Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vatten till diskmaskin blandare och TM  (läst 2140 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
Vatten till diskmaskin blandare och TM
« skrivet: 27 sep-18 kl 20:05 »
Hej!
Har ett hus vi håller på att renovera.
Nu är det så att vi har en borrad brunn med självtryck som vi har en trädgårdsslang kopplad till. Den slangen kopplar vi sedan till diskmaskin, sen flyttar vi den till tvättmaskin när vi behöver det och slutligen fyller vi hinkar till dricksvatten mm. Vattnet går från brunnen till en hydropress i källaren som inte är inkopplad.

Skulle vilja optimera detta system för att vinna lite tid och bekvämlighet.
Har tänkt köpa en billig blandare och koppla slangen till men vill ju även få med diskmaskinen där. En t-koppling där kanske? Men vidare vill kg ju ha en slang som går till tvättmaskinen som står i ett uthus. Är det bara att köpa massa två t-kopplingar och koppla trädgårdsslang till allt eller finns det bättre sätt?
Obs detta är bara ett provisorium som ska förenkla under ett par tre månader tills det göra ordentligt med varmvattenberedare osv. Vill därför inte lägga så mycket tid eller pengar på det. Och kan självtrycket stå mot DM och TM konstant utan att de tar någon skada? Röris sa ut mig att dra ut slangen när tvättmaskinen tvättat klart.

Tacksam för hjälp!
Allt gott!

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Vatten till diskmaskin blandare och TM
« Svar #1 skrivet: 27 sep-18 kl 21:13 »
Vet inte hur det är med TM, men min DM har en elektrisk vattenventil i klump som man kopplar till kallvattnet. Den öppnar när DM vill ha vatten, stänger när den är nöjd.

Jag köpte en blandare, den blandare jag ville ha i köket, som har en avstängning för DM inbyggd.
Denna https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40244162/ köpte jag.
Kika på monteringsmanualen för detaljer, de flesta kranar ser ut på liknande sätt.

Man kopplar: VV til varm/röd på kranen. KV till kall/blå på kranen. Den stora R15 på kranen går till DM.

Om man ta med i kostnaderna lite skarvar, rörbitar mm så blir det inte mycket dyrare att skaffa riktiga delar direkt, även om dessa monteras provisoriskt.

/Rikard

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vatten till diskmaskin blandare och TM
« Svar #2 skrivet: 27 sep-18 kl 21:17 »
Disk- och tvättmaskin tål utan vidare att stå med konstant tryck. Se bara till att självtrycket ligger inom de gränser som tillverkaren tillåter för respektive maskin (bör stå i bruksanvisningen).  Typiskt är att minsta tillåtna tryck är runt 0,5 - 1 bar och högsta tillåtna tryck 7- 10 bar.
Om trycket är lägre än det lägsta tillåtna, så finns det risk att s k pilotstyrda magnetventiler i maskinerna inte stänger pålitligt.

Trädgårdsslangar och gardenakopplingar är inte att rekommendera inomhus ens för provisoriska installationer, det är för stor risk att något börjar läcka. Om du ska göra en billig, provisorisk men ändå permanent installation så använd PEM-slang och plastkopplingar som passar till den. Se till att ha en huvudkran vid inloppet till huset som är lätt att stänga om det börjar läcka nånstans.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Vatten till diskmaskin blandare och TM
« Svar #3 skrivet: 28 sep-18 kl 11:14 »
Och jag vill tillägga att se upp med trädgårdsslangar till dricksvatten. Vissa läcker mjukgörare så det sprutar om det.


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vatten till diskmaskin blandare och TM
« Svar #4 skrivet: 28 sep-18 kl 11:21 »
Dock är den risken mindre nu än förr. De otrevligaste mjukgörarna är ju förbjudna inom EU sedan 2006 (RoHS-direktivet). Men man kan förstås behöva tänka sig för om man har gamla PVC-slangar i bruk.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Vatten till diskmaskin blandare och TM
« Svar #5 skrivet: 29 sep-18 kl 00:23 »
Jag litar inte ett dugg på all denna import från Kina. Har en nyköpt automatisk trädgårdsslang från Biltema (förra året) som fortfarande skummar efter en hel varm sommars användning. När grejerna inte klassas som livsmedelsgodkända så är det nog inte så bra koll.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vatten till diskmaskin blandare och TM
« Svar #6 skrivet: 29 sep-18 kl 08:13 »
Det är i alla fall mindre risk att det som skummar ur slangen är riktigt hälsofarligt, än om den hade varit tillverkad och importerad före 2006.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Vatten till diskmaskin blandare och TM
« Svar #7 skrivet: 29 sep-18 kl 08:36 »
Ja, lite går miljöarbetet framåt, fastän det rätt som det är tar ett steg bakåt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vatten till diskmaskin blandare och TM
« Svar #8 skrivet: 29 sep-18 kl 08:58 »
När ni nu snackar gifter i slangar, så väcker det andra funderingar.
Många nya saker som det är mer eller mindre mjukt plast/gummi i, har en frän doft.
Oftast är det saker från Kina.
Undrar vad det är som luktar?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vatten till diskmaskin blandare och TM
« Svar #9 skrivet: 29 sep-18 kl 09:49 »
När ni nu snackar gifter i slangar, så väcker det andra funderingar.
Många nya saker som det är mer eller mindre mjukt plast/gummi i, har en frän doft.
Oftast är det saker från Kina.
Undrar vad det är som luktar?
ja det är bara man går in på jula eller Biltema så slår lukten emot en. min erfarenhet är att det inte är så å mycket gummi i "gummi"produkter såsom däck och slangar de säljer. istället plaster med mjukgörare.  jag gissar att det är den kombinationen som skapar lukten.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vatten till diskmaskin blandare och TM
« Svar #10 skrivet: 29 sep-18 kl 12:11 »
ja det är bara man går in på jula eller Biltema så slår lukten emot en. min erfarenhet är att det inte är så å mycket gummi i "gummi"produkter såsom däck och slangar de säljer. istället plaster med mjukgörare.  jag gissar att det är den kombinationen som skapar lukten.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Om man går in till Rubber på Västerslätt, så luktar det nått helt annat om gummiprylarna, som inte är lika frän.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vatten till diskmaskin blandare och TM
« Svar #11 skrivet: 29 sep-18 kl 22:46 »
Det som luktar om vissa sorters gummi är framför allt oljor som är inblandade som mjukgörare. De billigaste lämpliga oljorna innehåller en hel del s k aromatiska kolväten (alltså samma sorts ämnen som ingår i t ex thinner, och som det finns en del av i vanlig motorbensin, dock inte alkylatbensin).
Nackdelen med dessa, förutom att de luktar, är att de är flyktiga och avdunstar med tiden, varvid gummit hårdnar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Vatten till diskmaskin blandare och TM
« Svar #12 skrivet: 30 sep-18 kl 00:40 »
Det stora problemet är inte att de har dålig kvalitet eller att de luktar, utan att de är giftiga både vid användning och tillverkning. Har frågat Biltema om de vet vad som orsakar den speciella lukten, men inte fått något bra svar.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Vatten till diskmaskin blandare och TM
« Svar #13 skrivet: 04 okt-18 kl 10:11 »
Tack för tankar och idéer! Tar till mig giftaspekten och byter snarast från trädgårdsslang. Allt gott! Burr, kallt nu. Måste upp och fortsätta med glidgjutningen av skorstenen. Pust.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 3 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser