Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på trevliga självhushållningsbygder sökes  (läst 4038 gånger)

Sara på Hultet

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
Tips på trevliga självhushållningsbygder sökes
« skrivet: 21 jan-18 kl 12:30 »
Jag och min syster går i utflyttartankar och skulle behöva lite tips och råd ang nytt område att slå ner våra bopålar. I dagsläget bor vi båda i Göteborg, men planerar att köpa en tomt/gård och sträva mot självhushållning. Tyvärr känner vi ingen som inte bor i storstäder i Sverige, och behöver därför hjälp med lite lokalkännedom.

Jag själv vill arbeta med växter och odling, min syster jobbar framförallt i trä. Vi har båda ett brinnande miljöengagemang, och strävar efter att minska vårt fotavtryck på jorden så mycket som möjligt. På gården vill vi vara så självförsörjande som möjligt, och gärna bo lite avsides men ändå nära någon typ av trevligt bysamhälle. Omgivning får gärna bestå av skogar och sjöar, snarare än långsträckta åkerlandskap med monokulturer. Vi tar gärna emot tips på platser där det finns likasinnade, med intresse för miljövänligt och småskaligt självhushållarleverne med permakulturperspektiv. Optimalt hade varit med pendlingavstånd till Göteborg, om inte varje-dagpendling så iaf veckopendling. Jag känner till Uddebo och Skattungbyn, men undrar om det finns fler trevliga småsamhällen i samma stil?

Kicki.K

  • Inlägg: 1
SV: Tips på trevliga självhushållningsbygder sökes
« Svar #1 skrivet: 21 jan-18 kl 13:11 »
Vi har en tanke att hyra ut/sälja vår gård i Halland om det är något som kan intressera er.
Hör av dig på kampelycke@gmail.com om du vill veta mer.

Postat med Alternativ.nu´s app


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Tips på trevliga självhushållningsbygder sökes
« Svar #2 skrivet: 21 jan-18 kl 14:25 »
Runt Delsbo finns en del intressanta byar.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

 

Sara på Hultet

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Tips på trevliga självhushållningsbygder sökes
« Svar #3 skrivet: 21 jan-18 kl 14:57 »
Tack för svar! Vi tänker oss nog något norr om Göteborg - som göteborgare är vi utsvultna på riktiga vintrar med mycket snö ;) Det vore trevligt även i en framtid med klimatförändringar (om möjligt). Delsbo är dock lite för högt upp, gärna pendlingsavstånd till Göteborg som sagt, återigen om möjligt.

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Tips på trevliga självhushållningsbygder sökes
« Svar #4 skrivet: 24 jan-18 kl 13:33 »
Det är nog ganska kört att hitta självhushållningsbygder på pendlingsavstånd från Göteborg. Är det pendlingsavstånd blir det dyrt. Är det dyrt så går det inte att ha självhushållning.

Själv rekommenderar jag Västerviks kommun. Här finns ett löst nätverk av alternativare av olika sorter och överkomliga priser på fastigheter. Själv har jag en gård på 17 hektar som kostat mig ca 1,5 miljoner
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tips på trevliga självhushållningsbygder sökes
« Svar #5 skrivet: 24 jan-18 kl 13:56 »
Det är nog ganska kört att hitta självhushållningsbygder på pendlingsavstånd från Göteborg. Är det pendlingsavstånd blir det dyrt. Är det dyrt så går det inte att ha självhushållning.

Själv rekommenderar jag Västerviks kommun. Här finns ett löst nätverk av alternativare av olika sorter och överkomliga priser på fastigheter. Själv har jag en gård på 17 hektar som kostat mig ca 1,5 miljoner

Och i Norrland kan man hitta 3 gånger så stort, för 1/3 ibland

bohembohem

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Tips på trevliga självhushållningsbygder sökes
« Svar #6 skrivet: 24 jan-18 kl 14:27 »
Jag håller på att starta upp en miniby/kollektiv i Kättilstorp utan för Falköping. https://www.facebook.com/Yllestad-miniby-161421521158282/  . Jag gillar folket här ute på åkrarna och man kan hitta riktiga klipp prismässigt. vill ni ha mer skog och sjöar så är det fint mer mot Sandhem. Alla som är intresserade av att leva riktigt enkelt är välkomna att komma hit och hänga :)
Glad, spontan, bohemisk, mångsysslare, livskonstnär och wannabe minimalist som helst är på utsidan av lådan

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Tips på trevliga självhushållningsbygder sökes
« Svar #7 skrivet: 24 jan-18 kl 14:57 »
Gullspångs kommun finns billiga ställen med ökande folk som odlar sitt eget... Reko ring, medeltidsvecka, höst å vintermarknad mm
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Tips på trevliga självhushållningsbygder sökes
« Svar #8 skrivet: 24 jan-18 kl 15:13 »
Och i Norrland kan man hitta 3 gånger så stort, för 1/3 ibland

-Där det bara växer 1/3-del och inte finns några jobb ;-)

Skämt å sido. Alla måste ju hitta sin egen kompromiss mellan sina önskemål, resurser och förutsättningar. Det som är rätt för en är inte nödvändigtvis rätt för en annan.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Tips på trevliga självhushållningsbygder sökes
« Svar #9 skrivet: 24 jan-18 kl 19:21 »
I Dalsland är väl fortfarande priserna rimligt låga på mindre gårdar? Utan att det för den delen växer superuselt, eller är jättelångt till Göteborg.

Annars så finns ju också det där inlandet, ungefär bygderna i östra Halland, sydöstra Västergötland och västra Småland där det också går att hitta ställen till rimligt pris, utan att det är så värst långt till Göteborg.

Men pendlingsavstånd till Göteborg? Tja, ju närmare desto dyrare...

Annars, så finns det trevliga bygder med trevliga nätverk lite överallt i Sverige! Men fastighetspriserna varierar stort med hur populära områdena är för t.ex. sommarboende, och/eller hur nära det är till stora städer.

Bil är hur som helst nästan alltid ett måste om man ska bo lite avskilt på landet, och inte inne i ett mindre samhälle.

Ett tips till TS: använd den kommande sommarsemestern till med bil åka runt i en eller ett par områden i Sverige som känns tänkbara. Bo på vandrarhem, B&B, eller camping, eller tälta/bo i bilen.

Leta inte sevärdheter och samhällen, utan åk på de små grusvägarna tämligen förutsättningslöst, navigera med hjälp av kartor (skaffa kartor med ordentligt hög upplösning så att de mindre vägarana och bebyggelseförtätningarna syns) så att inte GPS:en lurar er, stanna till vid obskyra hembygdsgårdar, och den gamla kyrkan, handla mat på lanthandeln (om den finns kvar så är det ett gott tecken), hitta sommarcaféerna med hembakat genom att se den handskrivna skylten, läs på anslagstavlor längs vägen, besök den lokala badplatsen vid insjön, stanna till vid loppiskyltarna, "keramik"-, "ägg säljes"- , och gårdsbutik skyltarna, och prata om ditt och datt med folk, och känn in området och känn på landskapet och hitta det område som passar just er på så sätt.

Sara på Hultet

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Tips på trevliga självhushållningsbygder sökes
« Svar #10 skrivet: 25 jan-18 kl 14:18 »
Åh massa spännande svar, tack!

Jag är medveten om att närheten till storstad påverkar priset, men ville inte begränsa mig så här i början utan kasta ut ett stort nät :)
Både Gullspång och Falköping/Sandhem låter spännande, jag känner mig dragen mot området upp mellan sjöarna. Förra sommaren gjorde vi faktiskt en roadtrip till bland annat Tiveden och sedan ner östsidan om Vättern och hem till Göteborg igen. Mycket vackert!
Dalsland har jag också funderat på, släkten har rötter där. Som @skogaliten säger får det blir lite fler turer i "närområdet" och kolla läget.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Tips på trevliga självhushållningsbygder sökes
« Svar #11 skrivet: 25 jan-18 kl 19:38 »
Kolla in kartan med odlingszoner och fundera över hur hög odlingszon ni kan acceptera.  Det är förvånansvärt hur långt norr ut man kan hitta odlingszon 2 o 3 till exempel. Vissa delar av Småland har tex odlingszon 5!  Dvs samma som Skellefteå!  Odlingszon 4 kan man hitta i Sundsvall.... Stockholmarna glassar i odlingszon 2. Precis som tex Höör i Skåne.  Själv sitter jag i gränslandet mellan odlingszon 1 o 2 jag tror att zongränsen faktiskt ligger typ 5-6 km norr om mig eftersom det på ett visst ställe när man kör mot Hörby i princip alltid börjar ligga snö medan det fortfarande är barmark där jag bor.

Odlingszonerna har en hel del betydelse om man vill odla för sin självförsörjning. Men man ska tänka på att ju  längre norr ut i Sverige man bor ju mer ljus timmar har man sommartid, så  det växer ofta rätt bra under den "lilla" tid det är mellan sista och första nattfrosten. Så läget är inte kört bara för att man råkar sitta långt norr ut i landet.

Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Tips på trevliga självhushållningsbygder sökes
« Svar #12 skrivet: 17 feb-18 kl 10:51 »
Det finns uppenbarligen lika många svar som det finns svarande, så då kommer jag med ytterligare ett:
Släpp sargen! Skit i storstan!  8) Mitt tips är att åka runt med bilen lite på måfå i landsbygden och hålla utkik efter markörer: kaninburar i trädgårdarna, potatis- och grönsaksland, små flockar med kor, får och getter, bikupor, hönsgårdar, vedhögar, veterantraktorer i arbete (som inte står och rostar bort i något skogsbryn alltså) och så vidare. Där det finns mycket sånt, finns det också folk med ett alternativt synsätt (även om rätt många av dem inte har en aning om vad permakultur är). Ju längre från en storstad (eller stad öht) desto bättre!

Ska jag vara mer konkret så är mitt tips Smålands hippie-socken nummer ett: Tolg!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Tips på trevliga självhushållningsbygder sökes
« Svar #13 skrivet: 17 feb-18 kl 17:53 »
Jag bor i Brunskog i Værmland och det ær en vældigt trevlig bygd och en o annan sjælvhushållare finns det också. Hela Arvikabygden, som verkligen ligger mitt i Værmland, ær vældigt fin. Den stora sjøn Glafsfjorden, alla mindre sjøar som ændå inte ær små som till ex Værmeln dær jag bor. Alla fina småsamhællen som Edane, Klæssbol och Glava... Och folk flest ær trevliga och hjælpsamma. Om ni vill komma och se så kan ni få sova øver en natt hos mig!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Tips på trevliga självhushållningsbygder sökes
« Svar #14 skrivet: 20 feb-18 kl 21:00 »
I Dalsland är väl fortfarande priserna rimligt låga på mindre gårdar? Utan att det för den delen växer superuselt, eller är jättelångt till Göteborg.
Ja, Dalsland är billigt men det har två sidor. Visst får man fantastiskt fina gårdar för relativt små pengar men befolkningen har ju i princip tappat hoppet helt. Arbetslöshet, ungdomsflykt och omfattande drogproblematik i varje samhälle. Det finns fortfarande mycket bra folk i Dalsland men det är en bygd där det går utför.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Tips på trevliga självhushållningsbygder sökes
« Svar #15 skrivet: 20 feb-18 kl 22:05 »
Ja, Dalsland är billigt men det har två sidor. Visst får man fantastiskt fina gårdar för relativt små pengar men befolkningen har ju i princip tappat hoppet helt. Arbetslöshet, ungdomsflykt och omfattande drogproblematik i varje samhälle. Det finns fortfarande mycket bra folk i Dalsland men det är en bygd där det går utför.

-Därför är mellersta Värmland bättre! Arvika är en välmående liten stad med trevliga människor av alla de slag. Här i Brunskog är det inte så ofta någon gård med mark är till salu men priserna är inte särskilt höga. En fördel till. Nu har vi ett rejält snötäcke! Visst, förra vintern var mörk och lerkladdig men det är i alla fall lite kallare här än i Dalsland.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Tips på trevliga självhushållningsbygder sökes
« Svar #16 skrivet: 21 feb-18 kl 06:28 »
-Därför är mellersta Värmland bättre! Arvika är en välmående liten stad med trevliga människor av alla de slag. Här i Brunskog är det inte så ofta någon gård med mark är till salu men priserna är inte särskilt höga. En fördel till. Nu har vi ett rejält snötäcke! Visst, förra vintern var mörk och lerkladdig men det är i alla fall lite kallare här än i Dalsland.

" Stor tillgång på droger i Arvika
ARVIKA: Cannabis och amfetamin vanligt
"

https://nwt.se/arvika/2017/06/12/stor-tillgang-pa-droger-i-arvika

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Tips på trevliga självhushållningsbygder sökes
« Svar #17 skrivet: 21 feb-18 kl 17:30 »
Ja, Arvika är tyvärr också känt som ett riktigt knarkarnäste, tillsammans med andra värmländska städer som Säffle och Grums. Det är en tragisk utveckling men det är kanske bättre när man kommer ut en bit på landsbygden.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Tips på trevliga självhushållningsbygder sökes
« Svar #18 skrivet: 22 feb-18 kl 18:54 »
Jag har fått en känsla av att vissa så kallade lätta droger är väldigt vanliga bland självhushållare. Åtminstone bland de jag träffat på. Så det är inte helt säkert att just det är negativt för alla.

Jag siktar på antingen södra Dalsland eller norra Skåne den dagen jag flyttar ut. Men det är nog 10 år dit, så vem vet vad som gäller då?

I norra Skåne finns många att samarbeta med, det vet jag. I Dalsland har jag inte riktigt samma nätverk.

Att bo i närheten av möjlighet till någon form av grundinkomst är nog viktigt för många. Då kan platser nära norska gränsen vara bra. Bra pendlingsavstånd till grundinkomst och fortfarande prisvärt.

Mvh
Magnus

adios-amigos

  • Inlägg: 0
    • Skåne
SV: Tips på trevliga självhushållningsbygder sökes
« Svar #19 skrivet: 23 feb-18 kl 10:34 »
Tack för svar! Vi tänker oss nog något norr om Göteborg - som göteborgare är vi utsvultna på riktiga vintrar med mycket snö ;) Det vore trevligt även i en framtid med klimatförändringar (om möjligt). Delsbo är dock lite för högt upp, gärna pendlingsavstånd till Göteborg som sagt, återigen om möjligt.


Har ni varit i Svenshögen någon gång? Stenungsunds kommun, 50 minuter med tåg till Göteborg. De som bor utanför byn sneglar lite avskräckt, den har lite Järna- och hippiestämpel, det har varit lite ekobyprojekt på gång genom åren (men jag är ~för ung för att ha varit med~) där och det finns gårdsbutik med egenproducerade grönsaker och kurser http://www.hallbarhalsa.nu/, någon har renoverat ett hus med halmbalar och jag har hört om de som vill bygga jordskepp (fast de planerna var nog inte så konkreta), omställningsrörelsen är lite lätt puttrande. Det finns en förskola som tydligen ska vara väldigt trevlig, med stort naturfokus och ett jättefint kök. http://www.skogsbacken.net/ Och ett par har köpt det förfallande stationshuset och håller på att bygga om det till ett kulturhus! https://www.instagram.com/svenshogen_station/

Och så främst... jag flyttar hem dit strax, och är superladdad att dra igång odlings-, konst- och ekoboprojekt, och det låter som att ni har liknande tankar :)

Angående natur så har vi den finaste sjön, och massor av skog att gå vilse i.

Slut på reklam!



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 5 användare (1 dolda)
von tratt, xaelanar, Nina W, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser