Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka patroner ?  (läst 8998 gånger)

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
Vilka patroner ?
« skrivet: 26 mar-17 kl 08:58 »
Vilka patroner är det jag ska ha till Blitz bultpistol för slakt av get?
Räcker de gula, avsedda för får?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilka patroner ?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-17 kl 11:17 »
Stor skillnad på ålder på djuret.  Vuxna bockar behöver starkare än gul, medan nyfödda killingar oftast klarar sig med grön.  Fast, jag brukar ge dem en gul ändå, för att vara på den säkra sidan!  Till fullvuxna bockar använder jag röd, för att vara säker på att inte lobotomera dem eller hindras av den skyddsplåt av ben som de har i nacken för att kunna braka ihop huvud mot huvud i sina rangstrider.

  Om det gäller en vuxen bock med horn, måste du också räkna med att det kan vara svårt att sätta buldpistolen intill på rätt ställe.  Hornen kan vara i vägen.

  Och, om ingen har sagt det till dig tidigare:  Kul att ha dig här bland oss getälskare!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Vilka patroner ?
« Svar #2 skrivet: 26 mar-17 kl 13:55 »
Tack Trollmor för välkomnandet.

Blyerts

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Vilka patroner ?
« Svar #3 skrivet: 13 apr-17 kl 11:32 »
Hej!

Hoppar in med en fråga. Är patronfärgen olika från märke till märke? Jag har använt grön till slakt (iofs av ungdjur) då det står gris, får, kalv på dem när jag beställer. Gul ska vara ko och häst, blå till tjur och röd till stor tjur. Kan man alltså inte lita på dessa angivelser? Eller hur ska jag tänka? Är det bättre att gå en size upp?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vilka patroner ?
« Svar #4 skrivet: 13 apr-17 kl 11:52 »
Hej!

Hoppar in med en fråga. Är patronfärgen olika från märke till märke? Jag har använt grön till slakt (iofs av ungdjur) då det står gris, får, kalv på dem när jag beställer. Gul ska vara ko och häst, blå till tjur och röd till stor tjur. Kan man alltså inte lita på dessa angivelser? Eller hur ska jag tänka? Är det bättre att gå en size upp?


Nej det är samma som Blitz

http://www.granngarden.se/Sortiment/Lantbruk-%26-Skog/Livsmedelsproduktion/Avlivning/Slaktpatroner-Blitz%2C-50-pack/p/1018845

Blyerts

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Vilka patroner ?
« Svar #5 skrivet: 13 apr-17 kl 13:11 »
Ja men då är jag inte ute och cyklar i alla fall! Men blev lite förvirrad när jag läste ovan, gul till får och röd till bockar. Det är ju stor skillnad på en vuxen bock och en vuxen tjur. Jag har läst att man helst inte ska använda kraftigare patroner än vad som behövs eftersom det sliter illa på bultpistolen. Men vill ju samtidigt inte riskera att bedövningen går fel.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilka patroner ?
« Svar #6 skrivet: 13 apr-17 kl 18:56 »
Nog sliter jag hellre på bultpistolen än riskerar att bedöva dåligt!!  Den är stadig, det som slits är gummibussningen och bultfjädern, och såna finns ju lösa att köpa.

  Däremot har det hänt för mig att hjärtat stannat redan av skottet.  Men vaddå, det är väl bättre än att djuret ska behöva lida av ett för svagt skott!!!

  Om färgerna på olika märken skulle vara olika, så gå efter påskriften, och gör eventuellt egna små märklappar att klistra på locken, så du inte tar fel!  Om det gäller nösslakt, så kan man ju bli lite stressad, särskilt om det är ett älskat djur.

  Jag vet inte hur tjockt kranium en tjur har, men bocken och baggen har en skyddsplåt i nacken, som ska hindra dem från att bryta nacken vid rangstrid.  Det förekommer nackbrott ändå, t ex om man släpper ihop vuxna baggar som inte känner varandra.  Om bocken har horn, så kan det vara pyssligt att få in bultpistolen till rätt läge mot nacken utan att stöta i hornen.  Jag föredrar att brassa på i fontanellen, hellre än att försöka pricka rätt på 5 x 5 mm träffyta bakom skyddsplåten!

  Hur är det, skjuter man inte nöt i pannan, som hästar och grisar?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Blyerts

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Vilka patroner ?
« Svar #7 skrivet: 15 apr-17 kl 09:25 »
Jo såklart vill man ju inte att första skottet inte tar, det var därför jag hoppade in och frågade. Slakten är obehaglig nog för mig, den ska inte vara det för djuret. Angående patron-styrka så var det i SJVs information om slakt jag läste att man inte skulle använda för kraftiga skott och jag har inte tidigare hört att man bör gå upp i styrka men det du skriver låter ju helt rimligt.

Så du skulle rekommendera att jag uppgraderar från grön (styrka 1) till gul (styrka 2) och iaf har en ännu kraftigare hemma i nödfall?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilka patroner ?
« Svar #8 skrivet: 16 apr-17 kl 10:04 »
Statens Jordbruksverk har väl inte precis gjort sig känt för att värna om djurens välbefinnande ...  ::)

  Jag gissar att de skriver som de gör av omsorg om den något högre köttkvalitet som kan bli fallet om man ser till att djurets hjärta fortsätter att slå efter att det blivit skjutet i huvudet.  Men jag har några gånger tvinats gripa efter min andra bultpistol (som jag alltid har liggande laddad inom räckhåll, bredvid stickkniven), för att skjuta en gång till när skott nummer ett inte haft avsedd effekt.  Jag rekommenderar att du, om det rör sig om ett större djur, även tänker på risken att lobotomera - dvs risken att bulten med sina 70 mm tränger in mitt emellan hjärnhalvorna, och djuret fortsätter att vara vid fullt medvetande.  Några mm åt ena sidan, alltså, men förstås fortfarande inom den fontanell, som i varje fall får och getter har strax bakom hornen/hornknölarna.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vilka patroner ?
« Svar #9 skrivet: 16 apr-17 kl 12:24 »
Där har du en poäng, Trollmor. Jag är t ex väldigt skeptisk till kaninpistolens 5 mm diameter på slagstången. Den vanliga 12 mm stången på en pistol skall kunna ge en stötvåg som stänger av medvetandet förutsatt att man laddat med tillräcklig styrka i patronen. Men stötvågen får olika effekt på olika del av hjärnan. Själva sticksåret som stångens penetration utgör kan nog egentligen djuret leva vidare med om det kommer under vård.

Jag föredrar expanderande kula, den tar allt, men det är ju lite andra regler för att få ha skjutvapen.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vilka patroner ?
« Svar #10 skrivet: 16 apr-17 kl 13:13 »
Jo såklart vill man ju inte att första skottet inte tar, det var därför jag hoppade in och frågade. Slakten är obehaglig nog för mig, den ska inte vara det för djuret. Angående patron-styrka så var det i SJVs information om slakt jag läste att man inte skulle använda för kraftiga skott och jag har inte tidigare hört att man bör gå upp i styrka men det du skriver låter ju helt rimligt.

Så du skulle rekommendera att jag uppgraderar från grön (styrka 1) till gul (styrka 2) och iaf har en ännu kraftigare hemma i nödfall?

Jordbruksverket: "Skjutvapnet och ammunitionen måste vara anpassat till djurets storlek. Om du
konsekvent använder kraftigare ammunition än vad som behövs blir det stort slitage
på bromsmekanismen i bultpistolen. Om det upprepas ofta kan bulten så
småningom lossna och bli till en livsfarlig projektil. "

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilka patroner?
« Svar #11 skrivet: 16 apr-17 kl 14:23 »
Bulten lossna ??? ??? ???  Den ligger ju lös inuti, hur kan något lossna som redan är löst?  Om inte bultpistolen tål den ammunition som hör ihop med den, hur ska man då bära sig åt?

  Däremot kan det vara en god idé att hålla bultpistolen ren och smord.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vilka patroner ?
« Svar #12 skrivet: 20 apr-17 kl 16:59 »
Man skjuter väl inte precis bakomför/nedanför hornen på bockar (eller getter), snarare en liten bit längre ner, så skottet/bulten tar rätt i lillhjärnan? Har hittills inte behövt skjuta om när vi skjutit där, träff varje gång. Speciellt bockar har hårda skallben på vissa ställen, så det känns riskfyllt att riskera att skjuta bom där!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilka patroner?
« Svar #13 skrivet: 20 apr-17 kl 20:27 »
För mig är lillhjärnan och förlängda märgen alltför små träffytor.  Jag laddar hellre kraftigare och siktar på fontanellen.  "Mitt emellan ögon och öron!"  (Vilket kan vara lite svårt att se på långhåriga eller behornade djur.)

  Vi är olika, och använder kanske därför lite olika metoder.  Jag tror att vi båda ordnar så att djuret blir medvetslöst genast.  Vi verkar i alla fall helt överens om att man inte skjuter får eller getter i pannan!

  Hur vore det förresten att gemensamt författa en text om slakt till Handboken?  Vad säger TS?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Vilka patroner ?
« Svar #14 skrivet: 21 apr-17 kl 16:31 »
Jag tror att det skulle vara bra med ett avsnitt om slakt i handboken, det är något man ofta funderar över framförallt när man står i begrepp att skaffa ett nytt djurslag.  Man måste veta hur det ska gå till även om man inte har för avsikt att slakta.  Något kan hända och då kanske nödslakt är enda alternativet.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilka patroner?
« Svar #15 skrivet: 22 apr-17 kl 15:30 »
Ska vi alltså hjälpas åt att författa?  Ska vi använda denna tråd eller en ny?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Vilka patroner ?
« Svar #16 skrivet: 23 apr-17 kl 06:29 »
Det är kanske enklast med en ny, eller vad tror ni?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vilka patroner ?
« Svar #17 skrivet: 02 maj-17 kl 06:55 »
Jag tror att det skulle vara bra med ett avsnitt om slakt i handboken, det är något man ofta funderar över framförallt när man står i begrepp att skaffa ett nytt djurslag.  Man måste veta hur det ska gå till även om man inte har för avsikt att slakta.  Något kan hända och då kanske nödslakt är enda alternativet.

Här kan du läsa om att slakta getter, med bilder och allt:
http://www.alternativ.nu/butik/åter/2016/åter-nr-116.html
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Vilka patroner ?
« Svar #18 skrivet: 02 maj-17 kl 21:53 »
Har den tidningen,  men tack för tipset ❤skräptanten

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: Vilka patroner ?
« Svar #19 skrivet: 10 jul-17 kl 11:17 »
Lät besvärligt det där men alltid bättre o ta  i i överkant eller använda sig av regelrätta krutvapen då^^ mm har ju sj planer på en självförsörjande gård i framtiden och då kommer det ju att bli slakt på tamboskap tänkte införskaffa en bultpistol för det ända målet men ska man kanske hålla sig till 22magnum ist? om nån har erfarenhet att använda skjutvapen till slakt så får denne gärna svara^^
tänkare och älskare

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vilka patroner ?
« Svar #20 skrivet: 10 jul-17 kl 11:27 »
22an är ju fin. Jag använder den när jag kan komma nära. Använder jag 222an så är det ju lite mer krav på kulfång.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vilka patroner ?
« Svar #21 skrivet: 10 jul-17 kl 13:19 »
Det är inte praktiskt med gevär på nära håll, och man kan inte få licens för pistoler för jakt eller avlivning. Det är mycket enklare och säkrare med bultpistol.

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Vilka patroner ?
« Svar #22 skrivet: 10 jul-17 kl 13:36 »
Ja hade det varit enkelt att få licens för pistol hade jag nog valt det, men geväret känns osäkert. Har skjutit nån rymmarkanin, men för att slakta en get känns det som att jag vill vara nära, så jag har full kontroll. När jag slaktar kaniner håller jag dom nära mig när jag klubbar och sen avblodar.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Vilka patroner ?
« Svar #23 skrivet: 10 jul-17 kl 14:34 »
Det är inte praktiskt med gevär på nära håll, och man kan inte få licens för pistoler för jakt eller avlivning. Det är mycket enklare och säkrare med bultpistol.
enskottare (grytpistol) kan man få tillstånd för .

dock tror jag det är väldigt konstiga bestämmelser för avlivning av djur som inte är vilt , har själv inte kollat upp det bara hörde något från en kille
som blivit förfrågad för att avliva boskap.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vilka patroner ?
« Svar #24 skrivet: 10 jul-17 kl 14:35 »
Visst är geväret långt jämfört med en pistol/revolver eller bultpistol, men en 22a är ju inte så stor. Jag har ett litet kikarsikte på min, men det stör inte mycket det heller. Man håller djuret med ena handen och bössan med andra.

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Vilka patroner ?
« Svar #25 skrivet: 10 jul-17 kl 17:15 »
enskottare (grytpistol) kan man få tillstånd för .

dock tror jag det är väldigt konstiga bestämmelser för avlivning av djur som inte är vilt , har själv inte kollat upp det bara hörde något från en kille
som blivit förfrågad för att avliva boskap.
Tydligen är det olika lätt/svårt att få licens på grytpistol beroende på var i landet man bor.  Här i Östergötland är det inte så lätt, det diskuterades när jag tog jägarexamen för 4-5 år sen.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Vilka patroner ?
« Svar #26 skrivet: 10 jul-17 kl 17:27 »
Tydligen är det olika lätt/svårt att få licens på grytpistol beroende på var i landet man bor.  Här i Östergötland är det inte så lätt, det diskuterades när jag tog jägarexamen för 4-5 år sen.

har hört detsamma, har själv inte försökt ( bor i östergötland) men vet östgötar som har licens på grytpistol.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vilka patroner ?
« Svar #27 skrivet: 10 jul-17 kl 18:15 »
Visst är geväret långt jämfört med en pistol/revolver eller bultpistol, men en 22a är ju inte så stor. Jag har ett litet kikarsikte på min, men det stör inte mycket det heller. Man håller djuret med ena handen och bössan med andra.

Så gör djuret en rörelse i precis fel tillfälle och du har en kula i benet! Eller eller så blir det en olycklig rikoschett 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilka patroner ?
« Svar #28 skrivet: 11 jul-17 kl 01:29 »
Med undantag för licens och den rena kostnaden, så föredrar jag egentligen ett riktigt skjutvapen.  Bultpistol är för oss som inte har råd, och inte tid att öva så mycket som man måste för att bli tillräckligt skicklig.  Den stora nackdelen med bultpistol är att den måste ha direkt kontakt med djurets huvud.  Ett otamt djur, och de flesta grisar, rycker undan huvudet när de känner den hårda järnbiten mot huvudet.  Om man slipper nudda djuret, så är det lättare att lura det att stå still, om det inte är tamt.

  Men tålamod krävs ju ändå, förstås, vilket vi hemmaslaktare kan kosta på oss!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vilka patroner ?
« Svar #29 skrivet: 11 jul-17 kl 13:33 »
Ja, man skall inte stressa. Har man inte koll så väntar man, oavsett om det är bultpistol eller gevär. Då slipper man skadade djur och skott i benet ???

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilka patroner ?
« Svar #30 skrivet: 11 jul-17 kl 20:29 »
Och ledsna djurägare och ... you name it!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

268 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser