Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bockslakt  (läst 7838 gånger)

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
Bockslakt
« skrivet: 28 okt-17 kl 15:24 »
Hej
Står verkligen och behöver hjälp.
Har 3 bockar som förmodligen inte får egna hem. Dessvärre blir det en väldans obalans i flocken med dessa tre. Har ingen i min närhet som kan slakta och jag vill definitivt inte äta upp köttet. Vad har ni för tips?
De är från 13 månader till 7 månader.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bockslakt
« Svar #1 skrivet: 29 okt-17 kl 07:57 »
Jag kan tyvärr inte hjälpa till, eftersom jag inte är beväpnad, men om du talar om vilket landskap du bor i åtminstone, så kanske det finns någon i närheten som kan skjuta dem åt dig.
Varför vill du inte äta köttet, är du vegetarian?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bockslakt
« Svar #2 skrivet: 29 okt-17 kl 10:30 »
pytte tycks finnas i Östergötland.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Bockslakt
« Svar #3 skrivet: 29 okt-17 kl 16:59 »
Jag finns i södra Östergötland, är inte vegetarian men har tyvärr kelat med dessa så det skulle bli som att äta upp min hund, typ.
Har försökt att sälja och i princip skänka bort dom till liv, men det är ju inte lätt med bockar.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bockslakt
« Svar #4 skrivet: 29 okt-17 kl 18:24 »
Och om du lämnar bort dem, så vet du inte vad de får för upplevelser innan de dör.   :o  För mig känns det alltid bäst att låta dem dö i lugn och ro hemma, med sina bekanta människor omkring sig.  En stoooor hög med godis "till bara-bara-mej", och sen inget mer.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Bockslakt
« Svar #5 skrivet: 29 okt-17 kl 19:09 »
Jo så är det ju. Jag vill verkligen inte att de ska fara illa hos någon. De är otroligt vackra och snälla, men som jag skrev så blir min flock i total obalans med för mycket bockar. Skulle jag skänka bort dom är det till folk jag känner.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Bockslakt
« Svar #6 skrivet: 15 nov-17 kl 18:11 »
Dessvärre blir det ju såhär när disneymentaliteten får grepp om folk.

Jag skulle ge dig tipset att gå med i någon grupp på Facebook och skänka bort dem till slakt, liv eller helt enkelt skänka bort dem till vem som vill ha dem utan att ställa krav några direkta krav på vad som händer med dem sen.
Hade det varit närmre så hade jag gärna tagit dem till slakt.

Är detta ett problem du inte kunde förutse?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bockslakt
« Svar #7 skrivet: 15 nov-17 kl 21:11 »
Tur för de snälla bockarna att ägaren inser vad som kan hända om man bara lämnar bort dem utan att kolla vad som händer sen.  Disney i all ära, men här pratar vi om verkligheten!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Bockslakt
« Svar #8 skrivet: 16 nov-17 kl 00:22 »
om vi nu ska prata verklighet så verkar ju trådskaparen vara lite vänd ifrån verkligheten, vart kommer de extra bockarna ifrån, vägrar äta dem?

Verkar ju mer som om det reella problemet ligger hos djurägaren än på de överflödiga bockarna.
Har man helt missat en del av ansvaret och den grundläggande delen av djurhållningen, hur gick det med planeringen, fanns det ens någon plan för nu uppkomna scenario?

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Bockslakt
« Svar #9 skrivet: 16 nov-17 kl 09:51 »
En lösning men kanske dyr, kan vara att ta ut veterinären och låta kastrera bockarna så kan de gå kvar i flocken. Men du kommer att få det här problemet varje år, så tänk ut vad du vill med din gethållning.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bockslakt
« Svar #10 skrivet: 16 nov-17 kl 19:13 »
En annorlunda lösning, SussiloII!  Jag är normalt emot kastrering, men i detta fall kan det kanske vara ett sätt?  Även en kastrerad bock äter dock, och pytte måste tänka på att bocken blir ännu känsligare för urinsten om han kastreras.  De har långa och smala urinledningar, bockar och baggar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Bockslakt
« Svar #11 skrivet: 20 nov-17 kl 10:24 »
Har haft dom ute på fb, och jo visst lever jag i verkligheten. Men   jag tror alla får ett överskott av bockar någon gång. Har sålt av min avelsbock och vill inte ha inavel. Dessutom har jag tre kastrater. Men har nu fått hjälp av en kunnig person som ska hjälpa mig. Sen att jag vägrar äta mina bockar har inte med saken att göra!
Nu får dom somna in hemma och jag kommer vara med, är definitivt inte rädd för att avliva dom. Men det skall göras av en säker och kunnig person.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bockslakt
« Svar #12 skrivet: 20 nov-17 kl 11:15 »
Bra sagt, pytte!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Bockslakt
« Svar #13 skrivet: 20 nov-17 kl 12:31 »
Jag antar att de tas reda på också och inte bara avlivas.

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Bockslakt
« Svar #14 skrivet: 20 nov-17 kl 12:57 »
Vad som händer med dom efter avlivning är det ingen som har med att göra. Och du har nog antagit tillräckligt...

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Bockslakt
« Svar #15 skrivet: 20 nov-17 kl 20:09 »
Skönt att problemet gick att lösa, pytte! Lycka till med dina djur  :)!

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Bockslakt
« Svar #16 skrivet: 20 nov-17 kl 21:15 »
Get har ju för övrigt det överlägset (inom vissa delar) kött man kan äta.

#ätmerget

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Bockslakt
« Svar #17 skrivet: 21 nov-17 kl 06:46 »
Min syster och svåger har en liten getflock. Någon gång har dom låtit kastrera en bock men det gjorde dom då den var killing. Dom känner invandrare som kan konsten att slakta getter och dom är till och med förtjusta i köttet från gamla djur. Svågern skjuter dom med bultpistolen och sedan tar "nysvenskarna" hand om resten. Någon som är intresserad av skinnberedning kanske vill flå och ta hand om skinnen? Lägg ut ett erbjudande här på alternativ om du vill.

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Bockslakt
« Svar #18 skrivet: 21 nov-17 kl 09:47 »
Allt är redan fixat, det som var viktigt för mig var att någon som kan avliva getter på ett rätt och säkert sätt skulle göra det. Vill inte utsätta mina djur för onödigt lidande. Men tack för förslagen.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bockslakt
« Svar #19 skrivet: 22 nov-17 kl 11:07 »
Svågern skjuter dom med bultpistolen och sedan tar "nysvenskarna" hand om resten.
Viktigt!   (:) 
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 3 användare
xaelanar, tangloppen, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser