Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Morot Vitkål Blomkål - Ta Frö??  (läst 5281 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Morot Vitkål Blomkål - Ta Frö??
« skrivet: 04 okt-17 kl 13:01 »
Går mot att bli så självförsörjande som möjligt - Nästa steg som står på tur är att spara egna frön! Nästa säsong tänkte jag ge mig på morötter, vitkål och blomkål - Någon som vet hur och när jag bäst ska ta frö!?

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Morot Vitkål Blomkål - Ta Frö??
« Svar #1 skrivet: 04 okt-17 kl 13:20 »
Morötter har jag odlat eget frö av. Hade dom i jordkällaren under värsta vintern, valde 10 snygga exemplar och satte ut tidigt (mars). De tar lång tid på sig att mogna, fröna, precis att de han med.
Av kål har jag bara provat grönkål, broccoli och kålrot, inte vit-eller blom.
Grönkålen har klarat vintern ute his mig, kålrötterna hade jag i jordkällaren, broccoli blommar år 1, så de är enkla.
Boken "Runåbergs Fröer" ger konkreta och bra anvisningar om fröodling. Rekommenderas!

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Morot Vitkål Blomkål - Ta Frö??
« Svar #2 skrivet: 04 okt-17 kl 17:17 »
Du missuppfattade nog min fråga.... Jag undrar hur man tar frö! Från dessa grönsaker alltså så man kan lägga undan frö till nästa sådd! ;D

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Morot Vitkål Blomkål - Ta Frö??
« Svar #3 skrivet: 04 okt-17 kl 18:01 »
Precis det du fick svar på. De här växterna är tvååriga och du måste ha en morot eller ett kålhuvud över vintern och plantera ut igen nästa år för att de ska blomma och ge frö. Blomkålen undantagen.
Jag växte ett kålhuvud där jag använt det mesta av bladen och bara hade ett litet knyte i toppen inne i kylskåpet kvar, fick rötter och det började skjuta skott så planterades ut tidigt och blommade.

Runåbergs boken har bra anvisningar om hur du odlar fram egna fröer från de flesta växter . Även Åke Truedssons böcker om grönsaksodling har små notiser om hur du tar eget frö av dina grönsaker. Föreningen SESAM har även de en bra bok om man blir medlem

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Morot Vitkål Blomkål - Ta Frö??
« Svar #4 skrivet: 04 okt-17 kl 18:55 »
Du missuppfattade nog min fråga.... Jag undrar hur man tar frö! Från dessa grönsaker alltså så man kan lägga undan frö till nästa sådd! ;D
Eller nenar du hur man rae av dom från plantorna? Förstår annars inte vad jag kan ha missförstådd... hmm
Alltså, morötterna som sparats en vinter planteras ut igen (kanske kan de vara kvar i marken längst i söder? Men annars är jordkällare bra) då blommar de efter ett par månader och efter blimmorna kommer det frön. I början ör fröna mjuka och inte mogna, de behöver bli klara innan skörd, annars kan de inte gro. Vissa kan man eftermogna inne. Jag lägger dom på tork inne och när de ör torra smulrar jag av fröna från plantorna och förvarer i papperspåsar på torr kylig plats.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Morot Vitkål Blomkål - Ta Frö??
« Svar #5 skrivet: 08 okt-17 kl 19:53 »
Det är jag som formulerar mig lite klantigt.....Undrade hur jag gör för att ta till vara på fröna när dom väl finns där. Alltså när är dom klara? Jag kan ta in hela plantan och torka dom?
Tack för tips - ska glutta in hos Runåbergs o kolla!

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Morot Vitkål Blomkål - Ta Frö??
« Svar #6 skrivet: 08 okt-17 kl 20:35 »
Det är jag som formulerar mig lite klantigt.....Undrade hur jag gör för att ta till vara på fröna när dom väl finns där. Alltså när är dom klara? Jag kan ta in hela plantan och torka dom?
Tack för tips - ska glutta in hos Runåbergs o kolla!
Kålen mognar lätt ute, då gäller det att ta fröna innan de sprätter ut på marken. Morötter (liksom dill o persilja) är något långsammare och ibland hinner de inte helt. Då kan en ta hela plantorna (utan rötter) och hänga dom upp o ner på eftermogning inne. Inland hinner de mogna helt, beror mycket på sensommarvädret och då är det onödgt att ta in hela plantorna. Ev kan fröställningarna behöva torka inne ngr dagar innan en pillar loss fröna.

SV: Morot Vitkål Blomkål - Ta Frö??
« Svar #7 skrivet: 22 nov-17 kl 06:29 »
För att ta frö från dessa behöver du lämna kvar några i odlingarna till nästa år -eftersom de är tvååriga och blommar och sätter frö först år två. Gäller även t e x purjolök. Ett tips är att kolla in OdlingsTV för att se hur fröna ser ut när mogna och redo att samlas in.

 

PellePutt

  • Inlägg: 146
SV: Morot Vitkål Blomkål - Ta Frö??
« Svar #8 skrivet: 24 nov-17 kl 18:40 »
Jag fick oplanerat frön på mina sommarmorötter första året efter att ah planterat om dem. Kan var värt att experimentera mer med.

Postat med Alternativ.nu´s app

Bli vägitarian - ät bara roadkill

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Morot Vitkål Blomkål - Ta Frö??
« Svar #9 skrivet: 22 jan-18 kl 14:49 »
Jag fick oplanerat frön på mina sommarmorötter första året efter att ah planterat om dem. Kan var värt att experimentera mer med.

Postat med Alternativ.nu´s app


Precis så gjorde jag med.
När jag gallrade satte jag ner gallringsplantorna i jord igen. Dessa plantor blommade sen och fröna hann mogna. Alltså hoppades 1 år över. Om det är bra eller dåligt vet jag inte.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Morot Vitkål Blomkål - Ta Frö??
« Svar #10 skrivet: 22 jan-18 kl 16:21 »
Precis så gjorde jag med.
När jag gallrade satte jag ner gallringsplantorna i jord igen. Dessa plantor blommade sen och fröna hann mogna. Alltså hoppades 1 år över. Om det är bra eller dåligt vet jag inte.
Man vill ju inte gärna avla visare på individer som går i frö i förtid. Nu vet jag inte om det stämmer just på morötter som flyttas runt med, men en del sorter som spenat och mangold t.ex. då finns det individer som får för sig att gå i blom direkt och då får man jättelite skörd på dom. Dessa är dumt att ta fröer av. Helst ska man spara praktexemplaren till fröodlingen och när det gäller morötterna så vet man ju inte vilka det är förrän de utvecklats ordentligt.  Just när det gäller sommarmorötter spelar kanske inte lagringsegenskaper så stor roll, men med vintermorötter t.ex. då vill man ju välja att avla vidare på de som dels blvit riktigt fina morötter, dels de som lagrats bra i jordkällaren, och för att kunna hitta dessa behöver man hela proceduren. Man vill inte bara ha frö, man vill ha frö som ger bra grödor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

305 gäster, 3 användare
xaelanar, isa, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser