Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vi bygger om forumet!  (läst 11171 gånger)

andtol

  • Gäst
Vi bygger om forumet!
« skrivet: 03 jan-18 kl 12:24 »
Hej!

Petter och jag bygger om i forumet! Den största skillnaden kommer att vara att vi går över till https/ssl. All trafik ska ske krypterad. Detta för att skydda alla användare och dessutom göra forumet kompatibelt med dagens Internet.


En del saker kommer att strula. Rapportera gärna det i den här tråden.

1. Vad är fel?

Skriv gärna detta om du kan/vet:

2. Vilken dator/mobil använder du? (t ex Windows, iPhone, Android)
3. Vilken webläsare använder du?


Vi har ej ändrat något ännu i själva forumet men har hittat en del fel i samband med sökningen. Det är därför vi gärna vill ha fler felrapporter.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vi bygger om forumet!
« Svar #1 skrivet: 03 jan-18 kl 12:36 »
Det har påpekats innan. Jag använder Android, Chrome, Sony Xperia. När man trycker på knappen oläst så kommer drop down menyn med alternativ fram i en halv sekund. Sen försvinner den igen.

Men jag har anpassat mig. Det sitter liksom automatiskt i tummen nu att snabbt välja olästa sen senaste besöket som är det enda relevanta för mig. Vore kanske bra att ordna när ni ändå bygger om, ty sånt kan skrämma bort nya användare.

Mvh
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Vi bygger om forumet!
« Svar #2 skrivet: 03 jan-18 kl 12:41 »
Bra! Jag använder Windows 10 och Firefox i datorn, och sedan månader tillbaks varnar burken att Alternativ är en osäker sida (för att det inte är https).

Men jag loggar in i alla fall, man gillar ju lite farligheter i sitt liv  ;D ;D ;D

andtol

  • Gäst
SV: Vi bygger om forumet!
« Svar #3 skrivet: 03 jan-18 kl 12:45 »
Bra! Jag använder Windows 10 och Firefox i datorn, och sedan månader tillbaks varnar burken att Alternativ är en osäker sida (för att det inte är https).

Men jag loggar in i alla fall, man gillar ju lite farligheter i sitt liv  ;D ;D ;D

Ja, precis. Det är detta vi ska laga.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vi bygger om forumet!
« Svar #4 skrivet: 03 jan-18 kl 13:47 »
 Här funkar fint med Winnd.-7.
Enda som jag har svårt för är bilder. Vill lägga dem i rutan "svara" men de är alltid förstora.
Har fått instruktioner om hur göra men inte tittat på detta.

 Go arbets lust
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

andtol

  • Gäst
SV: Vi bygger om forumet!
« Svar #5 skrivet: 03 jan-18 kl 14:46 »
Enda som jag har svårt för är bilder. Vill lägga dem i rutan "svara" men de är alltid förstora.
Har fått instruktioner om hur göra men inte tittat på detta.

Bilderna kommer vi inte göra något åt denna omgång. Det är ett för stort jobb.

Det finns flera sätt att lägga in bilder. Titta gärna på det först.

Lena på Högen

  • Inlägg: 55
    • Dalsland
SV: Vi bygger om forumet!
« Svar #6 skrivet: 06 jan-18 kl 22:36 »
Jag har iPhone o använder safari som webbläsare.

När jag byter landskap i ”nytt i ditt landskap” så kommer det inte upp några andra trådar, det är samma trådar för alla landskap.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vi bygger om forumet!
« Svar #7 skrivet: 07 jan-18 kl 10:08 »
Jag har ett litet problem som jag retat mig på ett tag. Så fort sidan laddats skall man trycka på något intressant, men en sekund efter att annat är klar kommer plötsligt de där små knapparna till facebook, twitter och något mer. Det innebär att precis när man trycker så hoppar allting ner en rad och så hamnar trycket på något annat  :P Går det inte att ordna så de där knapparna laddas samtidigt med resten av sidan, eller om man kan flytta dom?

Jag har vanlig dator med senaste windows och firefox. Och jag hat fiber så det beror inte på slö uppkoppling att knapparna laddar långsamt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vi bygger om forumet!
« Svar #8 skrivet: 07 jan-18 kl 10:36 »
Jag har ett litet problem som jag retat mig på ett tag. Så fort sidan laddats skall man trycka på något intressant, men en sekund efter att annat är klar kommer plötsligt de där små knapparna till facebook, twitter och något mer. Det innebär att precis när man trycker så hoppar allting ner en rad och så hamnar trycket på något annat  :P Går det inte att ordna så de där knapparna laddas samtidigt med resten av sidan, eller om man kan flytta dom?

Jag har vanlig dator med senaste windows och firefox. Och jag hat fiber så det beror inte på slö uppkoppling att knapparna laddar långsamt.

Var ju tvungen att prova och knapparna kom upp direkt, innan jag han se första ordet av någon text.
Har dator med Windows 7 och Google, samt halvslö uppkoppling.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vi bygger om forumet!
« Svar #9 skrivet: 07 jan-18 kl 10:58 »
Jag har ett litet problem som jag retat mig på ett tag. Så fort sidan laddats skall man trycka på något intressant, men en sekund efter att annat är klar kommer plötsligt de där små knapparna till facebook, twitter och något mer. Det innebär att precis när man trycker så hoppar allting ner en rad och så hamnar trycket på något annat  :P Går det inte att ordna så de där knapparna laddas samtidigt med resten av sidan, eller om man kan flytta dom?

Jag har vanlig dator med senaste windows och firefox. Och jag hat fiber så det beror inte på slö uppkoppling att knapparna laddar långsamt.
Mitt hoppar ner två steg var gång jag går in på Alternativ. Har oxå en vanlig dator och hålls mest på Firefox och Google Chrome.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vi bygger om forumet!
« Svar #10 skrivet: 07 jan-18 kl 11:20 »
Att inte hela sidan inte kommer upp samtidigt beror på att den inte skickas från samma ställe.
Utan det mesta finns men behöver kompletteras.
Så om användaren inte har det lagrat lokalt i sin burk/platta/telefon så måste separatorer gå ut och slickas från annan leverantör.

Därav hoppande sida.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Vi bygger om forumet!
« Svar #11 skrivet: 07 jan-18 kl 13:30 »
Men hur åtgärdar man det? Jag har datorn står på jämt, men loggar ut och loggar in upp till 5 ggr per dag och det hoppar varje gång. Nu testade jag och det hoppar bara jag byter flik i Alternativ.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vi bygger om forumet!
« Svar #12 skrivet: 07 jan-18 kl 14:35 »
Ja, alltså den hoppar två gånger vad jag än går emellan eller tex trycker på "Svara" etc etc och även nu när jag tryckte på "skicka" eller "spara". Jag har vant mig och får aldrig ha bråttom för då hamnar jag fel.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

andtol

  • Gäst
SV: Vi bygger om forumet!
« Svar #13 skrivet: 08 jan-18 kl 09:59 »
Har ni inställningen att webläsaren ska rensa cachen hela tiden?

För mig hoppar den också till men det är inte något jag tänker på. Någon sekund tar det att ladda sidan.

Edit: 4,1 sekunder tar det att ladda sidan.

Lite mer detaljerat:

Riktigt snabb dator ansluten med fiber och nätverksladd med Chrome: 1,5 sekunder
Samma dator med Firefox: 3,9 sekunder

Äldre dator med Chrome och wifianslutning: 4,1 sekunder

Långsam virtuell dator med Chrome: 4,0 sekunder
Samma dator med Firefox: 5,5 sekunder

Jag är inloggad på alla webläsare. Ej rensat cache eller historik. Går till denna länk: http://www.alternativ.nu/index.php?action=unreadreplies;start=0 Man mäter hur lång tid det går att hämta sidan genom att ta fram verktyg för utvecklare, titta i nätverksfliken och ladda om sidan.

Det som tar tid och kraft är framför allt anslutningen till olika google-sidor. Det är statistik och annonserna. Det går ej att ta bort eftersom det är det som just nu driver sidan. Inga annonser = forumet stängs ner.
« Senast ändrad: 08 jan-18 kl 10:48 av Toll »

andtol

  • Gäst
SV: Vi bygger om forumet!
« Svar #14 skrivet: 08 jan-18 kl 11:07 »
Lite mer info för den som är tekniskt intresserad:


Det går att göra ganska mycket med sidan som den är idag.

http://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?url=alternativ.nu&tab=desktop

Får se vad som händer när vi gått över till ssl.

Efter 4 sekunder så börjar man tappa besökare som ger upp enligt denna sida: https://blog.kissmetrics.com/loading-time/?wide=1

andtol

  • Gäst
SV: Vi bygger om forumet!
« Svar #15 skrivet: 08 jan-18 kl 11:35 »
Lite till:

Nu slog jag på tilläggen AdBlock Plus och Chostery på Chrome. Har dem avstängda på alternativ så jag får se hela sidan. (De är väldigt smidiga tillägg annars.)

Då tog sidan 1,5 sekunder att ladda i stället för 4.1 på Chrome och den långsamma datorn med wifi. Så det kan vara en väg att gå för den som tycker det är långsamt.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vi bygger om forumet!
« Svar #16 skrivet: 08 jan-18 kl 11:38 »
Jag använder "Adblock" och "Adblock plus" som gör att reklam plockas bort. Därmed slipper jag att massa annat krafs laddas och sidan går fort. Nackdel för Alternativ förstås, p.g.a. missade annonsintäkter, så jag funderar på att ta bort blockeringen för Alternativ.nu.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vi bygger om forumet!
« Svar #17 skrivet: 08 jan-18 kl 11:38 »
Har ni inställningen att webläsaren ska rensa cachen hela tiden?

För mig hoppar den också till men det är inte något jag tänker på. Någon sekund tar det att ladda sidan.

Edit: 4,1 sekunder tar det att ladda sidan.

Lite mer detaljerat:

Riktigt snabb dator ansluten med fiber och nätverksladd med Chrome: 1,5 sekunder
Samma dator med Firefox: 3,9 sekunder

Äldre dator med Chrome och wifianslutning: 4,1 sekunder

Långsam virtuell dator med Chrome: 4,0 sekunder
Samma dator med Firefox: 5,5 sekunder

Jag är inloggad på alla webläsare. Ej rensat cache eller historik. Går till denna länk: http://www.alternativ.nu/index.php?action=unreadreplies;start=0 Man mäter hur lång tid det går att hämta sidan genom att ta fram verktyg för utvecklare, titta i nätverksfliken och ladda om sidan.

Det som tar tid och kraft är framför allt anslutningen till olika google-sidor. Det är statistik och annonserna. Det går ej att ta bort eftersom det är det som just nu driver sidan. Inga annonser = forumet stängs ner.


Det där stämmer inte för mig.
Hinner inte räkna till 1 innan sidan har öppnats.
Har Chrome och halv slö uppkoppling och gammal dator.
Har AdBlock avslaget.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Vi bygger om forumet!
« Svar #18 skrivet: 08 jan-18 kl 13:32 »
Det här hoppandet som för min del kommer efter ca en halv sekund när Google-rutan kommer och kanske 1,5 sekunder när Dela detta: faecebok mm hoppar fram. Och det händer så fort jag byter sida.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Vi bygger om forumet!
« Svar #19 skrivet: 08 jan-18 kl 20:39 »
Man skulle kunna undvika hoppandet om man skriver html-koden så den reserverar plats för rutor, ikoner mm som ska laddas från en utomstående site redan i förväg. Det fungerar så länge den utomstående siten inte ändrar höjden på det som ska visas.
En annan möjlighet vore att lägga alla saker som kan ta oförutsett mycket eller litet plats långt ner på sidan, nedanför alla ställen där en användare normalt kan tänkas behöva klicka.

Och jag får hoppandet, med lite varierande tider (från en halv till fem sekunder).  Firefox 52.5.3 (32-bitars), svensk Win XP Professional. Tror det ser likadant ut även på jobbdatorn med 64-bitars Firefox och Win 10.  Har inga konstiga cacheinställningar på någon av burkarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser