Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vita skrattduvor  (läst 9607 gånger)

Hyacinten

  • Inlägg: 30
    • Närke
vita skrattduvor
« skrivet: 22 jun-11 kl 15:40 »
Heeej!

Va svårt det var! Är de så sällsynta? har nu sökt i land å rike känns det som! Är helt nybörjare
men under vintern fick jag passa en vit skrattduva några veckor och blev helt såld!! vill så
jättegärna skaffa mig också nu! de ska vara vita och honor, kompisen har en hane så kanske
man kan bidraga till att öka stammen någon... verkar ju väldigt svårt att hitta dessa. Är de
ovanliga? kan ju inget om just skrattduvor... :oP men har läst på hur stort de vill bo osv så
jag lovar att ge dom ett gott hem! (är utbildad djurvårdare en gång i tiden så intresset är
stort!)

PS Bor i Örebro så det får gärna vara någorlunda nära! Åt östergötland går också bra...

Tack på förhand! Mvh Hyacinten

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: vita skrattduvor
« Svar #1 skrivet: 22 jun-11 kl 15:47 »
De är väldigt vanliga. Du behöver i princip bara gå till närmaste djuraffär och be dem beställa in. Här har djuraffärerna alltid vita skrattduvor på sin beställningslista och jag köpte mina genom dem. Däremot kan man inte lita på att man får rätt kön.
Skrattduvor behöver stora burar. Skulle säga minst 2*1 meter.
Påfågelduvor.

Njura

  • Inlägg: 806
  • fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: vita skrattduvor
« Svar #2 skrivet: 22 jun-11 kl 17:27 »
De är väldigt vanliga. Du behöver i princip bara gå till närmaste djuraffär och be dem beställa in. Här har djuraffärerna alltid vita skrattduvor på sin beställningslista och jag köpte mina genom dem. Däremot kan man inte lita på att man får rätt kön.
Skrattduvor behöver stora burar. Skulle säga minst 2*1 meter.
skulle säga ännu större... jag hade mina i en voljär på 4*2 meter .. det passade knappt då de är några jädra på at skaffa revir och ar stora revir dessutom!
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: vita skrattduvor
« Svar #3 skrivet: 22 jun-11 kl 19:38 »
Ja men ska h*n bara ha 2 honor så funkar 2*1 bra. Är mest hannarna som skaffar revir och slåss om det.
Påfågelduvor.

Njura

  • Inlägg: 806
  • fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: vita skrattduvor
« Svar #4 skrivet: 22 jun-11 kl 20:35 »
Ja men ska h*n bara ha 2 honor så funkar 2*1 bra. Är mest hannarna som skaffar revir och slåss om det.
en hane och 2 honor....
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Hyacinten

  • Inlägg: 30
    • Närke
SV: vita skrattduvor
« Svar #5 skrivet: 22 jun-11 kl 20:52 »

Va, djuraffären? säljer de duvor? det måste jag undersöka, tack för tipset! Men då är
de kanske inte särskilt tama? får för mig de är lättare att få riktigt tama om de kommer
från uppfödare, men det är kanske också en fördom? :o)

Tack för alla svar!!

Mvh Hyacinten

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: vita skrattduvor
« Svar #6 skrivet: 22 jun-11 kl 22:28 »
Mina är rätt tama även fast de kommer från djuraffär. Duvor blir lätt tama endå så är bara träna en del.
Men du borde inte låta någon av de häcka med din kompis hanne för då måste de bo tillsammans för man ska inte sära på ett par. Dock ska de häller inte bo ensamma så din kompis borde skaffa en hona till sin hanne.
Om du inte kan övertala din kompis att sälja hannen till dig och du köper en hona till den.
Påfågelduvor.

Hyacinten

  • Inlägg: 30
    • Närke
SV: vita skrattduvor
« Svar #7 skrivet: 23 jun-11 kl 15:07 »

Oki, då får det bli ett par då! Var bara lite orolig de skulle bli för många
ungar så man inte hinner hitta bra hem till dom, men man kanske kan
ta bort äggen om de blir för många? eller är det grymt...? läste nånstans
att om man bara har en hona kan hon bli stressad oxå. Är det så? jag
tror bara jag vill börja med två...av platsskäl mest, är det dumt kanske jag
ska avstå från att skaffa alls då?

En idé jag har är att på sikt bygga om ett uthus på tomten till en plats
för några hönor (dvärgsilkisar). Då får de ett stort rum, skulle duvorna
kunna bo där också? jag måste dock lösa vinterproblemet för jag har ingen
värme där nu, det är bara isolerat men blir nog rätt kallt om man tänker på
våra två sista vintrar....

En dum fråga till, om man sommartid har en voljär ute, kan man
låta dom flyga fritt en stund? bor i ett villaområde så vi har nog inte
så mycket rovfåglar här. Såg bilder på en uppfödares hemsida hur hon
lät sina flyga fritt i det fria emellanåt, såg himla mysigt ut!

Trevlig midsommar!
Mvh Hyacinten

Njura

  • Inlägg: 806
  • fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: vita skrattduvor
« Svar #8 skrivet: 23 jun-11 kl 21:09 »
Oki, då får det bli ett par då! Var bara lite orolig de skulle bli för många
ungar så man inte hinner hitta bra hem till dom, men man kanske kan
ta bort äggen om de blir för många? eller är det grymt...? läste nånstans
att om man bara har en hona kan hon bli stressad oxå. Är det så? jag
tror bara jag vill börja med två...av platsskäl mest, är det dumt kanske jag
ska avstå från att skaffa alls då?

En idé jag har är att på sikt bygga om ett uthus på tomten till en plats
för några hönor (dvärgsilkisar). Då får de ett stort rum, skulle duvorna
kunna bo där också? jag måste dock lösa vinterproblemet för jag har ingen
värme där nu, det är bara isolerat men blir nog rätt kallt om man tänker på
våra två sista vintrar....

En dum fråga till, om man sommartid har en voljär ute, kan man
låta dom flyga fritt en stund? bor i ett villaområde så vi har nog inte
så mycket rovfåglar här. Såg bilder på en uppfödares hemsida hur hon
lät sina flyga fritt i det fria emellanåt, såg himla mysigt ut!

Trevlig midsommar!
Mvh Hyacinten

om du köper en hona och en hane blir det bra :) de kommer sitta o gulla med varandra o kommer nog inte på något sätt stressa varandra.

vinterproblemet är löst.... jag hade mina skrattuduvor helt ute på vintern. de klarade sig helfint. ner mot 30 minus o de överlevde.
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: vita skrattduvor
« Svar #9 skrivet: 23 jun-11 kl 22:52 »
Ett par är det bästa man kan ha. Duvor trivs bäst parvis. Jag har också mina ute utan värme och de klarar vintrarna utan problem. Sålänge voljären har tak+3 väggar på någon sida så funkar det bra.
Det går bra att låta de flyga lösa ute men på grund av sin storlek bör man hålla uppsikt över dem hela tiden så inte något djur attackerar dem (katt, skata, rovfågel).
Ge de bara tillgång till bokorg på sommaren. Räcker med att låta de få 1 kull per år och sen kan man ta bort korgen. Eller inte ge dem någon alls om man inte vill ha ungar.
Påfågelduvor.

lantis

  • Inlägg: 137
    • Västmanland
SV: vita skrattduvor
« Svar #10 skrivet: 24 jun-11 kl 17:25 »
Undrar varför ni pratar om 2 honor till en hane bland skrattduvorna, mina duvor lever i par och det funkar alldeles utmärkt, har aldrig upplevt att honan blir stressad. Det är väl vanligast att de lever i par.
Jag har 2 vita skrattduveungar, men de är födda nu i början på juni, de har inte börjat äta själva än. Sen tar det ett halvår åtminstone kanske längre innan man vet kön på dem.

Sen tycker inte jag att det är snällt att ha dem ute på vintern, ser ju bara på hösten att de bara sitter och kurar ute, inte speciellt aktiva. Sitta ute i snöstorm, eller 20 graders kyla inte snällt.
Jag har inga djur ute på vintern, varken vaktlar, duvor eller  kanin. Jag håller på med mina djur och inte går man ut och gullar med dem  någon längre stund i 20 graders kyla.

Skrattduvor på djuraffären är ganska dyra, här i stan tar de 500 för en vit. Jag tar 150 kr för de vita.

 Detta är min åsikt, men alla gör som de vill


Hyacinten

  • Inlägg: 30
    • Närke
SV: vita skrattduvor
« Svar #11 skrivet: 25 jun-11 kl 09:32 »

Ok! Tusen tack för alla svar!! Va bussiga ni är!!  :)

OM... någon har ett par (vita) till försäljning och inte bor för långt bort kontakta
gärna mig! Hyacinten9@hotmail.com  Tycker det vore så kul att få köpa
av en fågelentusiast! Men annars får jag söka via djuraffären...

Ha de gott alla och trevlig fortsättning på midsommarhelgen!
Hyacinten

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: vita skrattduvor
« Svar #12 skrivet: 26 jun-11 kl 16:29 »
Ja du lär nog hitta några förr eller senare. De är rätt vanliga.
Skrattduvor är verkligen trevliga fåglar


Påfågelduvor.

Hyacinten

  • Inlägg: 30
    • Närke
SV: vita skrattduvor
« Svar #13 skrivet: 26 jun-11 kl 19:16 »
Ååå...nu blev jag ännu mer sugen, så fina fåglar du har! De vita är så fantastiska! Om man har två vita,
blir det bara vita "barn" då eller kan de få andra färger också? Törs ni "rasta" era ute? Jag tänkte sommartid
ha en voljär på altanen, undrar om man vågar släppa ut dom där i mellanåt då man själv är med? kruxet
blir väl att kalla in dom då man själv vill det?  :P
Mvh Hyacinten

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: vita skrattduvor
« Svar #14 skrivet: 26 jun-11 kl 21:36 »
Mina två vita ger bara vita ungar. Färgen på ungarna beror ju på vad som ligger i släkten så man kan inte säga vad det kan bli. Men är båda föräldrarna samma färg kan man räkna med att ungarna blir det också. Men kan också dyka upp andra färger.
Jag låter inte mina vara lösa men har man dem med sig lösa ute så går de in själva på kvällen. Annars är det bara locka med mat eller bära in dem själv.
Men du får vara berädd på att de kan sticka iväg och inte ses igen så skulle inte rekomendera att ha de helt lösa. Det är bättre med en utevoljär.
Påfågelduvor.

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: vita skrattduvor
« Svar #15 skrivet: 27 jun-11 kl 12:08 »
En av de vita och den rödbruna rymmde imorse. Den vita som har en unge stannade kvar och kunde lätt fångas in. Men den rödbruna stack iväg och har inte synts till sen dess. Får se om den kommer tillbaka.
Påfågelduvor.

AmazingNature

  • Inlägg: 23
    • Småland
SV: vita skrattduvor
« Svar #16 skrivet: 22 jul-11 kl 10:02 »
Ååå...nu blev jag ännu mer sugen, så fina fåglar du har! De vita är så fantastiska! Om man har två vita,
blir det bara vita "barn" då eller kan de få andra färger också? Törs ni "rasta" era ute? Jag tänkte sommartid
ha en voljär på altanen, undrar om man vågar släppa ut dom där i mellanåt då man själv är med? kruxet
blir väl att kalla in dom då man själv vill det?  :P
Mvh Hyacinten
Ett något sent svar angående färgen : Ja, två vita ger bara vita ungar.

Hyacinten

  • Inlägg: 30
    • Närke
SV: vita skrattduvor
« Svar #17 skrivet: 22 jul-11 kl 10:37 »

Hej! Har nu fått tag i en vit hona!!  :) :) :)  jättefint och handtam!
Söker en hane till henne nu, just nu bor hon hos en snäll kompis som har två
duvor själv. Jag ringde en djuraffär och de kunde ta hem en vit hane för 589 kr!!! hick..
(bilresa dit så några hundra till får jag lägga ut då!)
Nä, jag tror jag avvaktar, känns ändå trevligare köpa direkt av en uppfödare eller
av någon som inte längre kan ha kvar sin vita hane..
Så vet ni något.... blir jag så här =  :D glaad!!

Hälsningar Hyacinten

AmazingNature

  • Inlägg: 23
    • Småland
SV: vita skrattduvor
« Svar #18 skrivet: 22 jul-11 kl 11:19 »
Gratttis till din första skrattduva :)
Här har vi tyvärr inga vita hanar till salu men jag hoppas att du hittar en snart. 589 kr... hmm ja... det var då i dyraste läget jämför med vad andra säljer skrattduvor för, men åt andra sidan är det bra för att höja skrattduvans status :P. Men det är i vilket fall som helt mer än det dubbla för vad jag tar för mina, med rätt att lämna dem tillbaka vid "fel" kön.
planerar du att få ungar för annars passar en hona lika bra.


Hyacinten

  • Inlägg: 30
    • Närke
SV: vita skrattduvor
« Svar #19 skrivet: 08 aug-11 kl 12:48 »
Hej igen!
Jo, jag vill nog gärna ha ett par! Vore jättemysigt få uppleva en fågelunge komma till världen!  :)

Undrar lite, vad brukar ni ha för "godis" till duvorna för att ev kunna locka lite med, vinna "förtroende"
och så? Min hona är ganska orädd, men helt kommer hon inte fram. Igår lockade jag genom att härma
hennes eget "lock-ljud" och oj vad intresserad hon blev, flög till och med ur buren själv.. stackarn, måste hitta en pojkvän till henne. Men under tiden vore det roligt att försöka få lite mer närkontakt med henne utan att tränga sig på... hur brukar ni göra? Hon släpps ute varje dag och flyger/spankulerar fritt mellan rummen...
Hälsn Hyacinten
PS tänkte lägga in en bild, men det kommer bara text (img) nånting när jag klickar på infoga bild?

Maleficum

  • Inlägg: 54
  • Tizzy's Angora
    • Uppland
    • Tizzy´s angorakaniner och skrattduvor
SV: vita skrattduvor
« Svar #20 skrivet: 23 aug-11 kl 12:58 »
Ett något sent svar angående färgen : Ja, två vita ger bara vita ungar.

Beror inte det lite på vad för vit färg dem är?
Hade två "vita" (honan clear white, han är iof light cream så inte äkta vit men ser vit ut) som gav peach färgade ungar.

Tycker det är lite synd att det ska vara så svårt att hitta bra fakta om skrattduvefärger och dess genetik om hur färgerna och teckningarna funkar i relation till varandra, var så mycket enklare när jag höll på med undulatfärgavel!
If fourteen people believe they were Cleopatra in a former life, does that mean that Cleopatra had split personality disorder?

Smile, it makes people wonder what your up to.

AmazingNature

  • Inlägg: 23
    • Småland
SV: vita skrattduvor
« Svar #21 skrivet: 23 aug-11 kl 15:02 »
Beror inte det lite på vad för vit färg dem är?
Hade två "vita" (honan clear white, han är iof light cream så inte äkta vit men ser vit ut) som gav peach färgade ungar.

Tycker det är lite synd att det ska vara så svårt att hitta bra fakta om skrattduvefärger och dess genetik om hur färgerna och teckningarna funkar i relation till varandra, var så mycket enklare när jag höll på med undulatfärgavel!


Jag håller på att läsa och samla fakta på engelska, nederländska och franska  och kommer att bygga upp en hemsida med diverse info (på svenska). Har redan köpt domännamn (www.skrattisarna.se).  :P
När jag säger vit menar jag den riktiga vita, dvs dW//. en parning White x White, dvs dW// x dW// kan bara ge ungar med färgen dW// oavsett könen på ungarna.
Men man ska inte blanda ihop Albino (Al//Al) och White. Albinon gömmer ju en annan färg under.
Sedan har vi andra färgen som kan misstas för vit såsom Pink (dw Ta//+) och Light Cream (dB// iv//iv ry//ry)

Här hemma har jag fem ungar på uppväxt: 1 Tangerine, 1 Orange, 1 Orange pearled, 1 White och 1 wild (pied bärare) och får huvudvärk bara att försöka förutse färgerna på framtida ungar beroende på hur paren ska bildas ;D

Maleficum

  • Inlägg: 54
  • Tizzy's Angora
    • Uppland
    • Tizzy´s angorakaniner och skrattduvor
SV: vita skrattduvor
« Svar #22 skrivet: 24 aug-11 kl 11:05 »
Jag håller på att läsa och samla fakta på engelska, nederländska och franska  och kommer att bygga upp en hemsida med diverse info (på svenska). Har redan köpt domännamn (www.skrattisarna.se).  :P
När jag säger vit menar jag den riktiga vita, dvs dW//. en parning White x White, dvs dW// x dW// kan bara ge ungar med färgen dW// oavsett könen på ungarna.
Men man ska inte blanda ihop Albino (Al//Al) och White. Albinon gömmer ju en annan färg under.
Sedan har vi andra färgen som kan misstas för vit såsom Pink (dw Ta//+) och Light Cream (dB// iv//iv ry//ry)

Här hemma har jag fem ungar på uppväxt: 1 Tangerine, 1 Orange, 1 Orange pearled, 1 White och 1 wild (pied bärare) och får huvudvärk bara att försöka förutse färgerna på framtida ungar beroende på hur paren ska bildas ;D


Ser fram emot att den sidan blir färdig så jag kan lära mig ännu mer! (Älskar färggenetik).
If fourteen people believe they were Cleopatra in a former life, does that mean that Cleopatra had split personality disorder?

Smile, it makes people wonder what your up to.

Hyacinten

  • Inlägg: 30
    • Närke
SV: vita skrattduvor
« Svar #23 skrivet: 30 aug-11 kl 21:07 »

Heej igen!
Vill bara berätta att jag numer är lycklig ägare till TVÅ vita duvor! Tack, Lantis! :o)
Så tydligt man ser, hur viktigt det är med en "bur-kompis", då man får hem nr 2!
Å så fick jag inspiration till jättefina voljärer hos Lantis, man blir så glad när man
ser hur fint en del ordnar för dina djur!
Jag ser också fram emot din hemsida, Amazing! Ska bli roligt att lära sig mera om
skrattduvornas färger.

Ha de bra alla!  :)
Hyacinten

CatrinL

  • Inlägg: 3
    • -
SV: vita skrattduvor
« Svar #24 skrivet: 07 okt-11 kl 08:53 »
Hejsan! Jag föder upp duvor. Jag bor i kungsängen, utanför stockholm. Mina duvor är alltid tama eftersom jag tillbringar mycket tid med alla. Brukar bli både vita eller bruna ungar. Just nu har jag 2 vita ungar som nyligen föddes som blir leveransklara om lite mindre än 2 månader. Vi har också en brun hane till salu som är 2 månader. Men du skrev att du ville ha en vit hona. Hör gärna av dig till Catrin_L@hotmail.com, eller ring mig på 0739881587.  Mvh Catrin. :)Jag mailar gärna över bilder på våra söta duvor.
Hej ! Catrin och Christoffer heter vi och föder upp skrattduvor. Vi har nästan alltid någon duvunge att sälja.
Ring oss gärna på 0768845592/0739881587 eller maila till Catrin_L@hotmail.com.
Vi myser mycket med duvorna och är med dom varje dag, så dom ska vara tama.  Bor utanför stockholm.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 2 användare
Anders Flix, Hon-med-gässen

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser