Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur och med vad skall jag isolera mitt tak  (läst 10791 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« Svar #20 skrivet: 11 jan-18 kl 22:53 »
Har du möjligen en bild av där takstolen ansluter till väggen?

Jag skulle definitivt välja att ha luftspalt mellan masoniten och isoleringen.

Mellan takstolarna lägger jag upp skivor av glas- eller stenull. Trycker upp dem mellan stolarna. Eftersom du har 195 mm att jobba med skulle jag ta skivor som är 120 eller 150 mm tjocka (nån kan säkert säga vad som verkligen behövs av luftspalt men 50 mm tror jag är ok). Du vill inte ha plast, ok, då får du innanför skivorna spänna en icke diffusionstät väv eller papp över alla takstolar. Pappen spänner du alltså på insidan så att isoleringen döljs bakom pappen. Gör överlapp mellan pappremsorna och tejpa eller limma så det inte kan blåsa genom skarvarna. När du kommit så långt kan du spika den liggande panelen mot takstolarna. Klart.  :)

När du spikar panelen, råder jag dig att börja i nocken, det gjorde inte jag och det blev lite pyssligt och fult eftersom nocken inte var exakt i linje med väggarna så jag fick göra avsmalnande bräder och det blev som det blev.

Innan du gör detta så sätt insektsnät av något som håller länge där tak och vägg möts så att det inte kommer in getingar mellan isoleringen och yttertaket. Du måste också se till att uteluft kan röra sig mellan yttertaket och isoleringen. Glipor (med nät) där tak och vägg möts och ventilationsgaller på gaveln. Det går liksom ut på att få luft att röra sig sakta sakta förbi översidan av isoleringen för att föra bort fukt.

Kolla min beskrivning med nån som kan detta bättre. Jag har gjort så och det har funkat men det kan ju vara att jag haft tur.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« Svar #21 skrivet: 12 jan-18 kl 13:03 »
En distansskiva för luftspalt, och en annan firma än den som rekommenderade luftspaltfritt.

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« Svar #22 skrivet: 12 jan-18 kl 14:53 »
Som jag har förstått det ska man använda ångbroms, inte ångspärr, till utrymmen som man planerar att hålla helt ouppvärmda vissa delar av året.
På så sätt får man ingen kondens på den kalla delen av isoleringen.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« Svar #23 skrivet: 15 jan-18 kl 09:29 »
Ångbroms och en liten luftspalt låter väl mer som min melodi, är inte riktigt övertygad om att stoppa in mera skivor och spärrar. Utrymmet kommer ju inte vara uppvärmt året runt enligt plan..

Men där finns ju många ekonomiska aspekter, att vara vän av miljö och vilja ha återvunnet eller naturliga material verkar ju vara en kostsam historia... tips på detta? eller är det bara att köpa glasull för att hålla kostnaderna nere?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« Svar #24 skrivet: 20 jan-18 kl 09:38 »
Det är/blir bekymmersamt att använde icke buffrande/ej organiska isolermaterial i ouppvärmda eller tidvis ouppvärmda utrymmen. De samlar på sig fukt och buffra den, närliggande byggmaterial (takstolar i detta fall) suger sakta åt sig av fukten med fuktskador och mögel och på lång sikt ruttnar träet, beroende på fukthalt I luft och hur mycket utrymmet används.

Icke organiska isolermaterial såsom glas/mineralull är gjorda för att användas med en ångspärr såsom byggplast, där den fuktiga inomhusluften inte tillåts vandra in i konstruktionen. Vet inte om en ång"broms" fungerar men jag förstår inte hur man kan förfasa sig över att använda diffusionsspärr/byggplast men inte har något problem med att använda glas/mineralull.
Vill du inte ha diffusionsspärr såsom byggplast använd ett organiskt, buffrande isolermaterial.


Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« Svar #25 skrivet: 20 jan-18 kl 09:41 »
De enda ställen jag skulle låta bli att ha en luftspalt mot yttertaket är i trakter med låg luftfuktighet och där man använder organiskt isolermaterial.

Men någonstans har du daggpunkten och använder man sig av luftspalt så finns en möjlighet att ventilera bort kondens.
Jag skulle byggt med luftspalt.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« Svar #26 skrivet: 06 feb-18 kl 17:47 »
Ja jag är inne på att låta en firma spruta in ett organiskt material samt spika upp en duk som passar detta, utan plast och mineralull...
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 3 användare
xaelanar, Tur-Johan, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser