Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilköp för nyblivna lantisar???  (läst 7767 gånger)

stadsflykt

  • Inlägg: 6
    • -
Bilköp för nyblivna lantisar???
« skrivet: 20 dec-14 kl 09:59 »
Hej, jag och familjen har precis tagit steget och flyttat ut på landet!  :)

Att bo såhär är underbart, men det finns vissa problem...för att kunna ta oss till våra jobb behöver vi två bilar.

Den ena bilen ska vara ren pendelbil, och kommer inte att gå så mycket längre än max 10 mil i veckan. Kruxet är dock att det helst skall vara en bil som tar sig fram i lite terräng samt oplogat, eftersom de första kilometrarna går på grusväg som inte kommer att vara plogad hur tidigt som helst...jag har kikat lite på mindre "jeepar" som denna Suzuki Jimny:

http://www.blocket.se/halland/Suzuki_Jimny_1_3i_4x4_12400mil___Drag_57884722.htm?ca=10&w=3

Den verkar uppfylla de flesta kraven, men jag skulle gärna kunna lära mig att mecka lite själv med bilen, ingen aning om denna är "lättmeckad" eller har billiga reservdelar lätta att hitta?

Bil nr2 skall vara "familjebilen" som används för längre körning och plats för barn. Här har jag funderat på en Skoda Octavia, begagnad.

 http://www.blocket.se/orebro/Skoda_Octavia_1_6__MAN__AC__DRAG__NYBES__57750035.htm?ca=10&w=3

Kanske bäst att satsa på en lite äldre årsmodell, bara min gissning att det blir svårare att mecka själv ju modernare bilen är? Vill inte ha en massa onödigt "lull-lull"  ::)

En annan tanke jag har är att köpa en Skoda Octavia 4wd, och sen komplettera med en liten Skoda Felicia för pendling, och de dagar det är oplogat och jäkligt så får man ta storbilen...

Jag är mycket tacksam för åsikter, tips och kunniga förslag! Kommer förmodligen vara något av en frågespruta den första tiden här...hoppas ni står ut!  :o

Med vänlig hälsning.

 

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #1 skrivet: 20 dec-14 kl 10:15 »
Hos mig är det så att när plogbilen kört förbi på stora vägen blir det en snövall tvärs över infarten till vår väg. Är det kring nollan så händer det att den plogvallen blir obehagligt fast även om den inte frusit till is. Samma sak på gården, alltid är det nån snösträng som frusit eller något annat i vägen. Mitt tips är därför att du skaffar en bil som har lite högre markfrigång än vanliga bilar. Vet inte om Skodan med 4WD har det, de har nån modell av Oktavia som heter Scout eller något liknande, en bekanting till mig har en sån och han har inte haft några större bekymmer med den.


Jimnyn är rätt studsig och lite instabil, jämfört med en vanlig personbil, då den är både kort och hög. Jag hade en period en Vitara som var väldigt trevlig och tog sig fram bra men var ack så törstig. Nu åker vi Subaru Forester och det funkar bra.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #2 skrivet: 20 dec-14 kl 10:20 »
Här jag bor är grusvägen förbi plogad långt före landsvägen. Kanske OT, förlåt!

stadsflykt

  • Inlägg: 6
    • -
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #3 skrivet: 20 dec-14 kl 10:20 »
Hos mig är det så att när plogbilen kört förbi på stora vägen blir det en snövall tvärs över infarten till vår väg. Är det kring nollan så händer det att den plogvallen blir obehagligt fast även om den inte frusit till is. Samma sak på gården, alltid är det nån snösträng som frusit eller något annat i vägen. Mitt tips är därför att du skaffar en bil som har lite högre markfrigång än vanliga bilar. Vet inte om Skodan med 4WD har det, de har nån modell av Oktavia som heter Scout eller något liknande, en bekanting till mig har en sån och han har inte haft några större bekymmer med den.


Jimnyn är rätt studsig och lite instabil, jämfört med en vanlig personbil, då den är både kort och hög. Jag hade en period en Vitara som var väldigt trevlig och tog sig fram bra men var ack så törstig. Nu åker vi Subaru Forester och det funkar bra.

Ja det är inte lätt att göra "rätt" val...

Hos oss så är det en granne som plogar med traktorn, det sköts bra men vi har väldigt oregelbundna arbetstider och om man måste iväg 03.00 så kan man inte begära att grannen har plogat...

Jimnyn ska vara riktigt bra i terräng av det jag läst, men är lite orolig att det är en relativt ovanlig bil med ont om reservdelar till bra pris? Jag vill också lära mig att mecka de enklare felen själv, så tillgängliga "gör-det-själv-handböcker" på svenska är önskvärt...

För mig känns den lilla Skoda Felician som en utmärkt pendlarbil, liten, enkel, billig. Men så var det det där med 4wd...




Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #4 skrivet: 20 dec-14 kl 10:27 »
Vi har ett par hundra meter egen väg in. om det snöat mycket (i skånska mått mätt...), och man inte orkar ploga innan man åker till dagis, så drar vår king cab igenom det mesta. Älskar den bilen! Vi har även en volvo v70 som familjebil i vanliga fall när det inte snöar.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Eldjarn

  • Inlägg: 46
    • Västergötland
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #5 skrivet: 20 dec-14 kl 11:18 »
Själv hade jag en fyrhjulsdriven Suzuki Baleno som pendlarbil i 6 år. Slutade tillverkas 2001 men finns begagnad till lågt pris. Tyvärr lite rostkänslig, så undersidan bör kollas ordentligt före köp. Min hade dragkrok och fungerade med släpkärra även som “vedhämtarbil” på dåliga vägar med besvärliga motlut.
Beträffande “meka-själv” så brukar jag köpa en handbok från Haynes när jag skaffat en ny (begagnad) bil. De är på engelska men är väldigt noggranna med bra bilder på känsliga moment. Numera köper jag den typen av handböcker begagnade på nätet via Bokbörsen.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #6 skrivet: 20 dec-14 kl 11:19 »
Ett gott råd är att inte hänga upp sig alltför mycket vid tillgången på gördetsjälvhandböcker. Dels har utbudet av svenskspråkiga sådana minskat på senare år sedan det engelska förlaget Haynes har tagit över nästan hela marknaden, och dels är kvaliteten på Haynes-böcker mycket varierande. Alltför ofta är det bara sida upp och sida ner med långrandiga varningstexter och beskrivningar av hur man tar bort och sätter dit pryl A, pryl B, pryl C osv, medan så att säga beskrivande texter, specifikationer mm som är bra att ha vid felsökning saknas nästan helt och hållet.
Det brukar vara bättre att, via lämplig lagom skum fildelningssajt, tanka hem biltillverkarens egna verkstadshandböcker. Räkna med att de är på engelska eller, när det gäller europeiska bilar, på ursprungslandets språk.

Om man skaffar sig en äldre bil (första halvan av 90-talet eller tidigare) av vanligt märke så brukar det kunna gå att hitta svenskproducerade och svenskspråkiga gördetsjälvhandböcker, visserligen inte hos några biltillbehörsfirmor men däremot på loppisar, veteranmarknader eller antikvariat.

Ett par råd när det gäller bilval:
För en bil som mest ska gå i korta körningar bör man välja en bil med liten motor som blir varm snabbt efter kallstart. Det är bra om motorn har oljekylare av typ värmeväxlare mellan olja och kylvatten, så att även motoroljan blir varm snabbt. Undvik diesel med partikelfilter, de sotar igen och måste bytas, vilket blir dyrt, om inte bilen får gå i några timmar sammanhängande landsvägskörning minst ett par gånger i månaden.

Automatlåda fungerar bäst dels i ren stadstrafik och dels för ren landsvägskörning i full fart (80 och uppåt) på stora vägar, men även med moderna automatlådor kan bränsleförbrukningen bli kopiöst hög vid körning på småvägar i 60-70 km/h , dvs hastigheter strax under den då automatlådan går i lock-up-läge.

Om du inte har tidigare mekarerfarenhet får du nog räkna med att anlita t ex verkstad eller någon mer mekarkunnig granne då och då. I all synnerhet om du alltid måste ha bilen igång och inte kan låta den stå flera veckor medan du funderar på hur reparationerna ska göras. Och då är det viktigt att du väljer bil av märke och modell som den eller de som kommer att hjälpa dig med mekandet har erfarenhet av och gillar att skruva med.

Små jeepar som Jimny kan ha lömska vägegenskaper i halka, som man kan ha svårt att komma tillrätta med om man är van vid moderna framhjulsdrivna personbilar med god väghållning. Det kan vara idé att spana efter någonting med lite mer påkostad chassikonstruktion, åtminstone individuell framhjulsupphängning istället för de billiga Suzukijeeparnas stela framaxel. Större och tyngre fordon som t ex Jeep Grand Cherokee, kan dock ha drägliga vägegenskaper även om de råkar ha stel framaxel.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #7 skrivet: 20 dec-14 kl 11:51 »
Det är inte på något vis obligatoriskt att ha en 4WD-bil bara för att en bor på landet :P .

Om jag som alla andra ska utgå från mig själv, har jag bott vid någon grusväg i princip sedan jag skaffade min första bil, och haft diverse olika sådana. Samtliga 2-hjulsdrivna. De gånger jag behövt draghjälp av traktor el dyl för att vinterväglaget varit för besvärligt är lätt räknade. En äldre bakhjulsdriven bil (av skattetekniska skäl gärna äldre än 30 år) har ofta präktig markfrigång, och något tungt i bakluckan ger extra tryck på driven, tillsammans med bra dubbdäck och en schysst körteknik kommer en mycket långt.
Och som Edgar påpekar är det oftast småvägarna som får den bästa och första snöröjningen, de åkerier som har hand om de stora vägarna (för att inte tala om villagatorna i stan) har stora områden att röja och många får vänta på plogbilen till fram på eftermiddagen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #8 skrivet: 20 dec-14 kl 11:57 »
Den här har fått vara mitt hem i ett år, hundkoja, basläger, nödbivack, bärare av diverse äventyr, spåntransportör, flyttbil, pendlingsbil. Bra markfrigång och med snökedjor helt ok på vintern. En riktig slitvarg som jag köpte cash för 30000 och byggde om för nästan lika mycket. Nu bor den på landet och har ett lite stillsammare liv.
https://www.flickr.com/photos/szefi/6219789127/in/set-72157627714000211

stadsflykt

  • Inlägg: 6
    • -
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #9 skrivet: 20 dec-14 kl 13:08 »
Det är inte på något vis obligatoriskt att ha en 4WD-bil bara för att en bor på landet :P .

Om jag som alla andra ska utgå från mig själv, har jag bott vid någon grusväg i princip sedan jag skaffade min första bil, och haft diverse olika sådana. Samtliga 2-hjulsdrivna. De gånger jag behövt draghjälp av traktor el dyl för att vinterväglaget varit för besvärligt är lätt räknade. En äldre bakhjulsdriven bil (av skattetekniska skäl gärna äldre än 30 år) har ofta präktig markfrigång, och något tungt i bakluckan ger extra tryck på driven, tillsammans med bra dubbdäck och en schysst körteknik kommer en mycket långt.
Och som Edgar påpekar är det oftast småvägarna som får den bästa och första snöröjningen, de åkerier som har hand om de stora vägarna (för att inte tala om villagatorna i stan) har stora områden att röja och många får vänta på plogbilen till fram på eftermiddagen.

Åh, tro mig, ingen skulle vara gladare än jag om jag slapp skaffa en 4wd!
Kruxet är att jag VET att det många gånger kommer att vara oplogat när jag ska till jobbet snortidigt, och flera km igensnöad grusväg plus igensnöad asfaltsväg...jag inbillar mig att jag kommer att behöva en 4wd...

Verkligen inget jag önskar.

Eldjarn

  • Inlägg: 46
    • Västergötland
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #10 skrivet: 20 dec-14 kl 13:32 »
Jag har haft fyrhjulsdrivna personbilar i olika perioder, och det finns en sak som gör att man känner sig tryggare med en 4WD. Man kan köra riktigt sakta, även i hala uppförslut eller genom snövallar! Med en vanlig framhulsdriven, och ännu mer med  en bakhjulsdriven, måste man se till att satsa och ha fart på bilen för att komma uppför en backe med mycket snö. Med fyrhjulsdrift kan man ta det lugnt, krypköra om man vill, och man kommer ändå fram. Nu kör jag en framhjulsdriven  med antisladd och antispinn, men för säkerhets skull har jag skaffat snökedjor för att säkert kunna ta mig uppför backen till huset.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #11 skrivet: 20 dec-14 kl 13:45 »
Jag har haft fyrhjulsdrivna personbilar i olika perioder, och det finns en sak som gör att man känner sig tryggare med en 4WD. Man kan köra riktigt sakta, även i hala uppförslut eller genom snövallar! Med en vanlig framhulsdriven, och ännu mer med  en bakhjulsdriven, måste man se till att satsa och ha fart på bilen för att komma uppför en backe med mycket snö. Med fyrhjulsdrift kan man ta det lugnt, krypköra om man vill, och man kommer ändå fram. Nu kör jag en framhjulsdriven  med antisladd och antispinn, men för säkerhets skull har jag skaffat snökedjor för att säkert kunna ta mig uppför backen till huset.

Håller med till fullo! Man känner sig tryggare och mer säker på att man faktiskt kommer både hemifrån och hem igen på snöiga och backiga väga. Det är en stor fördel när man har tre små barn som vi.
Rekommenderar ablolut inte att köpa en bil äldre än -00. Med åldern kommer problemen, och det är smidigare att lägga lite mer med en gång, än behöva lappa och laga var varannan månad.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #12 skrivet: 20 dec-14 kl 14:23 »
Vi har bott på landet alltid och jag kan lugnt säga att en volvo 245a eller som vi har nu en 940 slår det mesta OM man har ordentliga vinterdäck ( på de skånska vägarna gärna med dubb eftersom vi ofta har lömska ishalkor).

Det kostar ganska lite att hålla igång en gammal volvo för reservdelar är billiga och man kan om man är tekniskt lagd meka mycket med dem själv.

Det är stora rymliga bilar man kan lasta in gud vet hur mycket om man fäller baksätet. Och på landet har man ju ofta behov att hämta tex fodersäckar.

Man får DRA mycket med dem på b-kort, vilket är en välsignelse.

Jag har inte upplevt problem att komma fram med våra gamla volvobilar även när det varit ganska mycket snö. Har sett många "finare" bilar stå fast och fått hjälpa loss genom åren. ( Även fyrhjulsdrivna dito). Men jag antar att det hänger mycket på körteknik också.

Lägger man på snökedjor om det är extremt mycket snö så är en gammal volvo närmast att se som "snöguden".
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #13 skrivet: 20 dec-14 kl 14:25 »
Som pendlarbil skulle jag kunna rekommendera en Skoda Fabia. En sån hade vi i många år för att göra körningar som INTE tarvade extremt lastutrymme. Med goda vinterdäck tar den sig hyfsat fram om det inte är supersnöstormen.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #14 skrivet: 20 dec-14 kl 14:37 »
Vi har en Skoda Octavia 4wd 2006 som arbetsbil och den tar sig fram förvånansvärt bra när det är snö, is och backar även när vi drar hästtransporten. En gång har den till och med fått hjälpa till att dra upp traktorn ur ett dike. Bra dubbdäck är också något som jag skulle rekommendera, hellre ordentliga däck än 4wd. Som pendlarbil har vi en ny VW Golf TDi som knappt drar något bränsle men ändå har tillräcklig tjänstevikt för att få dra hästtransporten och ett lastutrymme som räcker för att storhandla.

torparliv2

  • Inlägg: 4
    • Västmanland
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #15 skrivet: 20 dec-14 kl 15:26 »
Tänk även på att vissa gamla så kallade fyrhjulsdrivna bilar, är i praktiken EN-hjulsdrivna..
Vissa gamla dåliga konstruktioner har dålig kraftfördelning, vilket gör att slirar ett hjul stannar hela fordonet.

Håller helt med andra:   VOLVO, 240, 740, 940,  "en tung gammal pansarvagn, som tar sig fram"!!

Tänk även på att: "Skulle en avåkning/dikeskörning ske". En VOLVO tål/håller för att "dras upp"/bogseras. Vissa nya bilar tål inte en avåkning, eller att bogseras, utan att bli "sneda" i karossen. De blir helt enkelt förstörda. 

Bra däck är A o O.
Bor man på sådan plats att sjödjupet kan bli väldigt stort. Komplettera bilen med snökedjor.
Finns för simpla summan av 150 kr.

stadsflykt

  • Inlägg: 6
    • -
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #16 skrivet: 20 dec-14 kl 16:18 »
Tänk även på att vissa gamla så kallade fyrhjulsdrivna bilar, är i praktiken EN-hjulsdrivna..
Vissa gamla dåliga konstruktioner har dålig kraftfördelning, vilket gör att slirar ett hjul stannar hela fordonet.

Håller helt med andra:   VOLVO, 240, 740, 940,  "en tung gammal pansarvagn, som tar sig fram"!!

Tänk även på att: "Skulle en avåkning/dikeskörning ske". En VOLVO tål/håller för att "dras upp"/bogseras. Vissa nya bilar tål inte en avåkning, eller att bogseras, utan att bli "sneda" i karossen. De blir helt enkelt förstörda. 

Bra däck är A o O.
Bor man på sådan plats att sjödjupet kan bli väldigt stort. Komplettera bilen med snökedjor.
Finns för simpla summan av 150 kr.

Ja ni har kanske rätt...men då skulle ju Skoda Fabia kunna vara ett alternativ, om man slänger på den snökedjor...
Vi får helt enkelt se när snön kommer, hur vår nuvarande bil klarar sig, och göra en bedömning efter det.

Det är väl som vissa här skriver, en 4wd är som en trygghetsförsäkring mot att bli insnöad.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16955
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #17 skrivet: 20 dec-14 kl 16:22 »
Jimmyn är en bra och förhållande enkel bil att meka med.
Beprövad och enkel teknik i axlarna, sköter man bara den löpande servicen så kan man åka en hel del med en sådan.
Hyfsat stabila och med en god reservdelsmarkand. Det kan dock krävas en viss kreativitet med inköpen då det finns billigare reservdelar till dessa i GB och Tyskland.
Den har inte permanent fyrhjulsdrift vilket gör den till enhjulsdriven på bakaxeln vilket jag anser vara en fördel.,
Dock så kräver en fyrhjulsdrift att man använder den då och då för att inget skall kärva.
Manuella frihjulsnav är att föredra och det man bör byta till om det finns för den aktuella bilmodellen.
Fyrhjulsdriften är oxå ett perfekt komplement när man skall komma loss från gräsmattan med ett släp som sjunkit lite.

Men samtidigt så klarar man sig väl med en pansarkryssare som 745 eller liknande men det kräver en helt annan körteknik än en fyrkrafsare. 
Tänk även på att med fyrhjulsdrift så kommer du iväg snabbare uppåt dubbelt så fort men behöver precis lika långt för att få stopp på skrotet.  Falsk trygghet kallas det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

stadsflykt

  • Inlägg: 6
    • -
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #18 skrivet: 20 dec-14 kl 16:40 »
Jimmyn är en bra och förhållande enkel bil att meka med.
Beprövad och enkel teknik i axlarna, sköter man bara den löpande servicen så kan man åka en hel del med en sådan.
Hyfsat stabila och med en god reservdelsmarkand. Det kan dock krävas en viss kreativitet med inköpen då det finns billigare reservdelar till dessa i GB och Tyskland.
Den har inte permanent fyrhjulsdrift vilket gör den till enhjulsdriven på bakaxeln vilket jag anser vara en fördel.,
Dock så kräver en fyrhjulsdrift att man använder den då och då för att inget skall kärva.
Manuella frihjulsnav är att föredra och det man bör byta till om det finns för den aktuella bilmodellen.
Fyrhjulsdriften är oxå ett perfekt komplement när man skall komma loss från gräsmattan med ett släp som sjunkit lite.

Men samtidigt så klarar man sig väl med en pansarkryssare som 745 eller liknande men det kräver en helt annan körteknik än en fyrkrafsare. 
Tänk även på att med fyrhjulsdrift så kommer du iväg snabbare uppåt dubbelt så fort men behöver precis lika långt för att få stopp på skrotet.  Falsk trygghet kallas det.


Jag gillar själv Jimnyn, men det bygger mest på känsla inte kunskap :)

http://www.blocket.se/sodermanland/SUZUKI_JIMNY_4x4_1_3L_57913911.htm?ca=10&w=3

Vad tros om den? För många mil?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
SV: Bilköp för nyblivna lantisar???
« Svar #19 skrivet: 20 dec-14 kl 18:23 »
Jag tror inte du behöver fyrhjulsdrift om du inte skall dra släp på vintern. Att lägga en femhundring extra per år på riktigt bra dubbdäck blir bra mycket mer drift för pengarna. Men visst, fyrhjulsdrift och bra däck är en härlig lyx. De fyrhjulsdrivna bilar jag haft har tickat och gått utan extra kostnader (Kingcab och Ford ranger), men brodern som har en nyare passat har lagt ett antal tusen på service.

Det är bra att ha en skyffel och några påsar grus med i bilen på vintern, och gärna ett par snökedjor till drivhjulen. Jag köpte största atv-kedjorna med pigglänk till forden (fick längda en länk) och den gräver som en skogstraktor när det behövs ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 2 användare
Berberis, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser