Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart hittar jag reservdelar till Partner el motorsåg?  (läst 3725 gånger)

  • Gäst
Vart hittar jag reservdelar till Partner el motorsåg?
« skrivet: 20 sep-18 kl 09:46 »
Jag googlar ock googlar. Driv drevet till min elsåg Partner ES 2200 har blivit slitet. Sågen bara slirar. Det är det drevet som driver kedjan. Det är väl en äldre modell av såg. Det har kommit ut nyare sen dess..vet inte när jag köpte denna på Coop, Minst 5 år sedan.Ska kolla min mapp med manualer. Jag är skeptisk om "vanlig bättre trädgårds-affär" har reservdelar. I serviceboken står det inget vettigt angående adresser. Kommer bara fram ett enda virrvarr av olika sorters trädgårds-grejs som inte har med min såg att göra.

Sågen är väldigt bra till vedsågning. Den är rätt tyst. Som tur var köpte jag en till sen då de reade ut dem. De var så billiga. Så jag packade upp en helt ny i låda i går. Så jag fick sågat en bra hög med ved.

Jag får leta vidare. Men det går trögt. Men som sagt jag kommer nog att klara vinterns behov av ved med nya sågen. Jag sågar av den torraste veden till att börja med.

10:12

Jag är inne ock kollar en sida nu. Reservdelar online.se  Inte helt lätt att manövera sig fram. Jag fota av en etikett på sågen. Gjord 2011 stod det. Jag kollar vidare.

Jag har nu gjort en förfrågan. Ska få svar inom 24 timmar. Någon sprängskiss har jag inte hittat. Jag får kolla efter det.

Tack för svar!


2018-09-20

20:50

Den där firman på nätet tar hem ett sånt där drev till mig. 335 kr. Vad bra att det löser sig.
« Senast ändrad: 20 sep-18 kl 20:50 av Fixasjälvkille »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vart hittar jag reservdelar till Partner el motorsåg?
« Svar #1 skrivet: 20 sep-18 kl 10:01 »
Jag googlar ock googlar. Driv drevet till min elsåg Partner ES 2200 har blivit slitet. Sågen bara slirar. Det är det drevet som driver kedjan. Det är väl en äldre modell av såg. Det har kommit ut nyare sen dess..vet inte när jag köpte denna på Coop, Minst 5 år sedan.Ska kolla min mapp med manualer. Jag är skeptisk om "vanlig bättre trädgårds-affär" har reservdelar. I serviceboken står det inget vettigt angående adresser. Kommer bara fram ett enda virrvarr av olika sorters trädgårds-grejs som inte har med min såg att göra.

Sågen är väldigt bra till vedsågning. Den är rätt tyst. Som tur var köpte jag en till sen då de reade ut dem. De var så billiga. Så jag packade upp en helt ny i låda i går. Så jag fick sågat en bra hög med ved.

Jag får leta vidare. Men det går trögt. Men som sagt jag kommer nog att klara vinterns behov av ved med nya sågen. Jag sågar av den torraste veden till att börja med.

Undrar om "Toll" kan skriva ut en med sin nyinförskaffade skrivare?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vart hittar jag reservdelar till Partner el motorsåg?
« Svar #2 skrivet: 20 sep-18 kl 10:18 »
Hej

Gå in på partners hemsida och leta upp en sprängskiss. Benämningen som används inom Husqvarna koncernen är Ipl (Illustrated parts list).

När du har hittat reservdelsnummret då går du bara till vilken husqvarna återförsäljare som helst och gör din beställning.

Husqvarnas reservdelspolicy är i normalfallet att garantera tillgång på reservdelar 10 år efter att sista maskinen lämnat fabriken. Men vanliga delar som rör på sig och finns tillgång på kan finnas mycket längre.

Mvh
Magnus

"fd reservdelsadministratör på Husqvarna"

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Vart hittar jag reservdelar till Partner el motorsåg?
« Svar #3 skrivet: 20 sep-18 kl 11:00 »
När du håller på med reservdelsefterforskningar, så är som tropfrog nämnde reservdelslistan (IPL) mycket bra att ha. När du väl har hittat ett reservdelsnummer så kan du googla på det.

Tänk också på att exakt samma, eller åtminstone mycket snarlika motorsågar säkerligen har sålts under många andra namn också. Oavsett vilket märke som står på den, så känner man igen sågar med samma ursprung på hur typskylten ser ut och att det finns den där loggan som är gemensam för hela Electroluxkoncernen i ett hörn av typskylten.  Förutom de mest självklara märkena som Partner, Norlett, Jonsered, McCulloch m fl så har jag även sett identiska elmotorsågar säljas under namnet Cotech på Clas Ohlson, det finns säkert fler återförsäljarkedjor som har sålt dem under eget märke och egen färgsättning.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Vart hittar jag reservdelar till Partner el motorsåg?
« Svar #4 skrivet: 06 okt-18 kl 12:24 »
Inte bara att titta på reservdelslistor ock sprängskisser när de är så svåra att få fram. Man hänvisas till olika amerikanska sidor.Men sen är det totalstopp då man ska gå vidare.

Hur som helst så har jag fått tag på det jag behöver.

Sen har jag googlat kopplingstrumma Partner på Clas ohlsson (ock 538 24 02-60 för så står det på Husqvarnapåsen grejen kom i från en annan firma)


Det kommer upp 2 kopplingstrummor på Clas Ohlsson   465 kr för den dyra. Men den på bilden har 7 tänder. Det ska vara 6 tänder.


Ingenting är direkt lätt. Men skit samma jag har fått tag på delen nu. Maskinen funkar igen.


Det är ju det att man vill jämföra priser innan man skickar efter något.


Att fråga på C Ohlsson är inte alltid det lättaste. Lite diffust...jag säger inte att tjejer fattar mindre. Men man blir uppgiven av svävande svar. Att man tror saker. Eller att det "ser ut som"...Man vill veta: passar passar inte till vilken såg.

Nästa gång åker jag nog till Skog ock Maskin i Tibro. De är bra. (men på nätet kan saker vara billigare)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vart hittar jag reservdelar till Partner el motorsåg?
« Svar #5 skrivet: 06 okt-18 kl 16:36 »

Tänk också på att exakt samma, eller åtminstone mycket snarlika motorsågar säkerligen har sålts under många andra namn också. Oavsett vilket märke som står på den, så känner man igen sågar med samma ursprung på hur typskylten ser ut och att det finns den där loggan som är gemensam för hela Electroluxkoncernen i ett hörn av typskylten.  Förutom de mest självklara märkena som Partner, Norlett, Jonsered, McCulloch m fl

Nu vet jag inte hur gammal motorsågen är. Men vill ändå påpeka att samtliga varunamnen du nämner ägs av husqvarna koncernen, inte Electrolux. Electrolux avvecklade Husqvarna 2006 och det har sedan dess varit en fristående koncern.

Mvh
Magnus

 

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Vart hittar jag reservdelar till Partner el motorsåg?
« Svar #6 skrivet: 17 okt-18 kl 23:39 »
Lite äldre maskiner brukar jag köpa delar från tradera,
det finns ganska mycket delar där, ibland kompletta reservdelsmaskiner.
Några aktörer marknadsför även bara delar från skrotade maskiner,
 på ett seriöst sätt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, sayerbýr, Efwa, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser