Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur inreder ni era växthus?  (läst 1955 gånger)

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
Hur inreder ni era växthus?
« skrivet: 09 aug-18 kl 01:20 »
Hej, jag har just byggt ett nytt växthus efter att rekordsnön krossat vårt gamla, konstigt just nu i vår supersommar.

Jag har gjort ett försök nu med nedsänkt växthus, ca 60 cm bara eftersom jag stötte på stenbumlingar. Tänker ta tillvara jordens utjämningsförmåga då det gäller temperaturen.

Min fråga dock är hur och med vad ni bygger odlingsbäddarna. Eftersom jag ledsnat på myrangrepp och murknande träinredning så vill jag testa något nytt. Grunden är byggd med lecablock eller lättbetong som man också säger. Bäddar har jag funderat på plåt, murad tegelkant, acrylplastskivor och taktegel. Jag vill ha det stabilt och myrfritt. Har ni tips och erfarenheter? Tryckinpregnerat vill jag inte ha.


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur inreder ni era växthus?
« Svar #1 skrivet: 09 aug-18 kl 12:57 »
Man bygger väl av sånt man har hemma? Jag hade några tryckimpregnerade brädor som använts på byggställningar. Blev snyggt med nedstänkta plankor i 3 olika färger. Bädden är nedsänkt i marken och klädd invändigt med dammduk. Nåt som jag också hade över sedan tidigare projekt.

Mvh
Magnus


Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Hur inreder ni era växthus?
« Svar #2 skrivet: 11 aug-18 kl 22:42 »
Hade inget sånt hemma men hittade rostfri plåt på skroten så det blir till att skära och bocka. Efter detta så lär växthuset hålla i femtio år om det inte kommer två meter snö igen. Men i framtiden kommer jag alltid att sätta upp snöstöttor varje vinter.
Mvh
Rolle


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser