Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Till handboken!  (läst 2063 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Till handboken!
« skrivet: 27 apr-17 kl 10:00 »
Jag tror att det skulle vara bra med ett avsnitt om slakt i handboken, det är något man ofta funderar över framförallt när man står i begrepp att skaffa ett nytt djurslag.  Man måste veta hur det ska gå till även om man inte har för avsikt att slakta.  Något kan hända och då kanske nödslakt är enda alternativet.
Ska vi alltså hjälpas åt att författa?  Ska vi använda denna tråd eller en ny?
Det är kanske enklast med en ny, eller vad tror ni?
Det har du nog rätt i.  Så här är denna nya tråd!  Jag hittade nyss följande visdomsord  ;) i en annan tråd:
Ja, men först en god buljong på alla de fina benen!  Sen brinner de bättre också, för de torkar lättare om de är kokta.  Fett är mångsidigt användbart, så kasta inte det!  Ett ensamt skinn kan den som har energi bereda själv.

  Och så blodet.  Först skjuter du, sen kollar du att ögonreflexen är borta, sen sticker du, gärna precis bakom käkbenet, då kan du undvika båda struparna och få ett renare snitt.  Helst ända ut genom skinnet på andra sidan.  Om du är riktigt igång, kan du försöka ta vara på blodet; samerna torkar det, men vi i södern brukar vispa det.  Näringsrikt och gott, men ett ömtåligt livsmedel!

  Rikta bulten mot området "mitt mellan ögon och öron".  På får är det ganska långt bak, alltså inte i pannan, där är benet tjockt.  Kom ihåg att slaktmasken måste ha kontakt med fårets huvud när du trycker av, och sätt gärna ett pekfinger innanför avtryckaren när du har spänt fjädern. Innan du spänner fjädern kan du lämpligen kolla en eller två gånger att fåret verkligen står still när det känner metallen mot huvudet.

  Om du har höns, kan du prova att ge dem innehållet i våmmen, men inte från de andra delarna av matsmältningskanalen.

  Vad skulle mer kunna bli över?
Hur är det i handboken, hur många underrubriker ska vi använda?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Till handboken!
« Svar #1 skrivet: 02 maj-17 kl 21:45 »
Kikade lite på fårtavlan, skulle man inte kunna ha *slakt- och då själva avlivandet. Bultens placering  (vilket tydligen kan diskuteras), avblodning -hur man går till väga.
* vad gör man sen- var man snittar för att hänga djurkroppen. Hur man tar ur, hur länge hänger man ?
Synpunkter någon?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Till handboken!
« Svar #2 skrivet: 02 maj-17 kl 23:27 »
Absolut!  Mycket är helt likt med får.  Utom kanske deras psyke.  Får tål dåligt att vara ensamma, getter accepterar lättare en människa som enda sällskap.

  Och så finns det förstås principer som gäller alla djur, från stora oxar till höns och kaniner.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 3 användare
xaelanar, Storlyckans Anna, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser