Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betfor  (läst 2740 gånger)

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
Betfor
« skrivet: 18 jan-18 kl 13:31 »
Hur mycket torr betfor kan man ge en tunn afrikansk dvärgget som är mager efter två täta killingar?
Hon får bra hö och jag stänger in henne så hon får äta i fred då hon är lägst i rang.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Betfor
« Svar #1 skrivet: 19 jan-18 kl 19:52 »
Det beror på hur stor hon är, och hur mycket annat foder hon äter, så det är svårt att säga innan en vet mer.
Betfor är populärt hos de flesta getter, dock kan det behöva blandas med t ex hel spannmål för att det inte ska bli för mycket snabba kolhydrater på en gång. Introducera nytt foder långsamt, så hennes magar hinner hänga med i svängarna. Börja med kanske 1 dl betfor+1 dl havre på morgonen, och sen kan du öka sakta. Tänk på att det kan ta en eller ett par månader innan bättre utfodring börjar synas på hennes hull.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Betfor
« Svar #2 skrivet: 20 jan-18 kl 08:16 »
Ett litet tips är att hålla kolla på skiten. När jag börjar med kraftfoder håller jag noga koll på konsistens. Skulle det avvika minskar jag givan omgående till kanske 1/5 del, sedan kan man öka givan när det ser bättre ut. Genom att minska givan drastiskt men fortfarande ge en liten del får man dels ett kvitto på om det var kraftfodret som rubba balansen i magen och dels skyndar på invänjningen.

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Betfor
« Svar #3 skrivet: 20 jan-18 kl 09:10 »
Hon får havre och fått det tidigare nu har jag tillsatt ca 1/4 dl betfor för att sakta vänja henne vid det och sen öka det sakta. Hon är ganska stor inte av den minsta sorten.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Betfor
« Svar #4 skrivet: 20 jan-18 kl 21:15 »
Tänkte på en grej till: du har väl flyttat på anledningen till att hon killat så tätt, alltså bocken?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Betfor
« Svar #5 skrivet: 20 jan-18 kl 23:17 »
Har inga bockar kvar så det blir inga fler små.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Betfor
« Svar #6 skrivet: 21 jan-18 kl 08:41 »
Kanon!
Du har fått kloka råd av Jakobn!
Funderar också över hennes hull, om du känner över ryggraden, hur är det då, kan du beskriva?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Betfor
« Svar #7 skrivet: 21 jan-18 kl 09:13 »
Känner hela ryggraden och höftbenen utan bekymmer. Har haft dom i fyra år och ser ju klart och tydligt att de små har tagit på hennes resurser. Jag kör långsam invänjning på allt, finns inga genvägar. Mitt mål är att hon ska må så bra som möjligt och gå upp lagom i vikt, inte bli fet.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 6 användare
javill, Be, xaelanar, Lucas Axman, Jon.b, pjsl

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser