det löser sig!

bellosman

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: hjälp koccidios
« Svar #2 skrivet: 09 jan-13 kl 09:06 »
aha ja ska lägga det direkt nu

bellosman

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: hjälp koccidios
« Svar #3 skrivet: 09 jan-13 kl 09:07 »
tack för hjälpen. men dom äter inte så som dom brukade göra innan. dom äter knappt. vissa är i bra kondition men andra inte :'(

bellosman

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: hjälp koccidios
« Svar #4 skrivet: 09 jan-13 kl 09:08 »
vissa är som en boll fjädrarna äe uppburrade tacksam för all svar och hjälp

lena70

  • Gäst
SV: hjälp koccidios
« Svar #5 skrivet: 10 jan-13 kl 07:30 »
Skilj bort de sjuka duvorna ifrån de som ser sjuka ut..Och  de sjuka duvorna placerar du i typ sjukburar. Sjuka djur vill vara ifred och dessutom begränsar du smittspridningen, och riskerar inte dina friska duvor. Annat tips är att städa ordentligt inne hos duvorna, så alla spår (träck) försvinner ifrån buren, eftersom avföringen efter de sjuka djuren sprider smittan vidare till friska djur. Fåglar har en förmåga att äta träck, och fåglar är mycket nere på marken och plockar och pillar på allt. Så rent i duvburen,och  ha bara de som ser friska kvar därinne och sjuka djur till sjukburar. A-fil och liknande brukar funka till kycklingar, om det är lindriga fall..Borde funka på duvor med? Det blir surt i magen, och då borde inte parasiten vilja vara där..Har du fått tag i medicin?. Medicin måste sättas in rätt snabbt på sjuka djur, för sjukdomsförloppet är rätt snabb vid koccidios. Ett riktigt otrevlig sjukdom!! Jag håller tummarna och hoppas det ordnar upp sig för dig med dina duvor. Duvor är mycket trevliga djur!!! ;D
Hittade detta om koccidios på sva hemsida=
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Fjaderfa/Tamduvor/?lid=24846

bellosman

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: hjälp koccidios
« Svar #6 skrivet: 10 jan-13 kl 20:20 »
snällt och tack för tipset. jag har lagt a-fil till dom blandat det med vatten. och var hos vetrenär idag gjorde några tester och fick svaret koccidios och mask som dom hade. fick recept på baykox och axilur. hon så att jag skulle behandla dom för koccidios först och sen för mask. stack till apoteket och otur har man ju alltid, dom hade ingen baykox så får det på måndag eller tisdag hoppas gud att ingen av dom dör. jag har ca 200 libanesiska duvor och visst är dom jätte trevliga djur. och många är smittade så jag låtter dom va tillsamans alla tills på måndag tack för all tips är jätte tacksam för din och allas hjälp:D:D

bellosman

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: hjälp koccidios
« Svar #7 skrivet: 11 jan-13 kl 00:15 »
hur många gånger ska man behandla dom med baycox kan man göra det nu och sen efter en månad typ innan avel säsongen.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: hjälp koccidios
« Svar #8 skrivet: 11 jan-13 kl 00:17 »
Gör som veterinären råder. Och behandla INTE förebyggande, medicin ska endast ges efter att sjukdom konstaterats.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lena70

  • Gäst
SV: hjälp koccidios
« Svar #9 skrivet: 11 jan-13 kl 07:38 »
snällt och tack för tipset. jag har lagt a-fil till dom blandat det med vatten. och var hos vetrenär idag gjorde några tester och fick svaret koccidios och mask som dom hade. fick recept på baykox och axilur. hon så att jag skulle behandla dom för koccidios först och sen för mask. stack till apoteket och otur har man ju alltid, dom hade ingen baykox så får det på måndag eller tisdag hoppas gud att ingen av dom dör. jag har ca 200 libanesiska duvor och visst är dom jätte trevliga djur. och många är smittade så jag låtter dom va tillsamans alla tills på måndag tack för all tips är jätte tacksam för din och allas hjälp:D:D

Oj, 200 duvor, då är det inte så lätt att skilja av och placera i sjukburar..Hur många av dom, tror du är sjuka i koccidios?.
Det var ochså en lång väntan på medicin..Mycket hinner hända, under 4-5 dagar..Förstår att du är orolig, för det blev jag med..
Tänk på det där jag skrev om smittspridning via träck..För att begränsa smittspridningen och för att inte riskera att smitta ner dina friska duvor, STÄDA överdrivet mycket och ofta (flera gånger om dagen) tills du har fått medicinen. ( Detta  minskar smittrycket, som nu är väldigt högt, pga många sjuka djur på samma ställe)Ge dom ochså A-fil tills du har fått medicinen. A-fil gör det surt i duvornas magar ( parasiten tycker inte om det)och bakteriekulturen i filen rättar till den obalans som blivit på goda och onda bakterier i deras magar.
Ha inget vatten i filen, ge filen som den är..Ge dom inget vatten alls, låt duvorna dricka filen istället..Du kan ochså ge dom sin mat i filen.
Håller tummarna att inga fler duvor blir sjuka!!
Vetrinären skriver på medicinen, hur du ska behandla djuren. Om något är oklart ang. dosering eller annat, vänd dig direkt till behandlande vetrinär med dina frågor!!! Lycka till!!
« Senast ändrad: 11 jan-13 kl 07:41 av Fru solvända »

bellosman

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: hjälp koccidios
« Svar #10 skrivet: 11 jan-13 kl 14:02 »
aa det var många duvor det kan va runt ca50st och då är det hanarna som är smittade. varför jag hade fått koccidios är att jag hade hittat en brevduva i min voljär hos hanarna uttan att jag visste om det. vett inte hur länge den har varit där. har säkert kommit in då jag släpt ut mina duvor. men igår kollade jag igenom duvslaget och hitta honom. fånga han och kollade. han lukta ruttet i munnen och var ganska mager. där har vi lösningen :P. ringde vetrinär idag och snackade lite. och skulle ge a fil så som du berätta utan vatten. jag blanda det med vatten innan men det skulle man inte göra. jag har det så här i vinter har jag alla hanar i en jätte stor duvslag och en för honor. jag brukar städa 2 gånger i veckan  men ska göra det lite mer nu

bellosman

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: hjälp koccidios
« Svar #11 skrivet: 11 jan-13 kl 17:38 »
jag har köpt vanlig a fil till mina duvor, är det en speciell sorts a fil man ska ge dom eller? annars skicka länk hur den ser utt

lena70

  • Gäst
SV: hjälp koccidios
« Svar #12 skrivet: 11 jan-13 kl 19:42 »
Jag har fått för mig att alla A-fil har bakteriekultur, men jag kan ha fel..Det står isåfall på förpackningen vilka goda bakterier som finns i, och vilken det är, spelar ingen roll, bara filen innehåller snälla bakterier , som hjälper en mage som kommit i olag.
Vad trist att du har fått in en objuden gäst, som dessutom var sjuk, och smittade ner dina egna duvor!!. :-\

bellosman

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: hjälp koccidios
« Svar #13 skrivet: 11 jan-13 kl 20:16 »
ja det är bara någon dag kvar och sen ska mina gubbar ha det bra igen :D:D  tack för all allt:D

lena70

  • Gäst
SV: hjälp koccidios
« Svar #14 skrivet: 12 jan-13 kl 08:41 »
Inget är som väntans tider..och aldrig går väl tiden så sakta som då..

bellosman

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: hjälp koccidios
« Svar #15 skrivet: 12 jan-13 kl 16:13 »
har aldrig längtat fram emot måndagar då det är jobb och annat. men nu gör jag det

lena70

  • Gäst
SV: hjälp koccidios
« Svar #16 skrivet: 14 jan-13 kl 07:02 »
Hoppas du får medicinen idag! Hur mår duvorna nu?.

bellosman

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: hjälp koccidios
« Svar #17 skrivet: 14 jan-13 kl 21:43 »
fick den idag och hällde in rätt dos i vattnet alla drack och hoppas dom blir bättre efter. idag tog jag en duva och kolla på den lite så ran näsan på den det var lite gul/grön som va i näsan blandat med vatten har du någon aning vad det kan va. bara det inte är en ny sjukdom :-\

lena70

  • Gäst
SV: hjälp koccidios
« Svar #18 skrivet: 15 jan-13 kl 07:21 »
Vad bra att du har fått medicinen! ;D
Om du undrar om något, fråga vetrinären. Håller tummarna för att dina duvor nu ska blir bra igen!!!

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: hjälp koccidios
« Svar #19 skrivet: 15 jan-13 kl 12:35 »
Koccidios hos duvor brukar nästan alltid komma från smutsigt vatten, vattenpölar, hängrännor, mossiga tak osv.
Har du så mycket duvor måste man hålla riktigt rent och speciellt vattenkaren samt grit eller snäckskals skålar. Slaget ska vara torrt och dragfritt då har man störst sjans att slippa ifrån sjukdomar som gärna dyker upp under höst och vinter.

Brevduvor är som regel lite utmattade när dom kommer och dom brukar inte ha några direkta sjukdomar om det inte är så att dom gått länge ute.
Det finns ett medel för duvor som heter "Pegosan" Det är ett kombi preparat mot Koccidios och gul knopp
Hoppas du får i ordning på dom innan våren.

mvh
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

785 gäster, 3 användare
lillatorpet, karin saler, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser