Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Mjölkvalite  (läst 2847 gånger)

mjol

  • Gäst
Mjölkvalite
« skrivet: 21 jan-18 kl 12:08 »
mjöl och kvaliteèn på mjölet idag är rent ut sagt förfärligt, och jag undrar hur många som tänker på detta kontra hälsa och smak. vete och säd måste vara det som förändrats mest av allt i odlingsväg. odlar ni själva och hur gör ni då?



hittade vad jag sökte i en annan tråd
« Senast ändrad: 21 jan-18 kl 12:19 av mjol »

Lant Tant

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Mjölkvalite
« Svar #1 skrivet: 10 okt-18 kl 00:06 »
Hej! Jag köpte en el driven kvarn från Frankrike för 5 år sedan och mal på beställning. Jag mal kallt och stenmalet fullkorns vetemjöl som heter Stava utan tillsatser. Bonden jag köper säden av är KRAV bonde. Brödet som bakas på mjölet blir jätte gott och surdegen lever och mår bra när den startas och matas av det  färska mjölet Mjöl har sina bästa egenskaper i 2 veckor efter malning.

Postat med Alternativ.nu´s app


Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Mjölkvalite
« Svar #2 skrivet: 10 okt-18 kl 20:39 »
Det var intressant att høra att mjøl ær færskvara æn om det i och før sig går att anvænda lång tid. Før øvrigt så brukar jag baka rågbrød med ænglamarks grova rågmjøl och vetemjøl och det blir ok. Jag har har i en klick honung och pyttelite jæst och låter degen långjæsa i upp till ett dygn. Men en gång hælsade jag på hos en væn i Hedemora och dær finns det ingen Konsum-butik så då køpte jag annat grovt rågmjøl och det blev inte alls bra.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Mjölkvalite
« Svar #3 skrivet: 11 okt-18 kl 11:51 »
Jo, att det är en färskvara vet man ju från krossningen till djuren. Hel spannmål håller sig länge, medan man bör krossa varje vecka för att inte försämra innehållet.

Men när det gäller sitt eget mjölkonsumerande så har vi oftast ingen koll. Har du Lant Tant gjort några jämförelser mellan köpemjöl och ditt eget nymalda? Och eget som stått några månader? Är sugen på att skaffa en kvarn själv.


Sedan, som TS skrev, så är det väldigt förändrade sorter som hamnar i vetebingen nu för tiden, liksom mjölken. Förädling/avel mot hög avkastning gör att alla kvalitetsaspekter inte tas med i arbetet.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Mjölkvalite
« Svar #4 skrivet: 17 okt-18 kl 23:21 »
Köpte när vi bodde i Malmö mjöl från ett litet bageri som satsar på div äldre kultursorter. Otrolig skillnad i smak, beteende och utseende om man jämför med det *host* skräpet som finns i affären. Aldrig haft en så pigg surdeg och mätt mage.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 2 användare
xaelanar, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser