Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ympa på hur tjock stam?  (läst 3073 gånger)

oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
Ympa på hur tjock stam?
« skrivet: 01 mar-18 kl 23:27 »
Hej. Jag har några vildapel i trädgården. Några får stå kvar då de är väldigt vackra, men ett skulle jag vilja chansa och ympa på. Stammen är ca tolv till femton cm i diameter, fungerar det att ympa på en så grov stam?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Ympa på hur tjock stam?
« Svar #1 skrivet: 02 mar-18 kl 10:04 »
Det kan såklart gå. Annars kan du ympa på grenar lite längre upp. Jag har ympat in 5 olika sorters äpple på mitt träd.

Mvh
Magnus

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ympa på hur tjock stam?
« Svar #2 skrivet: 19 apr-18 kl 12:34 »
Ja, fast det är noga att du täcker den sågade ytan med vax ordentligt om du vill ta ned hela stammen, det går om man vill att ympa flera grenar på samma stubbe om den är litet grövre, du gör då ockulerings snitt i överkanten på stubben, lindar med band och lägger på ordentligt med vax så att det blir lufttätt. (min praktiska erfarenhet säger att detta är viktigt, så använd frecht vax som verkligen fungerar, annars kommer det att torka och skotten vissnar... (gjorde det misstaget på ett äppelträd förut, men ett skott klarade sig, '(min far, som är utbildad på detta trodde att det berodde på att vaxet krackelerat och släppt in för mycket luft så att ytan dragit ur) resten torkade vilket var mycket förtretligt då man lagt ned så mycket jobb och förväntningar på det... :) )


Ympa på grenarna är lättare, det gör du då med vanliga vinkelsnitt (de skall ha ganska stor kontaktyta och måste så klart passa väl ihop vid barskiktet) Enklast är att helt enkelt klippa upp ett stort gummiband och linda på så att ytorna ligger i spänn mot varandra i korrekt position innan man lägger på vax.

Du kan som tidigare sagts här använda olika sorter.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 2 användare
xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser