Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta kaninproduktion  (läst 4593 gånger)

Samuel1234

  • Inlägg: 15
Starta kaninproduktion
« skrivet: 14 jan-18 kl 02:06 »
Hej! Som i tidigare inlägget söker jag köttras kaniner.
Jag läste på vlivsmedelsverkets hemsida att man får slakta och sälja upp till 10 000 kanier. Så här stod det
 
”Kött av  äderfä och hardjur
• En producent får leverera kött från sammanlagt högst 10 000  äderfän och hardjur per år direkt till konsument, eller till detaljhandel i Sverige som levererar direkt till konsument.
• Fjäderfä avser tam äderfä som kyckling, höns, gäss, änder, pärlhöns och kalkoner, samt hägnad vildfågel som fasaner, duvor, vaktlar och rapphöns. Struts- fåglar betraktas inte som  äderfä.
• Hardjur avser kaniner, harar och gnagare.
• Djuren ska vara producentens egna och ska ha slak- tats på producentens anläggning på gården.
• I samband med slakt måste reglerna om djurskydd vara uppfyllda. Kontakta Jordbruksverket för mer information.”

Kräver detta då att man har ett godkännt slakteri? Eller kan jag skaffa 50 monor och några hanar och slakta själv och sälja lådor?

Vad krävs det för tillstånd när man håller produktions kaniner?? Sälskapskaniner får man endast hålla 6 st. Vad räknas som sällskap och honbby? Och vad är produktions djur?

Många frågor och hoppas på många kloka svar tack!!!

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Starta kaninproduktion
« Svar #1 skrivet: 14 jan-18 kl 18:16 »
Slakteriet ska vara godkänt. Hur det är med tillstånd kommer jag inte ihåg.
Kaninuppfödare och pelargontant.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Starta kaninproduktion
« Svar #2 skrivet: 14 jan-18 kl 18:49 »
Slakteriet ska vara godkänt. Hur det är med tillstånd kommer jag inte ihåg.


"Verksamheten ska utföras i lokal som är
godkänd av kommunen (se Lokaler). De allmänna
hygienreglerna i Förordning 852/2004
och djurskyddsreglerna för slakt ska följas (se
Slakt). Styckning och vidare beredning får
utföras i lokalen om kommunen godkänner
detta och om produkterna avsätts som beskrivits
ovan."

http://www.eldrimner.com/core/files/guide_smaskalig06.pdf

Jegeråsen

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
    • Jegeråsen
SV: Starta kaninproduktion
« Svar #3 skrivet: 14 jan-18 kl 19:08 »
10 000 kaniner/fjäderfän per år är gränsen för att Livsmedelsverket slipper bli inblandat. Upp till den gränsen är det din kommun som registrerar och kontrollerar din verksamhet. Det är billigare och du slipper veterinärskravet. Men det är lika hårda regler med godkänd slakteri-/livsmedelslokal och du får dessutom inte sälja BARF eller legoslakta. Det finns en del kommuner som hittat på egna regler om att det går att slakta och sälja "ringa mängd" utan någon registrering eller godkänd lokal men efter personlig kontakt med behörig person på Livsmedelsverket så kan jag säga att detta borde inte ske. Ja du kan sälja köttet till privatperson i viss utsträckning utan att ha registrerat verksamheten (kommunen avgör här var gränsen går). Men slakt måste alltid ske i godkänd lokal. Det är denna sista bit som kommunerna fått om bakfoten eftersom du får koka sylt osv hemma i köket någon gång då och då och sälja. Slakt är något helt annat!

Du får ha hur många kaniner du vill så länge du inte avser tjäna pengar på det. Det där med sex kaniner är om du "upplåter plats" dvs tar hand om andra personers kaniner mot betalning när de reser bort. Du kan alltså driva ett litet pensionat på fem kaniner men från sex kaniner behöver du söka tillstånd av länsstyrelsen. Över 19 avelsdjur (samt 150 slaktdjur per år) behöver du dock ansöka om förprövning, om du avser tjäna pengar på kaninerna! Det finns många utställningsuppfödare som förmodligen aldrig kommer tjäna en krona på sina kaniner (dvs monetär förlust varje år) och som har en bra bit över 19 avelsdjur men eftersom det är hobby så räknas det inte som tillståndspliktigt. Det kostar inget att göra en förprövning som det heter men det kan ta sin tid beroende på hur hög belastningen är hos just din länsstyrelse.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Starta kaninproduktion
« Svar #4 skrivet: 15 jan-18 kl 09:49 »
Och när det kommer till ärenden som hamnar under kommunal kontroll, så kan priset och krånglet variera kraftigt. Så det är säkrast att kolla med kommunen angående lokala regler och avgifter.

Samuel1234

  • Inlägg: 15
SV: Starta kaninproduktion
« Svar #5 skrivet: 15 jan-18 kl 22:00 »
Tack så mycket för förtydligande


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Starta kaninproduktion
« Svar #6 skrivet: 15 jan-18 kl 23:09 »
Jag hade läst på lite, sen ritat en skiss över lokalerna, skickat den med en trevlig fråga till kommunen innan registrering. Liksom känna av lite innan. Så när det är dags att registrera är saken i praktiken redan klar.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Samuel1234

  • Inlägg: 15
SV: Starta kaninproduktion
« Svar #7 skrivet: 16 jan-18 kl 08:16 »
Jag har tidigare funderat på att bygga upp ett slakteri då vi har både grisar och kor oxå men det är väldigt luddiga regler någon som har en ritning eller vet vad och hur det ska se ut?

Gården är ju ett företag ska de oxå gå genom gården eller måste man göra ett nytt företag till slakteriet?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Starta kaninproduktion
« Svar #8 skrivet: 16 jan-18 kl 12:26 »
Notera att du självklart ska vara "registrerad som primärproducent" vad gäller just kanin.

Alltså registrerad som kaninfarmare, hobbyfolk utan registrering kan så att säga inte föda upp och slakta 10 000 st av något för att sälja till lokal Icabutik motsv.

Samuel1234

  • Inlägg: 15
SV: Starta kaninproduktion
« Svar #9 skrivet: 17 jan-18 kl 00:20 »
Det kostar både tid och pengar att bygga upp ett bra praktiskt och godkänt slakteri.
Där av undrar jag om någon vet slakterier som slaktar kanin. Jag bor i västra götaland så där omkring. Gärna där de köper upp köttet men inte nödvändigt.

Om ni hittar info så kan ni gärna länka hemsida eller mailadress så jag hittar


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Starta kaninproduktion
« Svar #10 skrivet: 17 jan-18 kl 09:02 »
Kaninproducenterna har de flesta svaren! http://www.kaninproducenterna.se/
Kaninuppfödare och pelargontant.

Samuel1234

  • Inlägg: 15
SV: Starta kaninproduktion
« Svar #11 skrivet: 17 jan-18 kl 15:25 »
Kaninprodusenterna visar bara fakta fär medlemmar eller? Och jag vet inte om jag vill lägga 350kr för att få reda på att det finns ett slakteri 10h bort


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Starta kaninproduktion
« Svar #12 skrivet: 17 jan-18 kl 16:15 »
Kaninprodusenterna visar bara fakta fär medlemmar eller? Och jag vet inte om jag vill lägga 350kr för att få reda på att det finns ett slakteri 10h bort

Ja det var mycket märkligt! Inte varit inne på deras hemsida sedan jag slutade med kaniner, men då vill jag minnas att det fanns en lista.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Jegeråsen

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
    • Jegeråsen
SV: Starta kaninproduktion
« Svar #13 skrivet: 19 jan-18 kl 15:39 »
Att bara fråga om ett godkänt slakteri är slöseri med 350 kr ja. Men att vara med i Sveriges Kaninproducenter är så mycket mer. Det handlar om samarbete, dela erfarenhet, studiebesök och just att få hjälp med olika myndigheter. Planerar du en ordentlig produktion och dessutom funderar på eget slakteri tycker jag helt klart att du ska gå med. Jag var medlem i två år innan jag ens köpte min första kanin för köttproduktion. Sen finns många av oss på olika sociala medier och forum delar vi där med oss en del av alla kunskap som finns samlad inom kaninproducenterna.

Angående slakterilistan som fanns på hemsidan så togs den bort av säkerhetsskäl.

Samuel1234

  • Inlägg: 15
SV: Starta kaninproduktion
« Svar #14 skrivet: 19 jan-18 kl 17:07 »
Jo jag förstår. Men jag går just nu i planer om jag bara ska ha liten produktion själv eller starta upp något stort. Så jag skulle till en början slakta lite gran 100 ett år för att se att jag trivs med slakteri.

Kan förstå riskerna då det inte är speciellt accepterat med kanin mos stor del av befolkningen 
Tack!!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Starta kaninproduktion
« Svar #15 skrivet: 19 jan-18 kl 18:40 »
Tror inte det är den stora delen av befolkningen som ställer till med problem, utan den där lilla klicken som blir upprörda och skall frita minkar, kaniner, höns...

Samuel1234

  • Inlägg: 15
SV: Starta kaninproduktion
« Svar #16 skrivet: 19 jan-18 kl 22:40 »
Det var en i samma bur som började bygga stora stallar för mink farm och innan bygget bar klart fick en yxa med en lapp på inkastat igenom fönstret pga det. Det är helt sjukt. Det är väll antagligen inte många som tänker och gör så men de finns ju ändå


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Starta kaninproduktion
« Svar #17 skrivet: 19 jan-18 kl 23:34 »
Helt klart, så man skall nog inte skylta i onödan. Det är en sak att ta diskussionen med någon vilsen själ, en annan att behöva vara på sin vakt mot sabotage mm.

 

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Starta kaninproduktion
« Svar #18 skrivet: 20 jan-18 kl 09:25 »

Angående slakterilistan som fanns på hemsidan så togs den bort av säkerhetsskäl.
Då förstår jag.
Kaninuppfödare och pelargontant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

264 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser