Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka ramar kan användas?  (läst 2020 gånger)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Vilka ramar kan användas?
« skrivet: 13 jun-07 kl 08:50 »
Har ett antal utbyggda ramar som innehåller en del rester av honung från i fjol, en del med några mögelprickar och annat "skräp" som inte går att skaka ut. Går dessa ramar att använda till skattlådor? Gör bina rent?

I några av ramarna har även cellerna blivit "skeva"/skadade. Ramarna är alltså hela o fina, likaså vaxet, men inte cellerna.
Kan dessa ramar användas? Renoverar bina cellerna?

Eller är det bättre att skaffa nya EJ utbyggda ramar?
« Senast ändrad: 13 jun-07 kl 10:53 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Jamte

  • Inlägg: 356
  • I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
Re:Vilka ramar kan användas?
« Svar #1 skrivet: 13 jun-07 kl 19:18 »
Har ett antal utbyggda ramar som innehåller en del rester av honung från i fjol, en del med några mögelprickar och annat "skräp" som inte går att skaka ut. Går dessa ramar att använda till skattlådor? Gör bina rent?

I några av ramarna har även cellerna blivit "skeva"/skadade. Ramarna är alltså hela o fina, likaså vaxet, men inte cellerna.
Kan dessa ramar användas? Renoverar bina cellerna?

Eller är det bättre att skaffa nya EJ utbyggda ramar?

De går säkert att använda, men äckligt är det. I alla fall med möglet.

Bina fixar skadade celler lika lätt som de bygger ut nya kakor.

Somliga påstår att man genom att ge bina utrumme att bygga, håller tillbaka svärmandet. Sen är det ju fräsch med nytt rent vax
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Vilka ramar kan användas?
« Svar #2 skrivet: 13 jun-07 kl 19:49 »
Tack, då kan jag andas lite lättare.
 
Tyckte nämligen att det var synd att kassera ramarna, även om det, som du skriver, är lite äckligt med allt kladdet.
Möglet är bara lite, några små prickar, men kakorna ser ju lite tilltufsade ut.

Huvudsaken inte bina eller honungen tar skada.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Vilka ramar kan användas?
« Svar #3 skrivet: 13 jun-07 kl 20:06 »
Ursäkta,vet inte mycket om bi-odling,men vill lära mej så småningom...
Skulle inte typ varmluft kunna göra så att smuts försvinner?tänkte på en hårfön,eller bättre en apparat för färgborttagning?dom kan bli heta...
(Eller tvätt i badkar,med hett vatten+duschslang och rotborste?)
Antar att pastörisering,eller sterilisering, måste ske?

Eulalia

  • Gäst
Re:Vilka ramar kan användas?
« Svar #4 skrivet: 13 jun-07 kl 20:15 »
Citera
Ursäkta,vet inte mycket om bi-odling,men vill lära mej så småningom...
Då är vi två Sivan48  ;)
Jo, skrubba med hett vatten är ju bra om ramarna inte har vax..jag gjorde så, skrubbade i badkar samt diskade i diskmaskin.

Men om man vill behålla ramarna med vaxet intakt, så får det nog vara kallvatten isåfall för att få bort småtjafs som pinnar och annat.
Fast jag tvivlar starkt på att man överhuvudtaget ska blöta ner utbyggda ramar..annat än för att ge bina vatten.

Hur håller ni era utbyggda ramar, som inte sitter i kupor?
För att de ska klara sig från vaxmott o andra kryp?


anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Vilka ramar kan användas?
« Svar #5 skrivet: 13 jun-07 kl 22:01 »
Hur håller ni era utbyggda ramar, som inte sitter i kupor?
För att de ska klara sig från vaxmott o andra kryp?

Jag fick rådet att ha ramarna sittandes i lådorna med tidningspapper mellan varje låda. Allra högst upp lägger vi en täckskiva med tidningspapper under, mot lådan, som täcker mot tex möss. Lådorna står på en plywoodskiva med tidningspapper, även där. Tydligen finns det nåt i pappret eller kanske trycksvärtan som vaxmotten inte gillar.

Och tvätta ramarna som har utbyggt vax vågar jag inte. Jag har skakat ut det som är löst, resten är mest gammal honung, klenig som tusan, och lite mögel samt nåt annat vitt lite "fluffigt" som jag gissar är nån sorts mögel även det.
Däremot har jag inte sett nåt som liknar mott/flygfän eller larver i vaxet som kan tyda på insektsangrepp av nåt slag.

Ialla fall blir det tätt nog för att hålla även de lite större insekterna borta från ramarna, flugor, getingar o myror m.m. och som sagt även möss.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser