Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga om bromsat släp till obromsat  (läst 26186 gånger)

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
Bygga om bromsat släp till obromsat
« skrivet: 01 apr-18 kl 16:15 »
Står i valet och kvalet om jag ska göra det,själva dämparen i draget är slut och bromsarna vet jag inte skicket direkt,är det någon som gjort det?kostnad regbesiktning mm

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #1 skrivet: 01 apr-18 kl 17:41 »
Dämparen i påskjutsbromsen och resten mellan hjulen är borta på min.
Sen är påskjutsbromsen ihop skjuten och två hål borrade rätt igenom för att låsa den.
Bultarna ser du på var sida om typskylten, en vågrät och en lodrät.

Stötdämparna på axeln är även borta, men vet inte om det behövs ta bort.

Sen är den regbesiktigad som obromsad, med 750 kg totalvikt.

Fördelen som jag ser det är att kontrollbesiktningen blir billigare, ingen skatt och får dras efter lätt lastbil med 3 500 kg i totalvikt på B körkort

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #2 skrivet: 01 apr-18 kl 21:12 »
Som jag förstått det att men inte behöver man inte ta bort stötdämparna.
Dock kan man fundera lite över att tillse att dom har rätt kapacitet.
« Senast ändrad: 01 apr-18 kl 21:59 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #3 skrivet: 01 apr-18 kl 21:35 »
Många släpvagnar med gummifjädrad axel har inga stötdämpare.  Om det finns stötdämpare så bör de få vara kvar, det är framför allt när vagnen går tom som de verkligen gör nytta.

Själv är jag skeptisk till att bygga om en släpvagn till obromsad, det är så stora fördelar med att ha fungerande broms på vagnen, speciellt om väglaget är dåligt och dragbilen lätt, att jag gärna tar besväret och kostnaderna med att hålla en påskjutsbroms i användbart skick. Förr var det många släpvagnar som blev stående obesiktigade pga att bromsdelar var orimligt dyra hos svenska återförsäljare, men nu när det går lätt att köpa på nätet från t ex Tyskland så är det inte längre något problem. Men det kan krävas en del detektivarbete för att luska ut vad det är för delar som ska köpas. TSV-numren som alltid används när man ska köpa släpvagnsreservdelar i Sverige är ju inte användbara utomlands, då gäller det att ha reda på fabrikat och typbeteckning på påskjutsanordning och hjulbromsar för att få rätt delar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #4 skrivet: 01 apr-18 kl 21:46 »
Det blir lite lättare att backa utan påskjutsbroms

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #5 skrivet: 01 apr-18 kl 22:11 »
Jo, det är fördelar och nackdelar... Jag är ju generellt emot förbud och krångel, och blev blev därför glad när vi fick upp släpfarten till 80 km/h och fick möjlighet att dra 750 kg obromsat efter bilen. Men det den där obromsade vikten är en fara när det kniper. Än så länge har inget allvarligt hänt mig, men ett rådjur och en gris har fått sätta livet till utan att duga till mat för att 700 kg knuffat på när jag bromsat. Så nu går jag tillbaks till att ha bromsat släp till den lilla lasten också. Det går rätt fort att spärra påskjutsbromsen de gånger man backar tokigt.

En stor fördel till med att ha bromsat är att det inte krävs så tung bil för att få dra släpet. Och att en hel del nyare bilar har begränsning på obromsade släp fast de är stora. Så ett 750 kg obromsat släp kan vara svårt att få dra när man minst anar det.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #6 skrivet: 02 apr-18 kl 08:02 »
Det blir lite lättare att backa utan påskjutsbroms

Praktiskt taget alla påskjutsbromsar från ca 1975 och framåt har någon form av backautomatik, dvs en anordning som begränsar bromskraften kraftigt när man backar. Sen är det en annan sak att den mekanismen kan fungera mer eller mindre bra, beroende på hur hoprostad den är och hur många klåpare som har mekat med bromsarna under årens lopp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #7 skrivet: 02 apr-18 kl 09:52 »
Skall väl lägga till att jag kör mycket med släpet, oftast i skymning och långt.

En av bröderna reggade om en 650 kg släpa. Tror det var rätt billigt, och bara att låsa påskjutsbromsen och ta bort bromsvajrar och backar. Han kör bara småresor med sitt släp och att ha det obromsat blir helt klart bäst för honom. En av mina grabbar har en obromsad gallerhäck, 650 kg, som används flitigt på kort-turer. Också bästa lösningen.

Av de bilar vi har/har haft nyligen har endast pickupen fått dragit 750 kg obromsat, de andra har 720 kg, 700 kg, 570 kg och 450 kg skrivet i registreringspapperen, och den minsta bilen har genom sin låga vikt en begränsning på 650 kg i släpans registrerade vikt medan samma bil får dra 1100 kg bromsat. Obromsat har lite rörigare regler.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #8 skrivet: 02 apr-18 kl 11:06 »
Med rätt bokstavskombination så får man koppla 2500 kg släpvagn bakom en smart.

Det stämmer bra att precis som Torbjörn säger att bromsar är att föredra men samtidigt så skall man se till hur man nyttjar sitt släp.
Rullar det bara i närområdet och förhållandevis lite så är det betydligt lättsammare med Obromsat.
 kör man med förstånd och undviker att åka när väglaget är illa så..
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #9 skrivet: 02 apr-18 kl 11:40 »
Jag har dragit min mest med lätt lastbil eller Mercedes och märker inte av att jag har den fullastad bakom när jag bromsar.
Nu har jag dragit den med pluttebilen (VW Jetta -88) också och märker bara en marginell skillnad mot grannens bromsade släp, när jag ska bromsa på is.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #10 skrivet: 02 apr-18 kl 11:55 »
Testa att bromsa i kurva med halt under ;D

När det är vanliga, raka inbromsningar så har ju bilen bromsar så det räcker, men om man verkligen behöver kort bromssträcka så gör det skillnad. Teoretiskt kan man ju bromsa så att släpet lägger all sin vikt på kulan, och då tar ju bilen över vikten på sina bromsar, men så sker sällan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #11 skrivet: 02 apr-18 kl 12:03 »
Med rätt bokstavskombination så får man koppla 2500 kg släpvagn bakom en smart.


ADHD?

Är Smart godkänd för dragkrok?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #12 skrivet: 02 apr-18 kl 12:12 »
Av någon outgrundlig anledning ville jag ha dragkrok på en C1:a för ett antal år sedan, men se det gick inte för den var inte godkänd.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #13 skrivet: 02 apr-18 kl 12:33 »
Testa att bromsa i kurva med halt under ;D

När det är vanliga, raka inbromsningar så har ju bilen bromsar så det räcker, men om man verkligen behöver kort bromssträcka så gör det skillnad. Teoretiskt kan man ju bromsa så att släpet lägger all sin vikt på kulan, och då tar ju bilen över vikten på sina bromsar, men så sker sällan.

Inga problem att bromsa i en kurva om man inte kör som folk i allmänhet.


Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #14 skrivet: 02 apr-18 kl 12:39 »
Med rätt bokstavskombination så får man koppla 2500 kg släpvagn bakom en smart.

Det stämmer bra att precis som Torbjörn säger att bromsar är att föredra men samtidigt så skall man se till hur man nyttjar sitt släp.
Rullar det bara i närområdet och förhållandevis lite så är det betydligt lättsammare med Obromsat.
 kör man med förstånd och undviker att åka när väglaget är illa så..

Är det inte så att du får inte dra mera än bilens drag är godkänt för eller har jag fel


Postat med Alternativ.nu´s app

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #15 skrivet: 02 apr-18 kl 13:00 »
Är det inte så att du får inte dra mera än bilens drag är godkänt för eller har jag fel


Postat med Alternativ.nu´s app


Man måste börja med att skilja på släpvagnens totalvikt (alltså vad den väger lastad till sin tillåtna maxlast, den siffran står i släpvagnens regbevis)  och släpvagnens bruttovikt (vad den väger med den last som ligger på vagnen just för tillfället).

Om föraren har vanligt B-körkort, så får släpvagnens totalvikt inte överskrida dragbilens tjänstevikt, och summan av släpvagnens och dragbilens totalvikter får inte överskrida 3500 kg. Har föraren BE så gäller inte dessa begränsningar. Vid det här nya påfundet utökad B-behörighet så gäller ungefär samma regler som för vanligt B men med lite andra viktgränser.

Vad som däremot gäller oavsett förarens körkortsbehörighet är, att släpvagnens bruttovikt inte får överstiga dragbilens tillåtna släpvagnsvikt, som står i dess regbevis. Den tillåtna släpvagnsvikten kan begränsas både av bilens konstruktion och av en eventuell klen dragkrok. Det finns en del bilar som kan få höjd tillåten släpvagnsvikt om man t ex monterar extra elkylfläktar, större oljekylare för automatlåda, något förstärkt motorfäste etc.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #16 skrivet: 02 apr-18 kl 13:02 »
Av någon outgrundlig anledning ville jag ha dragkrok på en C1:a för ett antal år sedan, men se det gick inte för den var inte godkänd.

Det finns många bilar som inte är godkända för att dra släpvagn överhuvudtaget. T ex äldre VW-bussar med automatlåda, de första årsmodellerna av Toyota Prius, Renault elbilar från 90-talet.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #17 skrivet: 02 apr-18 kl 13:03 »
Är det inte så att du får inte dra mera än bilens drag är godkänt för eller har jag fel


Postat med Alternativ.nu´s app


Torbjörn sammanfattade det helt korrekt.  ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #18 skrivet: 02 apr-18 kl 13:09 »
ADHD?

Är Smart godkänd för dragkrok?

Enligt https://www.car.info/sv-se/smart/specs så är set 750 kg bromsad och 500 kg Obromsat.
https://www.rameder.se/dragkrok/smart/ Tillverkar och säljer.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #19 skrivet: 02 apr-18 kl 14:22 »
Man måste börja med att skilja på släpvagnens totalvikt (alltså vad den väger lastad till sin tillåtna maxlast, den siffran står i släpvagnens regbevis)  och släpvagnens bruttovikt (vad den väger med den last som ligger på vagnen just för tillfället).

Om föraren har vanligt B-körkort, så får släpvagnens totalvikt inte överskrida dragbilens tjänstevikt, och summan av släpvagnens och dragbilens totalvikter får inte överskrida 3500 kg. Har föraren BE så gäller inte dessa begränsningar. Vid det här nya påfundet utökad B-behörighet så gäller ungefär samma regler som för vanligt B men med lite andra viktgränser.

Vad som däremot gäller oavsett förarens körkortsbehörighet är, att släpvagnens bruttovikt inte får överstiga dragbilens tillåtna släpvagnsvikt, som står i dess regbevis. Den tillåtna släpvagnsvikten kan begränsas både av bilens konstruktion och av en eventuell klen dragkrok. Det finns en del bilar som kan få höjd tillåten släpvagnsvikt om man t ex monterar extra elkylfläktar, större oljekylare för automatlåda, något förstärkt motorfäste etc.

Du glömde en sak, man får dra 750 kg efter lätt lastbil, så släp och dragbilens totalvikt blir 4 250 kg, på B och B+
Kopierat från en bil jag har.

Kaross Lätt lastbil
Längd 6050 mm
Bredd 2000 mm
 
Tjänstevikt 2650 kg
Totalvikt 3500 kg
Lastvikt Max 850 kg
Släpvagnsvikt Max 3500 kg
Släp totalvikt (B) Max 750 kg
Släp totalvikt (B+) Max 750 kg

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #20 skrivet: 02 apr-18 kl 19:50 »
Enligt https://www.car.info/sv-se/smart/specs så är set 750 kg bromsad och 500 kg Obromsat.
https://www.rameder.se/dragkrok/smart/ Tillverkar och säljer.
Ja, då är det bara att hänga på en 3500 kg släpa på den ;D Brukar se tillräckligt kul ut när man flyttar stora kärror med vanliga småbilar. Jag flyttade förresten min stora båtsläpa med åkgräsklipparen för nåt år sedan, men det var bara på grusvägen.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #21 skrivet: 02 apr-18 kl 20:52 »
Ja, då är det bara att hänga på en 3500 kg släpa på den ;D Brukar se tillräckligt kul ut när man flyttar stora kärror med vanliga småbilar. Jag flyttade förresten min stora båtsläpa med åkgräsklipparen för nåt år sedan, men det var bara på grusvägen.

Om bara vagnens tjänstevikt håller sig under bilens tillåtna släpvagnsvikt. Så det vill till att det är en lätt vagn i förhållande till lastdrygheten :)

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #22 skrivet: 08 apr-18 kl 18:22 »
vad gäller vid besiktning nu? är väll på gång med nya regler, jag har en 9 i slutet ska jag besikta nu eller vänta?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #23 skrivet: 08 apr-18 kl 18:40 »
vad gäller vid besiktning nu? är väll på gång med nya regler, jag har en 9 i slutet ska jag besikta nu eller vänta?

Slutsiffra gäller inte släp. Besikta när du känner för det och den går i 2 år, så är det i alla fall på mina släpar och husvagnar.

Men om den är en -68 eller äldre så är den nog besiktningsbefriad om den uppfyller vissa krav, med när den senast var besiktigad.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/fordonsbesiktning/nya-besiktningsregler-20-maj-2018/veteranfordon/

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #24 skrivet: 08 apr-18 kl 19:19 »
Slutsiffra gäller inte släp. Besikta när du känner för det och den går i 2 år, så är det i alla fall på mina släpar och husvagnar.

Men om den är en -68 eller äldre så är den nog besiktningsbefriad om den uppfyller vissa krav, med när den senast var besiktigad.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/fordonsbesiktning/nya-besiktningsregler-20-maj-2018/veteranfordon/

tack för svar, det är en 1982, då ska jag rulla in och besikta så fort som möjlig,jag gjorde nämligen en tabbe för nåt år sen, en bil som hade 9 och jag besiktade för "tidigt" så besiktningen gällde bara några månader, snopet var det  :)

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #25 skrivet: 18 maj-18 kl 18:17 »
Hej,
Är det möjligtvis någon som har en bromsad axel liggandes?
750 Kg, bifogar bilder och infästnings mått.
min kärra blev nyligen underkänd pga ingen fjädring Stel axel...
Eller vad bilbesiktningen nu skrev...
Har väl rostat ihop  :o ::).
Har testat att bryta upp den...
men ikke sa nicke. :o
Vet att det finns olika patent som Sverige axeln att skruva ihop det med...
Tänka att slippa det.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #26 skrivet: 18 maj-18 kl 23:26 »
Vad är det för fabrikat på den axel som ska bytas?  TSV-nummer?  4- eller 5-bultade fälgar?  Gummifjädrad eller torsionsfjädrad? Stötdämpare eller inte?

Om det är en gummifjädrad axel och ståldelarna (axelrör, länkarmar mm) är i bra skick, så kan man kosta på renovering av den. Det finns firmor som har möjlighet att dra isär gummifjädrade axlar och byta gummielement i dem. Det kan löna sig att kosta på det om det är svårt att få tag i en ny passande axel, eller om den gamla axeln är av lite bättre kvalitet än vanligt (t ex om länkarmarna är smidda, inte hopsvetsade av fyrkantrör och plåt).

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #27 skrivet: 19 maj-18 kl 06:32 »
Tack för ditt svar Torbjörn :)
IM-SLÄPET 700, Modellkod: IT5308 Total Bredd,axel mm: 1790
4 bultat, torsionsfjädrad med stötdämpare och länkarmarna är smidda.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #28 skrivet: 19 maj-18 kl 09:22 »
Det känns som om den axeln kan vara värd att kosta på en renovering även om man får betala för jobbet.
Men det är inte släpvagnens utan axelns fabrikat och typbeteckning som är intressant i det här sammanhanget. I släpvagnsbranschen brukar man använda TSV-numret som står på dragets typskylt för att identifiera reservdelar till axel, bromsar och draganordning (det fungerar dock inte utanför Sverige, om man ska handla delar från Tyskland är t ex de svenska TSV-numren helt okända där).

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #29 skrivet: 19 maj-18 kl 09:34 »
Tack för ditt svar Torbjörn!
Ska forska vidare gällande TSV-numret,
men utbytes axel är ännu intressant.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #30 skrivet: 19 maj-18 kl 09:47 »
Går det inte att få liv i gummina genom att trycka in olja i axeln? Fick det tipset från en verkstad när jag hade fått en dubbelaxlad släpa mobbad av bilprovningen.

Sedan lägga på last och köra på dålig väg.

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #31 skrivet: 19 maj-18 kl 09:51 »
Bra tänkt, även jag har det rådet......
Gummit är sannolikt stelt, samt att det finns fysiska hinder i form av rost.
Testade med olja och fet överlast.
Dessvärre ingen framgång :o


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #32 skrivet: 19 maj-18 kl 10:58 »
Gummit mjuknar av oljan om den kommer åt överallt (jag fyllde på flera gånger), men är det rost som svällt upp och lagt sig i vägen så fungerar det nog inte. Otur, här var det bara gummit som stelnat lite mycket i bilprovningens smak. Vad de lägger sig i...

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #33 skrivet: 19 maj-18 kl 14:53 »
Längre upp i tråden står det ju att den här axeln är torsionsfjädrad och inte gummifjädrad ... ?

Det är inte självklart att allt hårdnat gummi mjuknar av olja. Om gummit i sig är oförändrat men har hårdnat för att mjukgörarna har avdunstat, så kan det kanske gå att mjuka upp igen (men man ska nog ha mycket tur om det ska bli någotsånär bra resultat). Om det däremot har skett mindre lyckade kemiska reaktioner i gummit under årens lopp, så är det mindre sannolikt att det går att återställa.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #34 skrivet: 19 maj-18 kl 19:29 »
Om ni nu leker med olja, så vet jag en som la vagnen på sidan och hällde på tunn olja och lät det rinna nedåt, samt att han lät solen lysa på den.
När det blev blött nertill, så välte han ner den och det funkade efter att han kört med lass en stund.

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #35 skrivet: 18 aug-18 kl 06:44 »
Hej alla.;)
Tack för alla tips :).
Det är lite OT men för att ge alla hjälpsamma feedback.
Så löste jag mitt dilemma, såhär:

1- välte släpet.
2-skar upp 1 cm spår i mitten av den yttre axeln, det lät "fjoooooiiiiiink" när jag öppnade den, fullt av rost.
OBS skär inte för djupt med vinkelslipen, gå bara igenom den yttre axeln.
3-kollade axel, gummit, det såg bra ut efter okular besiktning .
-viktigt att den inre axeln inte är för angripen av rost då den naturligtvis kan brytas ,krafsade  rent spåret från rost, i med diskmedel och högtryckstvätt, det skummade ordentligt  8)
bröt lite med spettet så det fick röra sig, krafsade lite till.
4-letade upp lämpligt plattjärn, ca 5 mm tjockt, spände ihop kittet med skruvtvingar av modell större och mätte axelns yttre mått
så den stämde överallt.
5-tog det väldigt vackert när jag svetsade, en punkt i taget samt kylde med tryckluft för att inte gummit skulle deformeras alt antändas.skapade 5 sömmar ca 3-4 cm långa med samma avstånd.
6- tätade resten med kaross kitt, målade och svart underredes massa.
7-Nu får det rulla i 2 år till  ;)
8- Men nu behöver jag en kiropraktiker istället :o 8) ,
-det tog illa illa i ryggen när jag svepte släpet för hand, man bli int yngre... :o
Totalt ca 2 dagars jobb inklusive kaffepauser  8)
Hälften av tiden går åt att plocka fram det man behöver,
 samt att svetsningen tog en stund för att det inte skulle bli för varmt.





« Senast ändrad: 18 aug-18 kl 10:45 av Silverhammer »

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #36 skrivet: 18 aug-18 kl 07:50 »
Har du bilder på "operationen"?

Postat med Alternativ.nu´s app


Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #37 skrivet: 18 aug-18 kl 09:40 »
Nope sorry.
Tog inga bilder....
Man får visualisera texten 8)
Men ska göra det vid nästa tillfälle då det finns en sida kvar att öppna.
Lovar då att presentera teknikerotik ;)

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #38 skrivet: 18 aug-18 kl 10:36 »
Någon som gjort något liknande men mer omfattande, här finns lite bilder.
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=102609&start=32


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser