Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödselpellets?  (läst 5674 gånger)

teufel

  • Inlägg: 406
Gödselpellets?
« skrivet: 15 jan-18 kl 10:29 »
Det känns rätt onödigt att betala för att få hästgödseln bortforslad, samtidigt som vi köper träpellets.

Är det någon som har testat att tillverka pellets av hästgödsel?
Med hammarkvarn och pelleteringsmaskin?
Hur har ni löst att få rätt fuktighetshalt på pelletsen innan ni pelleterar den?

För många år sen fick ett företag i Östergötland pengar från staten för att utveckla den här metoden kommersiellt, men av någon anledning kom de bara halvvägs. Vi kontaktade dem också, och investeringskostnaden för en anläggning som man kunde tjäna pengar på genom att ta om hand om sin och grannarnas hästgödsel, var i storleksordningen ett par miljoner.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Gödselpellets?
« Svar #1 skrivet: 15 jan-18 kl 10:46 »
Jag vet att Pelltec i Ljungby tillverkat pellets av hästgödsel. Men hur det blev sen vet jag inte.
kretslopp

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Gödselpellets?
« Svar #2 skrivet: 15 jan-18 kl 15:58 »
Inte riktigt svar på din fråga men en vild gissning är att det skulle vara mer fördelaktigt att bränna gödsel som bara torkats.
Dessutom så tror jag att man får problem att pelletera direkt eftersom det är så blött. Vilket iförsig går att ta bort med en förpress eller liknande
Eftersom det går åt relativt mycket energi till att pelletera.
Har själv provat att torka några "tollar" och de brann fint och snabbt.
Vad som släpps ut genom skorstenen vet jag dock inte.
« Senast ändrad: 16 jan-18 kl 10:12 av Alexn72 »

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Gödselpellets?
« Svar #3 skrivet: 17 jan-18 kl 18:32 »
Du har en poäng där - pelletering kostar energi.

Har sett att det finns ”handpressar” för att tillverka värmeloggs med. Man blöter ner materialet så att det blir som lera, sen pressar man bort luften. Någon liknade det med att pressa hamburgare. :)

Men hur torkar man det effektivast sen? Vi producerar ca 20 kubikmeter gödsel per månad, så det hade varit bra med något som effektiviserar torkningsprocessen så att det blir säljbart relativt fort.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Gödselpellets?
« Svar #4 skrivet: 17 jan-18 kl 19:57 »
Det känns rätt onödigt att betala för att få hästgödseln bortforslad, samtidigt som vi köper träpellets.

Är det någon som har testat att tillverka pellets av hästgödsel?
Med hammarkvarn och pelleteringsmaskin?
Hur har ni löst att få rätt fuktighetshalt på pelletsen innan ni pelleterar den?

För många år sen fick ett företag i Östergötland pengar från staten för att utveckla den här metoden kommersiellt, men av någon anledning kom de bara halvvägs. Vi kontaktade dem också, och investeringskostnaden för en anläggning som man kunde tjäna pengar på genom att ta om hand om sin och grannarnas hästgödsel, var i storleksordningen ett par miljoner.

Bara för lite info så finns det ett företag som hade sitt säte i  linköping som inte släppt idén.
avvattning av gödsel är dock kostsamt , men det pågår tester i sverige som vad jag sett
visat mycket trevliga resultat.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Gödselpellets?
« Svar #5 skrivet: 18 jan-18 kl 08:23 »
...
Men hur torkar man det effektivast sen? Vi producerar ca 20 kubikmeter gödsel per månad, så det hade varit bra med något som effektiviserar torkningsprocessen så att det blir säljbart relativt fort.
..

Undrar om man inte skulle anpassa pannan för att elda blött ( många flispannor kräver att flisen är fuktig för att fungera rätt)

Spontant tänker jag mig att inmatningen skulle ske genom "skorstenen" för att värma upp gödseln.
Själva elden kommer hela tiden elda med full fart och efter efterförbränningen så kyler man med  gödseln

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Gödselpellets?
« Svar #6 skrivet: 18 jan-18 kl 10:47 »
Den konstruktionen skulle få skiten att lukta så mycket mer ;D

Men helt klart, förbränning av lite lagom sur skit med efterföljande rökgaskondensering är ju en bra väg att gå om man vill elda hästskit. Jag öste nyss ur ett par boxar och kunde inte låta bli att fundera på vilket energislöseri det är att lägga det på dyngstacken. Jag har eldat surare ved...

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Gödselpellets?
« Svar #7 skrivet: 18 jan-18 kl 14:16 »
Det finns halmpellets som används till strö. Jag tänker du ska provelda med den. Så går det kanske att få en ide om hur gödsel blir som bränsle. Hästgödsel har bakterier som ger en varm förmultning. Torv och flisstackar kan bli så varma att dom tar eld. Inte vet jag om det är relevant i det här fallet.
kretslopp

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Gödselpellets?
« Svar #8 skrivet: 18 jan-18 kl 15:09 »
Byggde en anläggning nere i Italien därndom skulle torka och elda hönsgödsel har dock inte varit där sedan som körde igång men det skulle tydligen vara bra.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


teufel

  • Inlägg: 406
SV: Gödselpellets?
« Svar #9 skrivet: 18 jan-18 kl 16:22 »
Företaget Swebo byggde en gödselpanna för ca 10 år sen, som värmde upp en travbana i norra Sverige. Man tillförde elenergi i början för att torka den gödsel som skulle eldas först.
När den sedan brann så gick en del av den värmen tillbaka för att torka den inkommande gödseln osv.

Två hästar skulle räcka till att värma en standard-villa sa de då. Men såvitt jag vet kom de bara ut med en större panna på 100 kW, lämpliga för industrier mm. Det talades om en minipanna för villor, men den kom aldrig ut.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Gödselpellets?
« Svar #10 skrivet: 18 jan-18 kl 20:40 »
den jag pratade om var också en stor en. ett hönseri som skulle elda gödslet + att vi ställde en turbin för att tillverka el av överskottsvärmen som inte användes i övriga anläggningen.

bsod

  • Inlägg: 44
    • Västmanland
SV: Gödselpellets?
« Svar #11 skrivet: 20 jan-18 kl 23:06 »
Fortum försöker med konceptet horsepower, där de säljer bränsle från hästgödsel. Problemet med hästgödsel var att det innehåller en hel del klorider. Klorider korroderar pannor rätt ordentligt, ska pannan hålla måste man ha en specialpanna med bättre material. Fortum har hittills inte lyckats sälja så värt mycket hästskit så vitt jag vet.

Dessutom bildar klorider dioxin om de förbränns med för låg temp / för kort uppehållstid. Dioxiner är fruktansvärt giftiga.

Det är ett svårt problem att bli av med hästskit på ett bra sätt.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Gödselpellets?
« Svar #12 skrivet: 21 jan-18 kl 08:48 »
Det känns rätt onödigt att betala för att få hästgödseln bortforslad, samtidigt som vi köper träpellets.
Du får ursäkta en okunnig bonnläpp här, men vi är många som har som vinnande koncept att sprida gödseln på åkrarna. Har du ingen egen åkermark kanske du kan prata med den du köper grovfoder av, om hen tar tillbaka dynga från dina hästar behöver hen inte köpa så mycket påsa-skit (konstgödsel, som det heter egentligen).

(Ber om ursäkt på förhand om det här upplevs som sarkastiskt, det är inte så menat :) ...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Gödselpellets?
« Svar #13 skrivet: 21 jan-18 kl 10:34 »
Hästgödsel borde vara intressant till metangasproduktion (biogas). Används den  av någon tillverkare.
kretslopp

 

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Gödselpellets?
« Svar #14 skrivet: 21 jan-18 kl 11:39 »
Hästgödsel borde vara intressant till metangasproduktion (biogas). Används den  av någon tillverkare.
Det finns ett intressant test på forumet maskinisten. Tror man hittar det om man söker på bajs.
Men vill man bara ha ut värme så lär det effektivaste sättet vara att elda direkt.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Gödselpellets?
« Svar #15 skrivet: 24 jan-18 kl 16:29 »
Vi tycks ha två huvudproblem här. Det ena är halten av "klorider", dvs salter. Troligen är det mesta vanlig NaCl, alltså koksalt. Och det andra är energiåtgången för torkning.

Jag drar mig till minnes en artikel i en Teknisk Tidskrift från omkring år 1920 (tyvärr en av de årgångar som ännu inte finns utlagd på runeberg.org). Den handlade om tillverkning av torvbriketter i England under första världskriget. Där hade man problem att få torven tillräckligt torr inom rimlig tid och med måttlig energiåtgång, eftersom mycket av vattnet i den var bundet som kristallvatten och alltså inte gick att pressa ut i brikettpressen. Lösningen på problemet var något som kallades våtkolning. Man slammar upp torven i ganska stora mängder vatten, värmer upp det till ca 200 °C (vid övertryck, så det inte börjar koka), håller kvar uppslamningen vid den temperaturen en viss tid, och kyler den sedan. Inkommande och utgående torvslam fick passera var sin sida av en motströmsvärmeväxlare för att återvinna så mycket värmeenergi som möjligt. Den lite lätt kolade torven släppte sedan gärna ifrån sig allt vatten vid pressning.

Eftersom klorider är vattenlösliga, så skulle man kunna anta att det mesta av dem följer med vattnet bort från briketterna eller pelletsen när de pressas.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Gödselpellets?
« Svar #16 skrivet: 24 jan-18 kl 20:03 »
Hästgödsel borde vara intressant till metangasproduktion (biogas). Används den  av någon tillverkare.

absolut händer det . vet inte hur det är just nu men i västerås kördes en del hästgödsel tidigare.
kan kolla imorgon om det är intressant.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Gödselpellets?
« Svar #17 skrivet: 24 jan-18 kl 22:43 »
Det känns rätt onödigt att betala för att få hästgödseln bortforslad, samtidigt som vi köper träpellets.

Är det någon som har testat att tillverka pellets av hästgödsel?
Med hammarkvarn och pelleteringsmaskin?
Hur har ni löst att få rätt fuktighetshalt på pelletsen innan ni pelleterar den?

För många år sen fick ett företag i Östergötland pengar från staten för att utveckla den här metoden kommersiellt, men av någon anledning kom de bara halvvägs. Vi kontaktade dem också, och investeringskostnaden för en anläggning som man kunde tjäna pengar på genom att ta om hand om sin och grannarnas hästgödsel, var i storleksordningen ett par miljoner.

Kontakta en eller flera KRAV-bönder de i din närhet! De flesta vill ha mera "skit" än de har tillgång till för att gödsla på åkrarna, och kan nog ta emot den "gratis". DVS u lär inte får betalt för den, men blir av med den gratis. Den enda stoppern är om ni använder spån som strö, då måste gödseln ligga till sig rätt länge för att vara spridningsbar. Men använder ni t.ex. halmpellets eller torv, så kan man sprida (hästgödsel) direkt från hästen så att säga...

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Gödselpellets?
« Svar #18 skrivet: 25 jan-18 kl 09:52 »
I början på åttitalet vet jag det gjordes experiment med hästgödselkompost för uppvärmning. Då hade man lagt vattenslangar under an hög hästgödsel. För att få igång varm komposteringen blåste man med ett spjut in tryckluft i högen. När komposteringen kom igång fick dom 60 grader i högen. Varmvattnet värmde ett bostadshus. När komposten slutade ge värme hade den minskat till mer än hälften och var utmärkt som gödsel.
kretslopp

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Gödselpellets?
« Svar #19 skrivet: 25 jan-18 kl 18:57 »
Problemet med att lägga på åkrarna är att det bara finns tre bönder här omkring, varav en ska lägga ner och den andra kräver torv som strö. Torv fryser på vintern och ger ett rätt så skitigt stall, plus att det är dyrare än träpellets eller finspån.
Att argumentera emot har försökts utan resultat - det ska vara torv, punkt slut.




Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser