Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  chili från h-vetet  (läst 2526 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
chili från h-vetet
« skrivet: 30 sep-17 kl 11:22 »
 Skördar chili idag och ämnar torka och mala den ihop med lite annat för att ha den som krydda.
Men den är så fruktansvärt stark så nu vågar jag inte, eller ja, jag klarar inte av att smaktesta den fler gånger.
Frågan är om det starkaste/hetaste i chilifrukterna sitter i kärnorna eller i hinnorna? Eller i båda delarna?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: chili från h-vetet
« Svar #1 skrivet: 30 sep-17 kl 11:41 »
Frågan är om det starkaste/hetaste i chilifrukterna sitter i kärnorna eller i hinnorna? Eller i båda delarna?


Jag har mild och stark chili hemma. Den milda är mild om jag tar bort fröna, annars blir den medium. Jag tar också bort "åsarna" man ser om man skär isär chilin på längden. Den starka chilin gör jag samma sak med men då med handskar på. Jag vet inte vad "hinnorna" är för något.


Jag delar de stora milda på längden två gånger så det blir fyra remsor, de små starka delar jag en gång. Sen låter jag dem torka och grovkrossar dem till flingor som sen används i maten.


Smakar gör jag bara när de är färska, de milda med välbehag, de starka med försiktighet. :-)
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: chili från h-vetet
« Svar #2 skrivet: 30 sep-17 kl 12:26 »
Skär av skaftändan och ta bort frön och hinnor. Du slipper en del av hettan då men mycket kommer att vara kvar.

Använd sen ofta i maten, man vänjer sig snabbt. 😀

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: chili från h-vetet
« Svar #3 skrivet: 30 sep-17 kl 13:23 »
Skär av skaftändan och ta bort frön och hinnor. Du slipper en del av hettan då men mycket kommer att vara kvar.

Använd sen ofta i maten, man vänjer sig snabbt. 😀
Gör så. Smakade igen nu och då visar sig spetsen på chilin vara mindre het än "basen". Sitter ju inte så mycket kärnor och hinnor i spetsen så det är kanske därför?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: chili från h-vetet
« Svar #4 skrivet: 27 dec-17 kl 17:56 »
Inte läst tråden. Men här är några från oss

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 4 användare
xaelanar, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser