Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "System" för kraftfoder?  (läst 5060 gånger)

Halte

  • Gäst
"System" för kraftfoder?
« skrivet: 06 apr-14 kl 17:45 »
Hejsan
Vad har ni för system för utfodring av kraftfodret? Hur ser det ut? Gärna bilder..

Har inte hittat något riktigt bra eller smidigt sätt för att kunna ge tackorna kraftfodret.. Skulle behöva lite idéer.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: "System" för kraftfoder?
« Svar #1 skrivet: 06 apr-14 kl 19:46 »
Mitt system ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: "System" för kraftfoder?
« Svar #2 skrivet: 06 apr-14 kl 20:04 »
Mitt system ;D ;D

 ;D ;D

Kör med ungefär samma system, plus schäfer.  ;D

Annars kör jag oftast med just nu iallafall: fåren får gå ut i trädgården nån timme och roa sig - vinterhagen = BLÄH TRÅÅK nu säger tackorna så de får gå ut i trädgården och beta lite och röra på sig.
Smyger ut när det är fodringsdax och fixar allt i krubborna, 3 krubbor på 6 tackor. De hör och kommer springandes men kommer inte in i hagen förrän jag vill det och hundarna ser till att de inte "spränger" stängslet.  ;)

När jag är klar, då släpper jag in fåren och då springer de till krubborna och jag slipper mosade ben. Donar med höet och vattnet under tiden de äter ur.

Under vintern har det dock varit så att man fått stå inklämd med alla fåren springande runt benen när man ska fodra, har mina aningar att det är rätt hopplöst att ens tänka tanken på att lära dem "fint bordskick" som man gör med hundarna "du får ingen mat förrän du sitter fint och väntar.."  ;D

Men man kan ju stänga ut dem om man inte orkar brottas med dem, om man har fåren ute på vintern alltså.

Halte

  • Gäst
SV: "System" för kraftfoder?
« Svar #3 skrivet: 06 apr-14 kl 20:20 »
Ok. Hur ser era foderkrubbor ut?

stina j

  • Inlägg: 167
    • Södermanland
SV: "System" för kraftfoder?
« Svar #4 skrivet: 06 apr-14 kl 22:05 »
jaha det här kanske ni skrattar åt men fungerar bra när man inte har så många får. vi har sju tackor och dom får varsin glasslåda med kraftfoder har de lammat fårde några pellets bara och är nöjda med det. individuella doser efter behov som vi bedömmer. ungtackor fick små ovala burkar så ingen annan fick ner näsan och kunde stjäla när de åt sakta. dom får både morgon och kväll och vi gör iordning burkarna när fåren är ute om det går, har dubbla uppsättningar.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: "System" för kraftfoder?
« Svar #5 skrivet: 07 apr-14 kl 08:29 »
Jag har byggt ett foderbord som det är får på ena sidan och människor på andra sidan. Alltså går jag på utsidan och häller ner kornet på foderbordet. Då spelar det ingen roll om de är heta på det. Mitt foderbord är byggt av formplyfa och format som ett lutande L där den korta delen är ner mot fåren och den långa ut mot människosidan. På det viset kan jag lägga på ensilage upp på den långa sidan och så åker det ner av sig själv när det minskar nerifrån.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: "System" för kraftfoder?
« Svar #6 skrivet: 07 apr-14 kl 22:50 »
Använder såna här krubbor/fodertråg http://se.lgprodukter.se/product.html/fodertrag-42-liter?category_id=303  fast från Granngården.

Har fyra stycken, dock behövs det bara användas tre just nu.
Tidigare har vi slängt i maten i trågen direkt men ja brotta gör de ju och de får ju ofta mat på huvudet då som "spills" bort i bädden. Detta var då krubborna hängde upp. Men nu är bädden så tjock att det inte går att hänga upp dem längre.

Så då gjorde vi så att vi bara fyllde i krubborna och sen helt enkelt ställde ner dem där de kunde äta, tre stycken så står tackorna två och två. När de var klara tog vi bort krubborna.
Nu får tackorna äta utomhus, vädret har varit så bra så de har fått börja äta ute så får de bara hö inne i fårhuset där de kan gå in när de vill.

Tror nog vi kommer fortsätta med att fylla upp krubborna och sen bara ställa ner där de ska äta, än så länge så har det kännts som det är det klart smidigaste sättet.  :)

Men vi hinner nog prova några hundra olika sätt framöver.  :)

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: "System" för kraftfoder?
« Svar #7 skrivet: 08 apr-14 kl 07:30 »
Hej, jag använder siltbergs fodertråg som man hänger upp på ex en grind. 6 tackor kan äta samtidigt eller 12-14 lamm i en lammbar. Tråget är2 meter långt
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: "System" för kraftfoder?
« Svar #8 skrivet: 08 apr-14 kl 09:04 »
Jag använder fodertråg i trä som jag har snickrat själv. Två hyvlade plankor skruvas ihop som ett V med en ändbräda på plats i varje ände. Ett block på varje plankände skruvas fast i ändbrädan och V ´et.
2 meter långa, varje 2 meterslängd betjänar 10 nyklippta tackor.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Halte

  • Gäst
SV: "System" för kraftfoder?
« Svar #9 skrivet: 09 apr-14 kl 21:23 »
Har dåligt med plats för att få till något bra system inser jag.. Och så påminndes jag om hur vansinngt irriterande och dumma i huvudet får blir av kraftfoder.. :)

Byggde ett i mitt tycke stabilt foderbord i boxen.. Efter att med livet som insats kämpat mig fram dit med hinken så tog det exakt 30 sekunder innan de huffat och puffat sönder mitt fina bygge..
Så det fick bli en rejäl förstärkning.. Men nu kan man iof inte ens tänka ordet "hink" innan de brölar som jävla mistlurar. :)

Lena K.L.

  • Inlägg: 57
    • Södermanland
SV: "System" för kraftfoder?
« Svar #10 skrivet: 09 apr-14 kl 21:37 »
 
 

Har dåligt med plats för att få till något bra system inser jag.. Och så påminndes jag om hur vansinngt irriterande och dumma i huvudet får blir av kraftfoder.. :)

Byggde ett i mitt tycke stabilt foderbord i boxen.. Efter att med livet som insats kämpat mig fram dit med hinken så tog det exakt 30 sekunder innan de huffat och puffat sönder mitt fina bygge..
Så det fick bli en rejäl förstärkning.. Men nu kan man iof inte ens tänka ordet "hink" innan de brölar som jävla mistlurar. :)


Å det är därför man skaffar lamor istället   ;)
man harnte roliare´n man jörse

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: "System" för kraftfoder?
« Svar #11 skrivet: 10 apr-14 kl 08:47 »

 


Å det är därför man skaffar lamor istället   ;)

Trampad på eller spottad på, välj själv... ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: "System" för kraftfoder?
« Svar #12 skrivet: 10 apr-14 kl 11:34 »
Har dåligt med plats för att få till något bra system inser jag.. Och så påminndes jag om hur vansinngt irriterande och dumma i huvudet får blir av kraftfoder.. :)

Byggde ett i mitt tycke stabilt foderbord i boxen.. Efter att med livet som insats kämpat mig fram dit med hinken så tog det exakt 30 sekunder innan de huffat och puffat sönder mitt fina bygge..
Så det fick bli en rejäl förstärkning.. Men nu kan man iof inte ens tänka ordet "hink" innan de brölar som jävla mistlurar. :)

Blev full i skratt av ..."med livet som insats kämpat mig fram"... :D  :D  :D Vet exakt vad du menar !!!
Jag har också snickrat ett foderbord fast det håller  ;) Använder det dock endast en kort tid efter lamning, ska ta lite bilder idag så får du se hur jag gör för att "livet i behåll". Åtekommer  ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: "System" för kraftfoder?
« Svar #13 skrivet: 10 apr-14 kl 18:16 »
Hej. Har byggt en höhäck (4 meter lång) som jag fyller på från logen där jag förvarar mitt hö eller kör in hösilage balar. Det finns en "krubba" under som samlar upp höbös som jag lätt kan ta bort innan jag ger dom kraftfoder med en skopa. Krubba har en list som stoppar tex havre/pellets från att glida bakåt på logen så att fåren inte kommer åt det. På så vis behöver jag aldrig riskera livet genom att gå in till tackorna med en spann  ;)
Bild 1 & 2 Inifrån fårens sida.
Bild 3 från baksidan/logen
     
Vad tror du Halte?
« Senast ändrad: 10 apr-14 kl 18:25 av zeina66 »
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: "System" för kraftfoder?
« Svar #14 skrivet: 10 apr-14 kl 18:18 »
Sista bilden är tagen från sidan - där jag lägger hö/hösilage eller havrehalm.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Halte

  • Gäst
SV: "System" för kraftfoder?
« Svar #15 skrivet: 10 apr-14 kl 18:44 »
Tack för bilderna! Ja det där skulle kunna funka, med någon typ av "ränna" nedanför höhäcken.. Ska kolla på det vid fodringen! Tack!

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: "System" för kraftfoder?
« Svar #16 skrivet: 10 apr-14 kl 23:50 »
Tack för bilderna! Ja det där skulle kunna funka, med någon typ av "ränna" nedanför höhäcken..

Jag hade den bredaste hängrännan jag kunde få tag på nertill först men då satte tackorna fram fötterna i den för att dra ut hö högre upp ur häcken, den var konstant smutsig....
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Halte

  • Gäst
SV: "System" för kraftfoder?
« Svar #17 skrivet: 13 apr-14 kl 14:57 »
Eftersom att det snart är betesläpp så fixade jag ett fodertråg för utomhusbruk idag.. 15 minuters arbete, garanterat omöjlig att ha sönder.. :)

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: "System" för kraftfoder?
« Svar #18 skrivet: 13 apr-14 kl 16:51 »
Hahaha, den där kan du nog tom ha till vildsvin utan att den går sönder  ;D  :D
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: "System" för kraftfoder?
« Svar #19 skrivet: 14 apr-14 kl 07:07 »
Men rätt så jobbigt att hålla rent, eller ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Halte

  • Gäst
SV: "System" för kraftfoder?
« Svar #20 skrivet: 14 apr-14 kl 07:34 »
Nej fatiskt inte.. Stocken är ju rund så tar man bort stoppen (två stenar) så rullar man den lätt och får ut skräp.. :)

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: "System" för kraftfoder?
« Svar #21 skrivet: 14 apr-14 kl 14:11 »
Vårt stall har ett upphöjt fast foderbord med staket, format som ett förskjutet T. Staketet är fast för att fåren inte skall hoppa upp på foderbordet. Men nyfödda lamm lyckas ibland trassla sig dit. Då blir det livat. Man går på mittremsan som är upphöjda bräder. Nedtill mot fåren sitter en bräda på gångjärn. Den kan stängas med hasp på bordsidan. Där sticker fåren in huvudet och äter kraftfoder som man strör längs med hela bordet.
I hagen har vi hemmabyggda krubbor. En liggande bräda med två långsidor och en kortsida. På kortsidorna A-formade stöd. Lätta att flytta för hand.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: "System" för kraftfoder?
« Svar #22 skrivet: 14 apr-14 kl 14:26 »
Nej fatiskt inte.. Stocken är ju rund så tar man bort stoppen (två stenar) så rullar man den lätt och får ut skräp.. :)
Förutsättningen är då att ingen har diarré, eller att ingen skiter i stocken och att det sen regnar... ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser