Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avvänjning av kalvar  (läst 2357 gånger)

Rödkullan

  • Inlägg: 7
    • Skåne
Avvänjning av kalvar
« skrivet: 18 okt-18 kl 21:56 »
Vi har fyra rödkulllor som i våras fick var sin kalv. Nu börjar vi fundera på en eventuell avvänjning av kalvarna. Vårt problem är att vi bara har en hall för lösdrift inför vintern, så jag undrar lite om hur länge kalvar måste vara åtskilda från korna innan de kan gå tillsammans igen. Och skulle det fungera att låta kalvarna vara instängda i ena halvan av ladan medan korna kan gå ut och in i andra delen (och fortsätta beta).

 

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Avvänjning av kalvar
« Svar #1 skrivet: 18 okt-18 kl 22:52 »
Vi har kvigor som själva blivit mammor men ändå diar andra nykalvade kor. Även om vi stängt bort en hel sommar på olika beten så hjälper inte det. Så det beror mer på gammel korna om de tolererar äldre kalvar att dia eller ej.
Hade en gammal ko som sköt bort den nyfödda kalven pga att kvigan gick kvar och diade.
Men hade som tur var en annan ko som kalvade samma dag som tog till sig den andres kalv också

Tjockstahönan

  • Inlägg: 61
    • Småland
SV: Avvänjning av kalvar
« Svar #2 skrivet: 22 nov-18 kl 21:46 »
Hej!
Nu kanske avvänjningen är klar, men jag kan verkligen rekommendera att använda sig av nosplatta/antisjälvmjölkare/nosring. Alla studier visar att det är den minst stressande avvänjningen för både ko och kalv, eftersom den efterliknar den naturliga avvänjningen när ko och kalv kan vara tillsammans och ha kvar sin sociala samvaro. Inget skrikande. Det blir bara svårt/omöjligt för kalven att komma åt att dia, och kanske lite obehagligt för kon så hon går iväg eller föser undan kalven precis som när avvänjningen sker naturligt.

Jag har nyligen fått veta att det går att köpa QuietWean Calf weaners (sök på nätet) från t.ex. USA, men hittills har jag använt s.k. antisjälvmjölkare som jag köpt på granngården. De ser läskigare ut än vad de är, och kalvarna betar och äter hö med dem på utan problem. Man har på dem i några veckor, och sedan har de vant sig av med att dia.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

324 gäster, 2 användare
xaelanar, Storlyckans Anna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser