Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När ska jag slakta bockarna?  (läst 4527 gånger)

Appeltorp 12

  • Inlägg: 152
När ska jag slakta bockarna?
« skrivet: 12 jun-09 kl 14:18 »
Har tre småbockar, den äldsta kring tre månader, som ska slaktas.
Vi har börjat skilja den äldsta från flocken för att inte få fler småttingar till hösten, så det är inga problem på det viset, men jag vill ju gärna att han ska bli så stor som möjligt innan slakt, hur påverkas smaken av åldern på okastrerade bockar?
Är det som på gris att man bör ta dem nu innan de har blivit helt könsmogna eller kan jag vänta till hösten/vintern utan att köttet tar smak?
Hur påverkas köttet generellt på getter av ålder, när är det perfekt, när blir det segt osv?

Om sen någon råkar sitta och hålla på ett slaktschema över get så skulle det ju uppskattas extra mycket  ;D
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

Sussilo

  • Gäst
SV: När ska jag slakta bockarna?
« Svar #1 skrivet: 12 jun-09 kl 17:06 »
Jag kastrerade inte de bockkillingar som skulle slaktas. De fick gå i en stor bockhage till tidig höst när det blev dax att börja stödfodra , då  slaktades de. Det var inget fel på smaken, men man måste vara noggrann vid slakthanteringen. Rökt getkött är en delikatess!

Här en fri översättning ur en bok: Ur matlagningshänseende är killingkött mer mångsidigt och nästan lika smakrikt som lamm. Idag när magert kött föredras, kan killingkött mycket väl visa sig vara överlägset. Ur kulinarisk synvinkel är killingkött av tre typer:
Månadsgamla killingar som har ett vitt kött som kalv- eller kycklingkött. Det kan användas i de flesta recept, men passar bäst i de mer kryddiga recepten.
Köttet från 3-4 mån killingar kan användas i recept för lamm.
Köttet från 6-9 mån killingar kan späckas och tillagas som lamm. Bäst blir det om det marineras, då det blir lika smakrikt som hjort/rådjurskött och lika mört som lamm.

Recept på rådjursrätter passar också för getkött.

Här finns bra info med styckningsscheman: 
http://www.koedged.dk/Materialesalg/Kogebogen/ForsideKogebogen.htm
« Senast ändrad: 14 okt-11 kl 11:04 av Sussilo »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: När ska jag slakta bockarna?
« Svar #2 skrivet: 12 jun-09 kl 22:18 »
Jag har aldrig märkt någon bismak på köttet ens från gamla fertila bockar.  Köttet blir grovfibrigare med åldern, men smak av bock verkar det bli om man misslyckas med slaktningen, så att t ex urin kommer på köttet ...  Urk!

Recept för rådjur brukar passa bra.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Appeltorp 12

  • Inlägg: 152
SV: När ska jag slakta bockarna?
« Svar #3 skrivet: 12 jun-09 kl 22:42 »
Vad bra svar man får här  ;D
Då blir det slakt lagom till jul.
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: När ska jag slakta bockarna?
« Svar #4 skrivet: 13 jun-09 kl 08:12 »
Tack, tack!  Även jag är imp:ad av den goda stämningen här, och den kunskap som finns, sammanlagt.  Bara ibland som någon uttalar sig utan att kunna så bra.  Och surfar Du runt, kan säkert även Du hitta frågor som Du känner att Du kan ge bra svar på!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

markl305

  • Inlägg: 11
SV: När ska jag slakta bockarna?
« Svar #5 skrivet: 15 jun-09 kl 21:11 »
Bra fråga! Man hör aldrig om någon som äter getkött... Själv har jag några angoragetter, går även deras kött att äta?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: När ska jag slakta bockarna?
« Svar #6 skrivet: 16 jun-09 kl 00:36 »
På vilket sätt skulle de skilja sig från lantras?  Eller rådjur?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

324 gäster, 3 användare (2 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser