Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur anväder jag fotogenkök Optimus  (läst 4156 gånger)

aralia

  • Inlägg: 52
    • Södermanland
Hur anväder jag fotogenkök Optimus
« skrivet: 20 jan-18 kl 14:42 »
Hej !
Jag har ett fint gammalt fotogenkök Optimus. Det har olika spak och jag vet inte vad, en sorts pump ?
Hur fungerar den här ?
Jag är mycket tacksam för hjälp och råd.

Helena

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur anväder jag fotogenkök Optimus
« Svar #1 skrivet: 20 jan-18 kl 18:38 »
Hej !
Jag har ett fint gammalt fotogenkök Optimus. Det har olika spak och jag vet inte vad, en sorts pump ?
Hur fungerar den här ?
Jag är mycket tacksam för hjälp och råd.

Helena

Du förvärmer med sprit i den under koppen, när det sedan brunnit ut så öppnar man så att fotogenet kommer ut

https://www.youtube.com/watch?v=wzo9C0Yut5w

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hur anväder jag fotogenkök Optimus
« Svar #2 skrivet: 21 jan-18 kl 10:44 »
Pumpen används för att pumpa upp lufttryck i behållaren för att fotogenen ska kunna tryckas upp till brännaren.
Förmodligen finns dels en kran för att reglera fotogentillförseln till brännaren och dels en skruv för att släppa ut kvarvarande lufttryck innan man fyller på mer bränsle.

Principen för ett fotogenkök är för övrigt exakt samma som för en fotogeneldad blåslampa.

I ett gammalt fotogenkök finns det ofta mycket avlagringar i behållaren, så man får räkna med en grundlig rengöring samt att munstycket ofta blir igensatt.  Det ska följa med rensnålar i tillbehören till köket.
Det är vanligt att pumplädret blir dåligt och hoptorkat så det inte går att pumpa upp lufttryck. Precis samma konstruktion som i en gammal cykelpump men lite mindre.

Kanske ska tillägga att när man tänder köket så ska tändskålen först fyllas med T-sprit och den ska brinna så länge att förvärmningsrören verkligen blir varma. Sedan öppnar man fotogenkranen just innan spriten har brunnit ut, så att spritlågan tänder fotogenångorna.  Om köket inte brinner med blå låga som ett gasolkök utan flammar upp med gul sotande låga, så var det inte tillräckligt förvärmt.

Det kan vara bra att hålla till utomhus, långt från byggnader och andra ömtåliga saker, när man övar sig på att tända fotogenkök de första gångerna. Fotogenkök gav på sin tid mycket inspiration till skämttecknare och författare av roliga historier ...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser