Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Översexuella tuppar?  (läst 1475 gånger)

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
Översexuella tuppar?
« skrivet: 30 dec-17 kl 08:32 »
Hej
Har en fråga. Är alla tuppar så där översexuella i början och jagar varenda höna de ser?
Min ordinarie tupp beter sig inte så utan är en riktig gentleman och så ser jag dessa ungtuppar som nu är 18 veckor sätta på allt och de stackars hönorna springer för livet. Just nu är det tre som skall bli en. Men är han för jobbig blir det himlen för honom med. Eller kommer de lugna ner sig. Tänkte ha tre tuppar allt som allt men har en kull på 10 veckor där jag tänkte behålla en.eller två om den första jag tänkt behålla är för jobbig mot hönorna.  Har ca 16 hönor. Lite ovisst med de på 10 veck.
Så hur är tuppar som ungdomar? Kommer de blir lugnare sedan och mer gentlemanniska mot hönorna och inte ” våldta” hönorna som de gör nu?
/ Rike
Ullish

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Översexuella tuppar?
« Svar #1 skrivet: 30 dec-17 kl 09:59 »
Helt rätt, de har en jobbig period. De flesta blir gentlemän, men de är personligheter så en del blir trevligare än andra.

Vi har några reservtuppar, och om någon ordinarie tupp blir för irriterande för hönorna så får han en avbytare någon månad. När han då sett sina hönor med en annan herre och själv fått bo i grabbgänget så är han larvigt snäll mot hönorna.

Men som du skrev, hönorna springer verkligen för livet när tonåringarna får syn på dem. Vi har reservtupparna fria nu för tiden, och smiter en höna ur sitt hägn när man går i dörren så får man "hjälp" av tupparna att fånga henne. Ankor har också en period när de är riktiga våldtäktsankor. 

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Översexuella tuppar?
« Svar #2 skrivet: 30 dec-17 kl 10:14 »
Ja ungtuppar är vidriga. Det brukar fungera rätt bra om man har en duktig förstetupp och minskar ner på grabbgänget. Har man en ungtupp så har den vuxne tuppen lättare att hålla pli på honom och dessutom slipper man att ungdommarna triggar varandra. Jag brukar göra så att när de blir för jobbiga nackar jag ut en. De övriga lugnar sig då några dagar och så håller jag på så tills jag har rätt antal. Jag väljer då hela tiden den som jag anser sämst och kan i lugn och ro bestämma vilken individ det är.
Genbank för Gotlandshöns

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: Översexuella tuppar?
« Svar #3 skrivet: 30 dec-17 kl 15:46 »
Problemet är väl att jag inte tänkte på detta när jag startade allt. Bara att kycklingarna skall ha ett eget kryp in som bara de kan komma in i tills de blir för stora för öppningen.
Men ett extra tupp stall har jag inte. Kanske något jag får bygga till våren. För av 12 kycklingar vet jag bara 4 säkra hönor. Resten ser ut att bli tuppar 😩
Men slaktar av två ikväll.
Trots bara 18 veckor är de stora som ...
Ullish

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Översexuella tuppar?
« Svar #4 skrivet: 30 dec-17 kl 15:57 »
Jag har en vuxen tupp som håller reda på dom översexuella.  Han är går runt hönorna och ser till så ingen av dom kommer till.
Bra eller dåligt vet jag inte men hönsen verkar må bra

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 2 användare
lionsmane, tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser