Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  plasera chili under groning?  (läst 2626 gånger)

Bergets

  • Inlägg: 11
    • Skåne
plasera chili under groning?
« skrivet: 14 jan-18 kl 11:30 »
tjenare, i år är första året jag sätter chili, min plan är att odla det uteslutande inomhus under odlingsbelysning.

jag har precis satt mina första frön - och jag placerade pluggbrättet på elementet (med ett tomt pluggbrätte under) så undertemperaturen är ca 28 grader och ovanför 23.5-25.

problemet är dock att de vill torka ut snabbt, så jag får vattna lite en gång per dag

borde jag flytta på pluggbrättena?  -  där jag tänkte ställa dom efter de har grott är det ca 22-23 grader, odlingsbelysning (tänkte även sätta de i ett litet plastdrivhus föra veckorna)

bör jag flytta sådden direkt eller vänta tills de grott?
 

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: plasera chili under groning?
« Svar #1 skrivet: 14 jan-18 kl 11:56 »
Vänta tills de har grott, chili är ändå en värmeälskande växt!

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: plasera chili under groning?
« Svar #2 skrivet: 14 jan-18 kl 15:16 »
Det låter som ganska varmt när de väl tittar upp ur jorden om du inte har väldigt mycket ljus till dem

Bergets

  • Inlägg: 11
    • Skåne
SV: plasera chili under groning?
« Svar #3 skrivet: 14 jan-18 kl 16:36 »
Det låter som ganska varmt när de väl tittar upp ur jorden om du inte har väldigt mycket ljus till dem

vid elementet är det inte mycket ljus, uppe på bänken finns ju odlingsbelysning med där är med kallare.

 

Fridsam

  • Inlägg: 35
    • Uppland
SV: plasera chili under groning?
« Svar #4 skrivet: 14 jan-18 kl 17:49 »
Jag har gjort samma sak som du, dock vet jag inte om mitt element var fullt lika varmt som ditt. Jag lät chilin stå där tills den fick upp de första bladen ur jorden. Sedan flyttade jag den till mitt fönsterbräde som var betydligt svalare än 22 grader, men jag hade bara februarisolen så med lampor blir det nog bra för dig. (Mina plantor tillbringar sitt liv inomhus i ett svalt västerfönster.)

Hade jag varit du så hade jag haft dem på elementet tills de tittar upp. Blir det mot förmodan för varmt och de dör är det ju inte försent att så nya. Jag brukar lägga en bit plast över sådden eller stoppa dem i en halvöppen plastpåse så torkar de inte ut lika snabbt. Lycka till! :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 2 användare
ärt, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser